دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
راه‌اندازی موزه نسخ خطی در زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از راه‌اندازی موزه نسخ خطی در مسجد جامع زنجان خبر داد و گفت: نسخ قدیمی کتابخانه سید بیش از 400 جلد کتاب را شامل می‌شود و اکثر آنها مربوط به علوم حوزه و علوم دینی است.

سید سعید صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: مسجد جامع زنجان یکی از اماکن تاریخی و قدیمی شهر زنجان محسوب می‌شود که سالانه گردشگران زیادی برای دیدن آن به زنجان سفر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مسجد جامع زنجان بنایی است که در تار و پود آن نقش و نگار هنر اصیل ایرانی به چشم می‌خورد و معماری سنتی آن با لطافت و ظرافت خاصی، حال‌وهوایی عرفانی را منتشر می‌کند، اضافه کرد: این مسجد تاریخی علاوه بر بنای خاصی که دارد، حاوی گنجینه‌های ارزشمندی از کتاب‌های نفیس است.

صفوی با بیان اینکه مسجد تاریخی زنجان شامل نسخ خطی شامل قرآن‌های چاپی، مخزن مخطوطات، کتاب‌های نفیس و منابع ویژه است، اضافه کرد: این منابع به صورت موزه و کتابخانه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مسجد تاریخی جامع زنجان با کاربری موزه نسخ خطی بیش‌ از پیش قسمتی از مجموعه گردشگری مذهبی زنجان خواهد شد، افزود: کتب خطی و اسناد مکتوب تاریخی فرهنگ و تمدن تثبیت‌ شده با اثرگذاری مستقیم بر نسل‌ها و تجربه‌پذیری آن‌ها، از گذشتگان و آینده‌ای روشن برای نسل‌های آتی ترسیم می‌کنند.

مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد جامع سید مربوط به اوایل دوره قاجار است و در زنجان، جنوب سبزه‌میدان واقع شده است. این اثر با نام «مسجد جامع سید (سلطانی)» در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۴۲ با شماره ثبت ۱۰۵۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

ذخایر موجود در کتابخانه سید قدیمی و کمیاب است و این کتاب‌ها با مضامین علوم دینی و حوزوی با عناوین تفسیر، فقه و اصول، تاریخ، فلسفه و کلام در نوع خود از کتاب‌های مرجع و نادر به شمار می‌روند و نسخ قدیمی کتابخانه بیش از 400 جلد کتاب است که اکثر آنها مربوط به علوم حوزه و علوم دینی است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها