چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
یارانه کاغذ و نشر به ناشران اختصاص یابد

سمنان- یک کارشناس حوزه نشر با بیان اینکه هزینه انتشار کتاب برای ناشران بسیار بالا رفته است، گفت: یارانه کاغذ و نشر به ناشران اختصاص یابد

علی اکبر میرزایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، در پاسخ به این سوال که «عمده مشکل انتشار کتاب در برهه کنونی چیست؟» بیان کرد: افزایش هزینه کتاب مهمترین معضل برای انتشارات است. 

وی با بیان اینکه افزایش هزینه چاپ کتاب سبب شده تا بسیاری انتشارات نتوانند کتاب‌های خوبی را منتشر کنند، بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد میانگین قیمت کتاب در همین ماه گذشته نزدیک به 115 هزار تومان شده است. 

این کارشناس نشر با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که کتاب به گرانترین میزان خودش رسیده است، عنوان کرد: اگر نسبت میزان دریافتی محاسبه شده از طریق حداقل قانون کار به قیمت کتاب را محاسبه کنیم در می‌یابیم که امروز کتاب به بالاترین قیمت خودش در این سال‌ها  رسیده است. 

این کارشناس نشر با بیان اینکه افزایش هزینه چاپ، شامل کاغذ، چاپ خانه، توزیع، طراحی و ... همگی عوامل گرانی کتاب هستند، گفت: به وضوح گرانی کتاب می‌تواند به کاهش مطالعه و تقاضای مردم منجر شود. 

این کارشناس نشر با بیان اینکه دولت باید یارانه کاغذ و نشر را برای ناشران در نظر بگیرد، بیان کرد: یکی از مسائلی که در این زمینه می‌توان صورت داد، مقوله یارانه است که از منابع مختلفی مانند مالیات و عوارض شهرداری و ... تامین شود. 

میرزایی بیان کرد: بخشی از مالیات دخانیات صرف یارانه نشر کتاب شود، اختصاص حتی یک درصد مالیات این بخش برای کتاب، در طول سال چنان رقمی می‌شود که بخش اعظم مشکلات نشر کشور را حل می کند.

وی با بیان اینکه اگر ناشران بتوانند از کمک‌های دولتی بهره مند شوند حتی به دایره بیشتری از نویسندگان با استعداد نیز می‌توانیم اجازه انتشار کارهایشان را بدهیم، گفت: این امر در ارتقای کیفی کتاب هم مفید خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها