یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
کتاب «هم نِگرَه‌گی» برای آشنايی با سنت‌ها و سازمان‌های خويشاوندی در جوامع ايلی تألیف شده است

صیدمحمد درخشنده، محقق و ایلام‌پژوه پیشکسوت درخصوص کتاب تازه‌اش گفت: کتاب «هم‌نِگرَه‌گی؛ بررسی وابستگی‌های قومی در ايلام» در راستای بررسی زندگی ايلات و اقوام ايلام، آشنايی با سنت‌ها و باورهای مردم، شناخت واحدهای خويشاوندی در جوامع ايلی، زيست بوم‌ها و... تالیف شده است.

صیدمحمد درخشنده، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ایلام گفت: کتاب «هم‌نِگرَه‌گی؛ بررسی وابستگی‌های قومی در ايلام» در راستای بررسی زندگی ايلات و اقوام ايلام، آشنايی با سنت‌ها و باورهای مردم، شناخت واحدهای خويشاوندی در جوامع ايلی، زيست بوم‌ها و كانون‌های اسكان عشاير، مسيرهای كوچ از ييلاق به قشلاق و برعكس، تعاون و همكاری ميان اهالی ايلات و عشاير استان ايلام، همياری در هنگام كوچ، تالیف شده است.
 
وی ادامه داد: تهيه مواد دامی و لبنی و از همه مهمتر همكاری و ارتباطات بين ايلی، يعنی ارتباط خويشاوندی در بين ايلات از راه‌های مختلف و به جا آوردن رسم هم‌نگره‌گی (اتحاد و همكاری) براي صلح و دوستی، حرمت داری، رفع اختلافات جزيی بين ايلی، ايجاد وابستگی‌های سببی و نسبی بين ايلات و طوايف و دفاع از مرزهاي كشور در مواقع ضروري  از بخش های دیگر  این اثر است.
 
مؤلف کتاب «ایل من ایلام» ادامه داد: هم‌نگره‌گی در هنگام سوانح و اتفاقات طبيعی مانند سيل و زلزله و... همياری در مراسم سوگ و عزا و سور و عروسی‌ها، برطرف نمودن منازعات احتمالي بين دو يا چند خانواده، قضاوت‌های محلی و نيز حركت‌های فرهنگی  و حرمت‌داری بين مردمان دو يا چند ايل و طوايف اهمیت پیدا می کند.
 
مؤلف کتاب چهل گیاه (گونه‌های گياهی و فرهنگ اقوام ايلامی) تصریح کرد:  اتحاد، همدلی و احترام مابين مردمان ايلات و اقوام و عشيره‌ها، با توجه به اين كه استان ايلام از جوامع مختلف ايلي تشكيل شده و بزرگان ايل و اقوام هستند كه مي‌توانند در جهت ‌پيشرفت و پيشبرد و تعالی مردمان ايل و طوايف و اقوام براي آبادانی و سربلندي منطقه و كشور نقش مؤثر داشته باشند، لازمه آن اتحاد و همدلی میان مردمان از هر ايل و تبار است كه با يكديگر همياری و همكاری و نوع دوستی داشته باشند.
 
درخشنده تصریح کرد: علاوه بر عوام، قشر جوان كه اكثراً با زندگی شهری آشنا هستند و با بيشتر با ايل و تبار و طوايف خود فاصله گرفته‌اند، بيشتر می‌توانند با فرهنگ ايلی و قبيله‌ای و نيز همياری‌هايی كه در میان مردمان ايل و اقوام وجود داشته و دارد آشنا شوند و ارتباطات بين‌ايلي و نوع دوستی و احترامی كه در میان بزرگان و اقوام  وجوددارد، را بهتر بشناسند.
 
ایلام پژوه پیشکسوت با اشاره به زمانبر بودن و هزینه‌های بالای فعالیت های پژوهی ادامه داد: فعاليت های پژوهشی مخصوصاً در زمينه معرفی و شناخت اقوام و مردم شناختی،بسيار زمان‌بر و پرهزينه است.البته پرهزينه بودن نه از لحاظ مالي، بلكه در اين راستا  بايد سختي‌های زیادی را تحمل نمود و با افراد گوناگون در جوامع مختلف گفت‌وگو نمود تا بتوان نتيجه مناسب گرفت.
 
مؤلف کتاب (ایلام، عروس زاگرس) تصریح کرد: هرچند كه اين‌ها هزينه ‌نيستند،بلكه سرمايه‌ هايی ‌فرهنگی خواهند بود كه ماندگاری خواهند داشت، ضمن اينكه هزينه‌ چاپ کتاب خيلي بالارفته و برای آن چاره انديشي نشده كه اين خود نيز اميد مؤلفان و پژوهشگران را به يأس تبديل كرده است.
 
به گزارش ایبنا، صيدمحمد درخشنده، متولد۱۳۳۴در شهر ایلام،نویسنده، محقق و ایلام‌‌‌شناس دانش‌ آموخته كارشناسی‌ارشد در رشته باستان‌ شناسی پيش از تاريخ ايران، تاكنون بیش از 40 عنوان كتاب در زمينه‌‌های باستان‌شناسی،تاريخ، قوم‌شناسی جغرافيا،فرهنگ و آيين‌ها،جاذبه‌های توريستی و اكوتوريستی، چشمه‌ها، غارهای تاريخی، باستانی و طبيعی، قنات‌ها، جاذبه‌های عشايری ايران و استان، باورها، چاپ و اخیراً کتاب هم نِگرَه‌گی(بررسي وابستگی‌های قومی در ايلام) را در سال 1401، در 4 بخش و  126 صفحه توسط نشر درخشنده در ایلام منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها