شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
اهمیت تاریخ شفاهی بر کسی پوشیده نیست

نویسنده کتاب «قصه راستگو» با اشاره به اهمیت ثبت و ضبط تاریخ شفاهی تصریح کرد: اهمیت تاریخ شفاهی بر کسی پوشیده نیست.

حجت‌الاسلام هادی قبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، با اشاره به اهمیت ثبت و ضبط تاریخ شفاهی، گفت: امروزه اهمیت تاریخ شفاهی و نقشی که در تبیین لایه‌هایی پنهان از تاریخ و فرهنگ را دارد بر کسی پوشیده نیست، بویژه اگر بخشی از آن حول محورهایی باشد که مسبوق به سابقه نبوده و یا کمتر به آن پرداخته شده است.
 
وی ادامه داد: زندگی پر فراز و نشیب یک طلبه علوم دینی و اتفاقات و حوادثی که در ادوار مختلف عمر او رخ داده و ابتکارات و خلاقیت ها و نوآوری‌هایی که در عرصه‌های گوناگون داشته که نه تنها در حوزه‌های علمیه مرسوم نبوده بلکه در فضاهایی چون صدا و سیما نیز سابقه‌ای نداشته، می‌توانست انگیزه‌ای قوی برای دنبال کردن، ثب ، ضبط و تدوین داشته باشد.
 
قبادی با پرداختن به محتوای کتاب «قصه راستگو»، اضافه کرد: در اینجا سخن از خاطرات شفاهی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو است که قصه زندگی‌اش از همان دوران کودکی و نوجوانی تا آخرین روزهای زندگی پربارش، حاوی حکایات آموزنده‌ای است که ضرورت دارد در تاریخ کشور ما ثبت گردد.
 
این فعال حوزه فرهنگ تصریح کرد: با پیشنهاد حجت‌الاسلام نوراللهیان مشاورسابق رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران، ازسال ۱۳۹۸ کار ضبط خاطرات را در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی قم آغاز کردیم  و تا بهار ۱۳۹۹ توفیق یافتیم در ۲۰جلسه و جمعاً ۲۳ ساعت خاطرات را ضبط کنیم. به آن عزیز سفرکرده وعده داده بودیم که تا پایان همان سال آن را منتشر کنیم اما افسوس که تقدیر چنین رقم خورد که مراسم رو نمایی از کتاب خاطراتش بدون حضور او برگزار شود .
  
قبادی یادآور شد: کودکی، خانواده و تحصیلات، آغاز کلاس‌داری، قصه‌گویی و سخنرانی‌ها، آشنایی با نهضت امام خمینی و مبارزات، ارتباط و همکاری با شخصیت‌های انقلاب، نویسندگی و همکاری با سازمان تدوین کتاب‌های درسی، اجرای برنامه در صدا و سیما، تاسیس مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان، حضور در عرصه‌های بین‌المللی و مأموریت‌های خارجی، مأموریت‌های جبهه و حضور در جمع رزمندگان و فعالیت در کمیته‌های انقلاب اسلامی از سرفصل‌های این کتاب است.
 
به گزارش ایبنا، «قصه راستگو» که به همت پژوهشکده اسناد معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در  نمایشگاه کتاب1402 عرضه شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها