یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
انتشار 50 کتاب در همایش «میراث مشترک ایران و عراق»

دبیر نخستین همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق، در نمایشگاه این همایش که در کتابخانه و موزه ملی ملک برپاست، از انتشار 50 کتاب در روز برگزاری این همایش خبر داد و گفت: اگر دستاوردهای علمی و پژوهشی ما از این همایش فقط همین 50 عنوان کتاب باشد، ما را کفایت می‌کند.

سید صادق اشکوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در نمایشگاه میراث مشترک ایران و عراق به روایت آثار کتابخانه و موزه ملک، گفت: این نمایشگاه که از 18 دی آغاز شده و تا 18 اسفند ماه ادامه خواهد داشت، یکی از برنامه‌های جنبی این همایش است که به روایت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک از قبیل اسناد، نسخه‌های خطی و همچنین اشیاء موزه‌ای با همکاری مجمع ذخائر اسلامی، موسسه تاریخ علم و فرهنگ (قم- ایران) و کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شده است.

اشکوری با اشاره به دیگر برنامه‌های جنبی این نمایشگاه، گفت: از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این همایش «کارگاه آموزشی نسخه های خطی »، «نمایشگاه خوشنویسی ایرانی»، « فروشگاه کتاب و مجله ویژه ایران و عراق» و «نمایش فیلم مستند، كلیپ و تیزر» است.

دبیر نخستین همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق ادامه داد: همچنین جلساتی را در سالن کنفرانس کتابخانه ملک برای هم‌اندیشی محققان و پژوهشگران پیش‌بینی کرده‌ایم که تا کنون حدود 10 جلسه تعریف شده که اولین جلسه آن با عنوان « زبان فارسی در عراق» به زودی برگزار خواهد شد و  در ادامه نیز درنظر داریم جلسات بیشتری نیز تعریف کنیم.

وی درباره دلیل برگزاری این برنامه‌های جنبی در کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: این موسسه به دلیل داشتن کتابخانه و موزه توامان از پتانسیل‌های ویژه‌ای برخوردار است، به‌طوری‌که در نشست‌های ما وقتی سخنران درباره یک دوره تاریخی یا مبحثی خاص صحبت می‌کند، بدون تردید یک یا چند شی یا اسناد و نسخ خطی درباره آن موضوع اینجا وجود دارد و این موضوع جذابیت‌های بسیاری ایجاد می‌کند.

اشکوری همچنین از انتشار 50 کتاب با محورهای هشت گانه این همایش خبر داد و گفت: ان‌شاءالله در روز برگزاری همایش از 50 کتاب با محورهای «مطالعات ادیان، فلسفه وعرفان»، «مطالعات تاریخی و فرهنگی، اسناد»، «مطالعات ادبی – زبانشناسی»، «مطالعات باستانشناسی»، «مطالعات نسخه ­شناسی و کتابشناسی»، «مطالعات هنری و نمایشی»، «مطالعات معماری – تطبیقی» و همچنین «مطالعات علوم وفنون، پزشکی» رونمایی خواهد شد و که می‌توانم به جرأت بگویم اگر دستاوردهای علمی ما از این همایش فقط همین 50 عنوان کتاب باشد، ما را کفایت می‌کند.

دبیر نخستین همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق در پایان گفت: برای این‌که هدف همایش ما و بسیاری از همایش‌های از این دست، شناخت و ارتباط بین پژوهشگران و محققان برای توسعه این عرصه است، رایزنی‌های ما در این زمینه همچنان ادامه دارد. یعنی با این‌که وقت ارسال چکیده مقالات و مقالات تمام شده و  در حال داوری هستیم، اگر کسی پیشنهاد مقاله‌داشته باشد و موضوع آن مقاله بکر باشد،  پذیرای آن خواهیم بود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها