سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
برنده پولیتزر جایزه فولیو 2023 را به خانه برد

خاطرات مارگو جفرسون با عنوان «ساختن یک سیستم عصبی» برنده جایزه ادبی راثبون فولیو 2023 شد که از سوی داوران «حیرت‌انگیز و حماسی» توصیف شده است.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، مارگو جفرسون، منتقد و نویسنده، برنده جایزه راثبون فولیو 2023 برای کتاب خاطراتش شد. «ساختن یک سیستم عصبی» نخستین برنده ساختار جدید جایزه فولیو است که در آن، سه جایزه در بخش‌های مختلف اهدا و برنده کلی از بین آنها انتخاب می‌شود.

«ساختن یک سیستم عصبی» برنده بخش غیرداستانی شد، در حالی که جایزه بخش داستان برای «هیولاهای ترسناک» به میشل د کرتسر رسید. جایزه شعر را هم ویکتوریا آدوکوی بولی برای نخستین مجموعه‌اش با عنوان «آرام» دریافت کرد.

در «ساختن یک سیستم عصبی» جفرسون- که در سال 1995 جایزه پولیتزر را برای نقد دریافت کرده است- زنان سیاهپوست را از طریق بررسی نمادهای فرهنگ پاپ که با آنها بزرگ شده، به تصویر می‌کشد و خاطره و نقد را با هم ترکیب می‌کند.

داوران این جایزه از میان اعضای آکادمی فولیو در انگلستان انتخاب می‌شوند و پنل امسال از نویسندگان، علی اسمیت، جکی کی و گای گوناراتنه تشکیل شده است. دیگر کتاب‌های نامزد جایزه در بخش ادبیات غیرداستانی «مسافران» اثر ویل اشون، «عاشق» اثر امی بلوم، «هنرمند فراری» اثر جاناتان فریدلند و «فاصله اجتماعی بین ما» اثر دارن مک‌گارویس بودند.

«هیولاهای ترسناک» اثر د کرتسر، برنده بخش داستان، شامل دو روایت اول شخص است، یکی در سال 1981 و دیگری در آینده‌ای نزدیک دیستوپیایی. «شکوه» اثر نوویولت بولاوایو، «رنگ خالص» اثر شیلا هتی، «اورژانسی» از دیزی هیلدیارد و «لوسی در کنار دریا» اثر الیزابت استراوت، رقیبان «هیولاهای ترسناک» در فهرست نامزدهای جایزه ادبیات داستانی جایزه فولیو بودند.

در بخش شعر نیز ویکتوریا آدوکوی بولی، برنده امسال، با «افمرون» اثر فیونا بنسون، «انگلستان سبز» اثر زفار کونیال، «مانوریسم» از یومی سوده و «نیشکر، ذرت و کاریز» اثر صفیه کاماریا کینشاسا، رقابت کرده بود.

برندگان هر بخش 2 هزار پوند دریافت می‌کنند و به جفرسون به عنوان برنده کلی 30 هزار پوند دیگر داده خواهد شد. جایزه راثبون فولیو هر سال به یک اثر ادبی برجسته اهدا می‌شود که در آن، موضوعات مطرح شده به کامل‌ترین و هیجان‌انگیزترین شیوه بیان می‌شوند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها