دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
بی‌اعتمادی ناشران به نویسندگان جوان

سعید باقرزاده گفت: وقتی نوشته باکیفیتی به دست ما برسد قطعاً از آن حمایت می‌کنیم. ما در آغاز کار انتشارات با ده کتاب تألیفی شروع کردیم که کمتر کسی این کار را انجام می‌دهد. ما ده کتاب «فیلم به‌مثابه فلسفه» صالح نجفی را منتشر کردیم، با این اطمینان که فروش درستی خواهیم داشت.

سعید باقرزاده، مدیر انتشارات لگا در گفت‌وگو با خبرنگاری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اول از همه تألیف، جدا از علم و قلم نیازمند آرامش و آسایش روحی است. در ایران و بین مردم و نویسنده‌های ایران این مورد کم‌رنگ است. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم نویسنده کتابی بنویسد در حالی که اوضاع اقتصادی این‌گونه است. امروزه اتفاقاتی در جامعه ما رخ می‌دهد که اندیشه سالم و آسوده از نویسندگان گرفته می‌شود. الان این موضوع حادث شده که منتظر هستیم کتابی حاضر و آماده در خارج تولید شود و دوستان ما سریعاً به دست ما برسانند که آن را ترجمه و منتشر کنیم. این کار هم به‌لحاظ مالی برای مترجم سودآور است و هم برای ناشر؛ زیرا ناشر از فروش کتاب مطمئن است و قرار است به چاپ‌های بعدی نیز برسد. جدا از همه این‌ موارد، برای نگاشتن رشدی نیاز است که در مکان خاصی صورت گرفته باشد که در ایران این تجربه‌ها اتفاق نمی‌افتد.

وی درباره عادت «آماده‌خواری» ناشران بیان کرد: وقتی نوشته باکیفیتی به دست ما برسد، قطعاً از آن حمایت می‌کنیم. ما در آغاز کار انتشارات با ده کتاب تألیفی شروع کردیم که کمتر کسی این کار را انجام می‌دهد. ما ده کتاب «فیلم به‌مثابه فلسفه» صالح نجفی را منتشر کردیم، با این اطمینان که فروش درستی خواهیم داشت. ناشران دیگر هم همین هستند. اگر نویسنده، قوی باشد با خیال راحت از تألیف حمایت خواهیم کرد. نباید انتظار داشت تمامی کتاب‌های تألیفی موفق شوند؛ چون تنها آثاری به موفقیت می‌رسند که پشت آن‌ها فکر و اندیشه است و این‌گونه نویسنده‌ها در ایران کم هستند.

وی افزود: ارتباط‌گرفتن مخاطب ایرانی با آثار تألیفی ایرانی راحت‌تر از کتاب‌های خارجی است. بعضی از نویسندگان جوان با اولین کتاب خود به‌سراغ من می‌آیند. خب من با چه تضمینی باید این کتاب را چاپ کنم؟ کلی هزینه و سرمایه‌گذاری را فدای این کتاب کنم که سپس فروش خوبی هم نداشته باشد.

باقرزاده تصریح کرد: وقتی می‌بینیم ظرافت و زیبایی در اثر موجود است و کلمات، رنجی را منتقل می‌کنند ما آن را منتشر می‌کنیم. حتی نیازی هم به حمایت ارشاد و سازمان‌ها نداریم. از طرفی با حمایت ارشاد ممکن است که آثار بی‌کیفیت منتشر شود و صنعت نشر و هنر از بین برود.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها