یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
ارزیابی تلاش وارثان برای «خلق ویتگنشتاین»

راش ریز، الیزابت آنسکوم و جرج هنریک فون رایت، سه نفر از شاگردان ویتگنشتاین بودند که وی حدود 12 هزار صفحه دستنوشته و 8 هزار صفحه ماشین‌نویسی شده به عنوان میراث خود را به آنها واگذار کرد. کتاب «خلق ویتگنشتاین» نقش این سه نفر را در معرفی فلسفه ویتگنشتاین بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آمازون، کتاب «خلق ویتگنشتاین» با استفاده گسترده از منابع آرشیوی منحصر به فرد، برای نخستین بار، بررسی عمیقی از کار و تاثیر شاگردان و وارثان اصلی ادبی ویتگنشتاین، راش ریز، الیزابت آنسکوم و جرج هنریک فون رایت به عنوان ویراستاران نوشته‌های پس از مرگ وی ارائه می‌دهد.

یک گروه بین‌المللی با ارائه پرتره‌هایی فلسفی از ریز، آنسکوم و فون رایت، تاریخچه‌ای از همکاری این سه نفر را ارائه و درباره این بحث می‌کنند که چگونه دیدگاه‌های فلسفی فردی این وارثان ادبی، به آنچه که ما اکنون به عنوان آثار ویتگنشتاین می‌شناسیم، شکل می‌دهند.

آنها پیوند بین جنبه‌های فلسفی مربوط به زندگی و دوستی آن سه نفر با ویتگنشتاین و رشد شخصیت‌های فلسفی آنها را در نظر می‌گیرند و در عین حال، به ما درک جدیدی از دینامیک همکاری‌های آنها در زمینه ویراستاری آثار ویتگنشتاین و نحوه کار هر یک از این سه نفر به‌عنوان ویراستار در راستای خلق فلسفه ویتگنشتاین ارائه می‌دهند.

هر یک از فصل‌های این کتاب نشان می‌دهد که هر یک از این ویراستاران، برای غنی‌سازی و شکل دادن به درک ما از دیدگاه‌های فلسفی ویتگنشتاین در موضوعاتی مانند قانون‌مداری، پایبندی به منطق، زیبایی‌شناسی و روش‌های آن و نیز اهداف فلسفه چه کردند.

این تحلیل انتقادی کامل از تاریخ ویرایشی آثار ویتگنشتاین به ما این امکان را می‌دهد تا در نهایت از تاثیر عمیقی که این ویراستاران بر درک ما از فلسفه، دیدگاه‌ها و اهمیت فرهنگی ویتگنشتاین داشته‌اند، قدردانی کنیم.

توماس والگرن، نویسنده این کتاب، متولد ۱۹۵۸ فیلسوف، فعال و سیاستمدار فنلاندی سوئدی زبان است. او در دانشگاه هلسینکی در رشته فلسفه تحصیل کرد و در آنجا تدریس می‌کند. از دیگر آثار او می‌توان به «فلسفه تحول‌آفرین: سقراط، ویتگنشتاین و روح دموکراتیک فلسفه»، «چالش فلسفه: فراتر از تفکر و نظریه انتقادی» و «اشتراک و خاص بودن در اخلاق» اشاره کرد.

کتاب «خلق ویتگنشتاین: درک نقش‌ راش ریز، الیزابت آنسکوم و جرج هنریک فون رایت» نوشته توماس والگرن در 416 صفحه توسط بلومزبری آکادمیک منتشر و روانه بازار کتاب‌های انگلیسی زبان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها