جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴
ساخت فیلم اقتباسی کار ساده‌تری است

بهروز افخمی کارگردان سینما بیان کرد: تولید کار اقتباسی در سینما آسان است چون کارگردان از روی داستانی که از پیش نوشته شده، فیلم‌نامه‌ای را می‌نویسد و کار را تولید می‌کند.

بهروز افخمی، کارگردان سینما در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: با وجود اینکه بیشتر کارهایی که تاکنون در عرصه فیلم‌سازی تولید کرده‌ام اقتباسی هستند، اما یک اثر بر اساس یک داستان واقعی نیز ساخته‌ام.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اقتباس در صنعت فیلم‌سازی ایران چندان موردتوجه قرار نگرفته است، بیان کرد: این‌گونه نیست که اصلاً اقتباس صورت نگیرد؛ ولی چون برخی از کارگردانان حق کپی‌رایت را رعایت نمی‌کنند و اسم کتاب یا متنی که بر اساس آن فیلم تولید کرده‌اند درج نمی‌‌کنند، این‌گونه برداشت می‌شود. شاید به همین دلیل است که برای فیلم‌های اقتباسی سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر وجود ندارد.

افخمی یادآور شد: در سینمای ایران، غیر از من، داریوش مهرجویی و زنده‌یاد کیومرث پوراحمد بیشترین آثار اقتباسی را دارند.

وی تولید کارهای اقتباسی را در سینما کار آسانی دانست و گفت: چون کارگردان از روی داستانی که از پیش نوشته شده، فیلمنامه‌ای را می‌نویسد و کار را تولید می‌کند، روند پیش‌تولید راحت‌تر است.

این کارگردان تأکید کرد: در کارهای اقتباسی گاهی بسیار به داستان اصلی وفادار هستم و گاهی هم نه؛ تغییرات اساسی در آن به‌ وجود می‌آورم که البته این بستگی به خود داستان دارد؛ مثلاً در «گاو خونی» اقتباسی که انجام دادم بیش از حد به متن وفادار بود. در این اثر حدود ۴۰درصد خود داستان اصلی روایت شد ولی در اثر دیگرم به نام «روز شیطان» که بر اساس «پروتکل چهارم» ساخته شد، چون داستان طولانی بود و حدود ۵۰۰ صفحه می‌شد، داستان‌های فرعی این کتاب را کنار گذاشتم و تنها ستون اصلی آن را به فیلم تبدیل کردم.

افخمی ادامه داد: همچنین در ساخت «آسمان تاریک ‌شب» که یک کار اقتباسی از یک داستان خارجی است، غیر از یک سکانس فیلم که خودم آن را نوشتم، بقیه فیلم کاملاً اقتباس از روی اثر است.

این کارگردان در پایان گفته‌های خود، از ساخت یک اثر سینمایی از حادثه ۱۱آبان، تیرباران طیب حاج‌رضایی و حاج‌اسماعیل رضایی بر اساس گزارش روزنامه کیهان خبر داد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها