یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
عکس‌‌های علیرضا فرزین از «طبیعت لرستان» در قاب کتاب

مجموعه عکس‌های علیرضا فرزین، عکاس و پژوهشگر حوزه مردم‌شناسی، از طبیعت استان لرستان در یک کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب مجموعه عکس «طبیعت لرستان» شامل 298 عکس از علیرضا فرزین عکاس پیشکسوت و پژوهشگر حوزه مردم‌شناسی است.

عکس‌های کتاب با عکسی از صبح مه‌آلود کناره رود کشکان در ویسیان آغاز می‌شود و با عکسی از غروب آفتاب به پایان می‌رسد. شهر ویسیان در 30 کیلومتری جاده قدیم خرم‌آباد ــ اندیمشک قرار دارد. رود از کناره این شهر می‌گذرد و برنج آن از مرغوب‌ترین برنج‌های کشت شده در استان لرستان است.

عکس‌هایی از حیات وحش مناطق مختلف استان لرستان، آبشار نوژیان، پشتکوه و پیشکوه بختیاری در جنوب شرقی شهرستان الیگودرز، کوه تاف واقع در 35 کیلومتری جنوب خرم‌آباد، مخمل‌کوه در مسیر جاده الشتر به خرم‌آباد، خرسنگ‌های رسوبی دامنه مخمل‌کوه، روستای ممیل در 35 کیلومتری شامل شرقی خرم‌آباد، آبشار وارک در 45 کیلومتری جنوب خرم‌آباد، بلوط‌ زار دشت هومیان واقع در 40 کیلومتری شمال شرقی کوهدشت، دیواره کوه میرملاس در 25 کیلومتری شمال غرب کوهدشت و... دیگر تصاویر کتاب است.

یادداشت عکاس برای انتشار کتاب «طبیعت لرستان» و همچنین مختصری درباره ویژگی‌های طبیعت و تاریخ فرهنگ و هنر استان لرستان، بخش افتتاحیه کتاب را تشکیل می‌دهند.

فرزین در بخشی از یادداشت خود بر این کتاب نوشته است: «خیلی دوست داشتم، برای معرفی طبیعت لرستان که بی‌تردید بخش مهمی از تنوع زیستی، زمین‌شناسی و دیگر شگفتی‌های طبیعت میهنمان را در خود جای داده است، کتابی بهتر از این منتشر می‌کردم، اما به دلیل نداشتن تجهیزات کافی و محدودیت‌ها نتوانستم آنچنان که هست، آن را بنمایانم... برای دل سپردن به زیبایی‌های لرستان، نیازی نیست که راه زیادی را بپیمایی، هرجای آن که باشی با طی کمترین مسافت و در زمانی کوتاه می‌توانی به چشمه‌ای پر آب و یا جنگلی انبوه از درختان بلوط و یا اگر اهل کوه باشی به چشم اندازی از قله‌های بلند کوهساران زاگرس برسی.»

«لرستان در گذر تاریخ»، «قلعه فلک الافلاک، دژ شاپورخواست»، «گورنگاره‌های لرستان»، «مشکه و مالار: پژوهشی در فن‌آوری‌های سنتی و بومی»، «لرستان: سیمای طبیعی، تاریخی و فرهنگی» و «کتاب خرم‌آباد» نام دیگر کتاب‌های منتشر شده علیرضا فرزین است.
 
از دیگر فعالیت‌های فرزین می‌توان به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی خرم‌آباد واقع در قلعه فلک الافلاک اشاره کرد که این پروژه حدود سه سال به طول انجامید و هم اکنون یکی از موزه‌های مردم‌شناسی معتبر ایران است.

مجموعه عکس «طبیعت لرستان» با شمارگان سه هزار نسخه، 272 صفحه و بهای 95 هزار تومان به صورت ناشر مولف، منتشر شده است. این کتاب در چاپخانه ابیانه به سرانجام رسیده و طراحی جلد و صفحات کتاب را اصغر رحیمی فرد و امین صفایی زاده انجام داده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها