دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
«انجمن قرآن‌پژوهی  معرفت» تاسیس می‌شود

خانه فرهنگ سرکنسولگری ایران در لاهور با همکاری موسسه قرآنی التنزیل در این شهر انجمن قرآن پژوهی معرفت را تاسیس می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر علی عباس نقوی رئیس موسسه قرآنی التنزیل و جعفر روناس وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور در خصوص همکاری‌های مشترک در موضوع قرآن پژوهی و برگزاری برنامه‌های مشترک قرآنی به تبادل نظر پرداختند.

رئیس موسسه قرآنی التنزیل با بیان فعالیت‌های این موسسه در شهر لاهور و دیگر شهرهای پاکستان گفت: هدف موسسه التنزیل آسان سازی روش‌های یادگیری قرآن کریم بویژه فهم و درک آن برای نسل جوان پاکستان است.

وی با بیان اینکه این موسسه چندین کتاب درسی قرآنی را تدوین و تهیه کرده است گفت: این کتاب‌ها از جمله کتاب سه جلدی آموزش ترجمه و مفاهم قرآن کریم در موسسات مختلف علمی و آموزشی و مدارس ابتدایی، متوسطه و دانشگاه و همچنین برخی مدارس دینی تدریس می‌شود.

وی چاپ و نشر کتب در حوزه پژوهش‌های قرآنی را یکی از اهداف تاسیس التنزیل اعلام کرد و گفت: موسسه التنزیل با مدارس دینی و تشکلات دانشجویی از جمله سازمان دانشجویان امامیه و شورای وحدت مسلمین، در زمینه برگزاری کارگاه‌های مختلف قرآنی برای کودکان نوجوانان و جوانان در دو بخش دختران پسران روابط خوبی دارد.
 علی عباس نقوی ادامه داد: وفاق المدارس (مدیریت مدارس شیعه) با به رسمیت شناختن کتب قرآنی تهیه شده در موسسه التنزیل از آن برای تدریس در مدارس دینی استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های اعمال شده پس از موج سوم ویروس کرونا همه برنامه‌های حضوری ویژه ماه مبارک رمضان لغو شده است، گفت: در حال حاضر بیشتر فعالیت‌های موسسه از طریق فضای مجازی و غیر حضوری برگزار می‌شود.

رئیس التنزیل افزود: دامنه همکاری این موسسه تنها به شهر لاهور محدود نمی‌شود بلکه گستره آن به دیگر شهرهای پاکستان و همچنین ایران، هند و افغانستان نیز می‌رسد.

وی تصریح کرد: آموزش متون مفاهیم قرآن، ترجمه قرآن، تدبر قرآن، کارگاه ویژه کودکان از جمله برنامه‌های موسسه التنزیل در حوزه ترویج علوم قرآنی در پاکستان است.
 
در ادامه جعفر روناس با ابراز خرسندی از فعالیت‌های خوب موسسه التنزیل گفت: ظرفیت‌های خوبی در همکاری مشترک بین خانه فرهنگ لاهور و موسسه التنزیل برای رشد و گسترش فرهنگ قرآنی بین نسل جدید و جوان وجود دارد که با برنامه ریزی دقیق می توان به اهداف مورد نظر رسید.

وی با بیان مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: خانه فرهنگ در نظر دارد در ماه مبارک رمضان یک دوره مسابقات قرآنی قرائت تحقیق و قرائت ترتیل را به طور از طریق فضای مجازی برای رده‌های سنی کودکان و بزرگسالان برگزار کند.

در ادامه روناس با اشاره به برخی ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های حفظ و قرائت قرآن کریم و پژوهش‌های قرآنی پیشنهاد کرد: با توجه به اشتیاق عمومی برای انس با قرآن کریم و تعدد موسسات و مراکز فعال قرآنی در ایالت پنجاب تشکلی با عنوان «انجمن قرآن پژوهی» توسط آن مراکز ایجاد شود تا با نشست‌های منظم یافته ها و تجربیات ارزشمند خویش را به اشتراک بگذارند. در این راستا خانه فرهنگ نیز برای تبادل تجربیات، زمینه برقراری ارتباط با مراکز قرآنی متناظر در جمهوری اسلامی ایران را فراهم خواهد کرد.

در این نشست ظرفیت‌های همکاری فیمابین در خصوص شناسایی نخبگان قرآنی، معرفی مراکز قرآنی در پاکستان، برگزاری نشست‌های مجازی قرآنی و تقویت ارتباطات با نهادهای دولتی از جمله سازمان اوقاف ایالت پنجاب، مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها