پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
ضرورت مردمی برپا شدن بزرگداشت دویست و نودمین سالگرد تولد مخومقلی فراغی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اشاره به برنامه‌ریزی برای برپایی دویست و نودمین سالگرد تولد مختوم قلی فراغی در 14 شهرستان استان، گفت: طبق سیاست‌های کلان دولت سیزدهم، مردمی برپا شدن برنامه‌ها مورد تاکید همه مسئولان استان است.

محمد رعیت در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، ضمن تبریک بهار طبیعت و بهار قرآن ماه مبارک رمضان، گفت: نخستین جلسه ستاد هماهنگی بزرگداشت دویست و نودمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی با حضور سید علی مهاجر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان، فرماندار مراوه‌تپه و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در روز سه‌شنبه 8 فروردین‌ماه به میزبانی شهرستان مراوه‌تپه برگزار شد.

رعیت با اشاره به اینکه تلاش است امسال این رویداد در کنار یک برنامه جامع و متمرکز در روستای آق توقای مدفن مختومقلی، در هر یک از 14 شهرستان گلستان (حداقل با یک برنامه) برگزار شود، گفت: پیش‌بینی اولیه برای برپایی در شهرستان‌ها در بازه زمانی 9 تا 15 اردیبهشت‌ماه است.

وی ادامه داد: ضرورت مردمی برپا شدن برنامه‌ها مورد تأکید همه مسئولان است و به دنبال آن هستیم که همه اقشار و گروه‌های مختلف مردم، علما و روحانیون، هنرمندان، ورزشکاران، تشکل‌های مردمی و کانون‌های فرهنگی مطابق روزشمار هفتگی که تدوین می‌شود، به اجرای برنامه بپردازند.

دبیر ستاد بزرگداشت مختومقلی فراغی در سال جاری، ادامه داد: امسال مراسم نکوداشت این شاعر و عارف شهیر ترکمن ایرانی با شعار «مختومقلی فراغی، همبستگی اجتماعی و هویت ملی، ایرانی و اسلامی» برگزار می‌شود و دعوت از مهمان‌های ملی و بین‌المللی در دستور کار قرارگرفته است.



مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، همچنین با اشاره به اینکه طبق اعلام مسئولان سال گذشته بیش از 25 هزار نفر در مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی شرکت کردند و پیش‌بینی می‌شود این تعداد امسال افزایش یابد، گفت: چنین تجمع بزرگی برای شاعر و عارفی که در عمل و کلام مردمی بود، نشان از میزان اهمیت و جایگاه این شاعر برجسته دارد و باید برای برگزاری باشکوه برنامه‌های هفته بزرگداشت مختومقلی فراغی و ایجاد زیرساخت‌های لازم، یک برنامه عملیاتی از سوی دبیرخانه این ستاد تدوین و در آن وظایف هر دستگاه مشخص شود تا بتوانیم خدمتی شایسته را در دولت مردمی سیزدهم به مردم فرهنگ مدار ارائه دهیم.

وی سپس به نقش و جایگاه شخصیت وحدت‌آفرین مختومقلی فراغی اشاره کرد و گفـت: ما در این زمانه به مختومقلی نه فقط برای احیای زبان ترکمنی و فرهنگش؛ بلکه برای فهم دقیق مفاهیم اصیل و مورد تأکید قوم ترکمن همچون وحدت و همدلی، آزادی و شرافت، دین‌داری و آزادگی، شفاعت و حب اهل‌بیت، عدالت و ظلم‌ستیزی، اخلاق و عرفان و عشق و طبیعت که به‌عنوان نشانه‌ای از خداوند است احتیاج داریم.

رعیت ادامه داد: این مفاهیم و عبارت‌ها، کلیدواژه‌های فهم شعر و معارف و هندسه‌ی اندیشه‌ی مختومقلی فراغی است و امروزه خدا را شاکریم که همه‌ساله و در محیطی امن و سرشار از عطر وحدت و همدلی و با یارانی فرهیخته می‌توانیم بر مزار فرزند دولت محمد آزادی گرد هم بیاییم و از مختومقلی فراغی و مفاخر این دیار تاریخی بگوییم.

به گزارش ایبنا، مختومقلی فراغی، شاعر و عارف بزرگ ترکمن در سال ‏1112 هجری شمسیدر روستای حاجی قوشان گنبدکاووس در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد،‌ پدرش دولت محمد آزادی و مادرش ارازگل بودند.‏

مختومقلی تا پایان عمر در بین ترکمن‌ها زیست و در غم‌ها و شادی‌های آن‌ها شریک بود. او علاوه بر شعر، به آموزش و راهنمایی مردم پرداخت و سرانجام در سن ‏57‌سالگی به 1169 هجری شمسی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی بدرود حیات گفت. ‏

پیکر او در روستای آق توقای شهرستان مرزی مراوه‌تپه از توابع استان گلستان در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی، به خاک سپرده شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها