جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
قاسم تبریزی: کیفیت پژوهش‌های تاریخی امیدوارکننده است/ در انتقال تاریخ به کودکان ضعیف عمل کردیم

قاسم تبریزی درباره کیفیت کتاب‌های تاریخی عنوان کرد: به نظرم کیفیت کتاب‌های تاریخی رو به افزایش است اگرچه ما در برخی عرصه‌ها از تاریخ چندان قوی نیستیم؛ یکی در عرصه تاریخ برای کودکان است که درست کار نکردیم.

قاسم تبریزی، پژوهشگر در بازدید از نمایشگاه کتاب 1402 به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در نمایشگاه به دو شیوه می‌توان کتاب‌ها را پیدا کرد. بعضی افراد از ابتدا  فهرستی از کتاب‌های مورد نیاز را تهیه می‌کنند که این فهرست می‌تواند بر اساس توصیه برخی افراد یا معرفی شده در رسانه‌ها باشد و دیگر کتاب‌هایی است که در نمایشگاه می‌بیند و از قبل درباره آن اطلاعاتی ندارد به ویژه کتاب‌های تاریخ معاصر(از مشروطه تا کنون) که در سه عرصه رجال، وقایع و رخدادها و جریان‌ها.

این پژوهشگر تاریخ معاصر عنوان کرد: من برخی از کتاب‌ها را از کتابفروشان تهیه می‌کنم اما نمایشگاه فرصت خوبی است که کتاب‌های شهرستان‌های اصفهان، تبریز، مشهد و... را پیدا کنیم.

قاسم تبریزی گفت: هر سال به غرفه آیت‌الله جوادی آملی سر می‌زنم تا کتاب‌های مبانی عرفان و فلسفه را بگیرم. یکی از آثار مهم این غرفه، «بنیان مرصوص امام خمینی(ره) در بیان و بنان حضرت آیت‌الله جوادی آملی» است. 

او ادامه داد: غرفه بوستان کتاب که عموما آثاری درباره رجال و تاریخ حوزه دارد یا انتشارات امیرکبیر که کتاب‌های خوبی درباره تاریخ معاصر به چاپ رسانده است. مابقی ناشران جوان هستند که درباره جنگ؛ زندگی‌نامه، خاطرات، تاریخ شفاهی و رمان منتشر می‌کنند. در حاشیه مطالعاتم سراغ آنها هم می‌روم.

این سندپژوه بیان کرد: برخی از دوستان گاهی رجوع می‌کنند که چه کتابی در زمینه تاریخ معاصر بخوانیم که برای این هدف هم به ویترین ناشران مراجعه می‌کنم تا آثار درخوری را ببینم و به دیگران معرفی کنم.

قاسم تبریزی گفت: گاهی در منزل با حوصله فهرستی از ناشران تهیه می‌کنم و آثارشان را درمی‌آورم تا آنها را بگیرم و مطالعه کنم. بعضی از آثار را نیز در داوری جوایز مختلف می‌بینم.

او درباره کیفیت کتاب‌های تاریخی عنوان کرد: به نظرم کیفیت کتاب‌های تاریخی رو به افزایش است اگرچه ما در برخی عرصه‌ها از تاریخ چندان قوی نیستیم؛ یکی در عرصه تاریخ برای کودکان است که درست کار نکردیم که به نظرم باید در ابتدا تاریخ را برای کودکان در زمینه رمان کار می‌کردیم موضوع رمان تاریخی می‌تواند زندگینامه مشاهیر و بزرگان و شهدا باشد.   

این سندپژوه بیان کرد: در انتقال تاریخ به نوجوان‌ها هم باید به شکل رمان کار کرد، البته رمانی که مستند به اطلاعات درست و دقیق باشد نه تخیلی و بی‌پایه.در این نوع روایت تاریخ نوجوان‌ها می‌توانند هم اطلاعات تاریخی دریافت کنند هم منبع خوبی برای مطالعه داشته باشند. 

قاسم تبریزی گفت: تاریخ هویت و گنج پنهان جامعه است و تجربیات نسل‌های متوالی. نقل مشهوری است که جامعه‌ای که تاریخش را نداند خطاها را تکرار می‌کند. چون مثل کودکی می‌ماند که حافظه ندارد. برای همین امم خمینی(ره) می‌گوید تاریخ معلم انسان‌هاست. از این لحاظ باید به تاریخ بیشتر اهمیت بدهیم. لذا پژوهشگران جوانی که در عرصه تاریخ پژوهش می‌کنند، امیدوارکننده است.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها