دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
برای صبحانه شیمی بخوریم

«شیمی برای صبحانه» از دکتر مای تی نگوین-کیم، شیمی‌دان آلمانی، عمومی‌کننده علوم، و مجری تلویزیون، یک کتاب علمی عامه‌پسند و هیجان‌انگیز است.

خبرگزاری کتاب ایران)ایبنا)- نویسنده: ملیسیا ووسکه/ مترجم: الهه پورعلی: نگریستن از چشم شیمی‌دان به زندگی روزمره، کاری است که کتاب «شیمی برای صبحانه» انجام می‌دهد و کنج‌کاوی‌یی را بروز می‌دهد که هم هوش‌مندانه و هم کودکانه است. عشق نگوین-کیم به شیمی واگیردار است. این کتاب نشان می‌دهد که شیمی فقط مربوط به زندگی نیست؛ بلکه واقعا، و واقعاً جالب است. این نگاه درون‌بین به ذهن، تعاملات اجتماعی و آزمایش‌گاه‌های دانش‌مندان است که نگرش خوانندگان به زندگی، محیط و بدن خود را تغییر می‌دهد.
 
این کتاب مفاهیم علمی مانند ملاتونین، بسپارها، عصب‌ترافرستنده‌ها و موارد دیگر را با استفاده از آزمایش‌ها و مثال‌هایی با عناصر معمولی مانند قهوه، بوی بدن، و آب آشامیدنی بررسی می‌کند - چه چیزی روزمره‌تر از آب وجود دارد؟
 
هر فصل کتاب بر یک سفر اکتشافی خاص متمرکز است، از سناریوهای در زندگی واقعی تا سطح سلولی با انتقالی ماهرانه بین زندگی و علم. این کتاب به موضوعات پرطرف‌داری می‌پردازد، مانند این‌که آیا نشستن واقعاً یک جور سیگار کشیدن جدید است یا خیر، و توصیه‌هایی را ارائه می‌کند که نمی‌دانستید به آن نیاز دارید، مثلا برای پاسخ به آزار جنسی از گازهای نجیب الگو بگیرید (راه‌نمایی: آن‌ها از همه چیز بالاتر می‌روند). توضيحاتی عميق و بدون كم‌ترين تحقير که براي همه قابل فهم است. نگوین-کیم هرگز احترام خود را برای مردم یا علم به خطر نمی‌اندازد.
 
این کتاب بی‌نقص و باشخصیت است. داستان‌سرایی نگوین-کیم - که شامل دیالوگ‌ها، صحنه ‌ها و حتی دوستانش به عنوان شخصیت می‌شود - مکمل بی‌نقصی برای توضیحات بیش‌تر کتاب است. ترجمه زیبای سارا پیبوس از آلمانی نیز زیبایی و دقت متن را حفظ می‌کند، و نیز کتاب تصویرسازی‌هایی از کلر لنکوا دارد که مواد شیمیایی و فرآیندها را به سبکی هوش‌مندانه، طنزآمیز و به شیوه‌ای دستی کشیده شده و هم ‌صدا و هم ماهیت آموزنده کتاب را تقویت می‌کنند.
 
شیمی برای صبحانه یک کتاب علمی جذاب، قابل فهم و کاملاً سرگرم‌کننده است.
 
 
 
شناسنامه کتاب
CHEMISTRY FOR BREAKFAST
THE AMAZING SCIENCE OF EVERYDAY LIFE
Mai Thi Nguyen-Kim
Greystone Books (Apr 13, 2021)
Hardcover $26.95 (240pp)
978-1-77164-748-9
 
منبع: فورورد ریویوز (میشیگان، ایالات متحده)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها