چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
ایجاد کتابخانه‎های گویای دیجیتالی برای نابینایان

علی‎اکبر جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان ایران، در روز عصای سفید، ایجاد کتابخانه‌های گویای دیجیتالی برای افراد نابینا و کم‎بینای 14تا 18 سال را از مهم‌ترین برنامه‌های این انجمن معرفی کرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- زهرا رستگار: هرساله 23مهرماه در تقویم برابر با روز جهانی نابینایان و روز عصای سفید است. این روز  شاید بهانه‌ای برای این باشد که از زاویه‌ای دقیق‌تر به مشکلات نابینایان کشور بپردازیم و با فعالیت‌های نهادهای مرتبط با این قشر بیشتر آشنا شویم. به این مناسبت در گفت‌و‌گو با دکتر علی‎اکبر جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان ایران، از برنامه‎های هفته و روز نابینایان پرسیدیم و تا اندازه‌ای با اهداف این انجمن آشنا شدیم. 

آگاه‎سازی جامعه از توانمندی‎های نابینایان
دکتر علی‎اکبر جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان ایران، درباره اهداف این انجمن به خبرنگار ایبنا توضیح داد: اهداف کلی انجمن نابینایان ایران به دو بخش تقسیم می‎شود؛ یکی در ارتباط با کارهای زیربنایی، اساسی و استراتژیکی از قبیل خدمات حرفه‎آموزی، بیمه و تامین اجتماعی نابینایان، مناسب‎سازی و آگاه‎سازی جامعه از توانمندی‎های نابینایان، آگاه‎سازی از زیان‎های جامعه نابینایان و احیای حقوق شهروندی نابینایان است. بخش دوم خدمات اجرایی است که در راستای خدمات حمایتی، رفاهی، مشاوره، کمک در ارتباط با ازدواج نابینایان و ارائه خدمات توان‎بخشی و وسایل کمک‌آموزشی به نابینایان است. 

ایجاد کتابخانه‎های گویای دیجیتالی برای نابینایان
وی اشاره کرد: شعار امسال انجمن نابینایان ایران «فرهنگ، حرفه‎آموزی، اشتغال پایدار و مناسب‎سازی است» که دغدغه اصلی نابینایان است. در دو ساله اخیر، مهم‎ترین برنامه در انجمن نابینایان ایران، ایجاد کتابخانه‎های گویای دیجیتالی برای افراد نابینا و کم‎بینای 14 تا 18 سال است؛ این کتابخانه‎های دیجیتال ویژه کودکان و نوجوانان افراد نابینا نیز می‌شود. 

جمالی در ادامه با اشاره به افتتاح کتابخانه‎های دیجیتالی در شهرهای مختلف ایران  افزود: 19 مهرماه امسال که مصادف با روز اول هفته نابینایان بود، نهمین کتابخانه خود را در اهواز افتتاح کردیم. در مراسم افتتاحیه، در جلسه‎ای که با مسئولان استان خوزستان داشتیم، توافق شد که در تمام شهرهای بزرگ استان، این کتابخانه‎ها را با همکاری استانداری‎ها ایجاد و افتتاح کنیم. 

قدردانی از رتبه‎های برتر در جشنواره هنری-فکری مالزی
مدیرعامل انجمن نابینایان ایران، در مورد دیگر برنامه روز عصای سفید گفت: از ساعت 15 تا 17 چهارشنبه 23 مهر، در پردیس سینمایی قلهک، مراسم بزرگداشتی با حضور تعدادی از هنرمندان نابینا و غیرنابینا و مسئولان مملکتی برگزار خواهد شد. در این جشن از 30 نفر از افرادی که همکاری‎هایی با انجمن نابینایان ایران داشتند، تقدیر به عمل خواهد آمد. همچنین از سه نفر از دانش‎آموزانی که در یک جشنواره هنری- فکری در کشور مالزی، رتبه نخست را کسب کرده بودند، قدردانی خواهد شد. 

ثبت 400 عنوان کتاب در کتاب‎خانه‎های دیجیتال برای نابینایان 
وی در ادامه درباره امکانات موجود در کتابخانه‎های دیجیتال کشور عنوان کرد: در این کتابخانه‌ها کلیه وسایلی را که یک کتابخانه گویا نیاز دارد، تامین کرده‎ایم. تلویزیون، سی‎دی، ام‌پی‎تی‎پلیر، کامپیوتر، برجسته‎نگار، درشت‎نما و حتی اسباب‎بازی برای کودکان در این کتابخانه‎ها موجود است. تاکنون تعداد 400 عنوان کتاب گویا، در این کتابخانه‎ها ثبت و در اختیار نابینایان قرار داده‌ایم. 

تعداد مولفان نابینا نامشخص است
جمالی ادامه داد: برخی افراد نابینا، در حوزه مسائل اجتماعی، داستان، رمان، شعر و ادبیات کتاب تالیف کرده‎اند، اما از تعداد این افراد اطلاع دقیقی ندارم. 

مدیرعامل انجمن نابینایان ایران در پایان گفت: با توجه به شعاری برای این روز انتخاب کرده‎ایم، انتظار ما از مسئولان فرهنگی کشور این است که به محتوای شعار توجه کرده و مساله اشتغال و حرفه‎آموزی نابینایان را جدی بگیرند، چراکه یکی از معضلات دوستان نابینا، موضوع اشتغال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها