یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
آوینی اهل اندیشه بود

سید احسان باقری رئیس خانه عکاسان انقلاب اسلامی تصریح کرد: آوینی چون در کنار اهل هنر بودن، اهل اندیشه نیز بود توانست چراغ و فانوسی شود برای باقی هنرمندان تا مسیر را پیدا کنند و به فلسفه هنر انقلاب نزدیک شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ به مناسبت هفته هنر انقلاب گفت‌وگویی با سید احسان باقری رئیس خانه عکاسان انقلاب اسلامی داشتیم. سید احسان باقری درباره تاثیر شهید آوینی در پیشرفت هنر انقلاب و تبیین این مسیر تصریح کرد: شهید آوینی با توجه به اشرافی که به هنر غرب داشت و  همچنین از سوی دیگر نگاهی متعالی به فضای متعهد داشت، جریانت دوطرفه‌­ای را به وجود آورد. یک سمت آن تمدن غرب بود و سمت دیگر تاریخ و تمدن انبیا بود و آوینی این دو نگاه را روبروی هم قرار داد. آن نگاه توحیدی که در انقلاب اسلامی به همه چیز از جمله هنر دارد در مقابل نگاهی که منبعث از تمدن غرب و امانیسم و دیگر ایسم­‌های غربی است. آوینی چون این دو را می‌شناخت، تصویری ارائه داد که راهی را باز کرد. همچنین آوینی چون در کنار اهل هنر بودن، اهل اندیشه نیز بود توانست چراغ و فانوسی شود برای باقی هنرمندان تا مسیر را پیدا کنند و به فلسفه هنر انقلاب نزدیک شوند.

همچنین او درباره گم شدن مسیر هنر انقلاب بعد از شهادت آوینی بیان کرد: من فکر می‌کنم خود شهید آوینی، بعد از شهادت صدها برابر قدرت پیدا کرد و تاثیرگذار شد و چراغ راه برای بسیاری از هنرمندان جوانی شد که امروزه در عرصه­‌های مختلف نهضت پوستر، گرافیک، مستند و رشته­‌های هنری مختلف به دنبال چیستی و فلسفه بودند و می‌خواستند مسیر درست را پیدا کنند. به نظر من شاید شهید آوینی قبل از شهادتش آنقدر شناخته نمی‌شد که امروز چراغ راه بسیاری از جوانان است.
احسان باقری درباره نسل دوم آوینی­‌های انقلاب بیان کرد: به‌ نظرم ما نمی‌توانیم اسم‌گذاری کنیم ولی همواره بر همان اساس که خداوند میشه حجت و الگو در مسیر افراد قرار می‌دهد. بنظرم همواره این اتفاق هست و پیش می‌رود و ما همیشه کسانی داریم که الگو و چراغی هستند تا راه را به دیگران نشان دهند. ولی این الزاما به این معنا نیست که از کسی اسم ببریم، گاهی ممکن است پنهان باشند و اثرگذار، گاهی ممکن است خدا این‌گونه تقدیر کند که این افراد پرچم شوند و این افتخار شهادت یا ... نصیبشان شوند. البته نکته این است که وقتی راجب شهید صحبت می‌کنیم کسی است که صدق گفتار و صدق عمل او برای ما به نمایش درآمده، به همین دلیل حرف او بیشتر به دل دیگران می‌نشیند و این مورد اثر و نفوذ بیشتری می‌گذارد.»
در پایان او برای هدیه دادن یکی از آثار خود به شهید آوینی گفت: «شاید عکس «عصر انتظار» بهترین انتخاب باشد از این جهت که نگاه «دفاع مقدس ما امتداد حماسه عاشورا بوده» خیلی متبلور در اندیشه شهید آوینی است و در تدبیر خود خیلی راجب این موضوع صحبت کرده و هنرمندانه قلم زده، شاید از این باب بهترین انتخاب باشد.»
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها