شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
آثاری بخوانید که شادی و معنویت را با هم داشته باشند/ از نهج‌البلاغه تا آثار سیره‌شناسی

حجت‌الاسلام داوود مهدوی‌زادگان برای پیشنهادات مطالعاتی نوروز به کتاب‌هایی اشاره کرد که بحث شادی و معنویت را توامان دارا هستند. کتاب‌هایی همچون اصول کافی، نهج‌البلاغه و آثار بزرگانی همچون شهیدمطهری، مصباح یزدی و جوادی آملی.

حجت‌الاسلام داوود مهدوی‌زادگان رئیس سازمان سمت در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بیان کرد: در نوروز یک تحول روحی اتفاق می‌افتد به شکلی که شادی در روحیه انسانی به وجود می‌آید. از طرفی متقارن شدن ماه رمضان با نوروز را داریم. بر همین اساس فکر می‌کنم اگر رویکرد ما به این سمت برود که نسبت بین شادی و معنویت را برقرار کنیم بسیار ارزشمند است. ماهرچه در این زمینه کار کنیم، ارزشمند است.
 
وی اضافه کرد: خیلی‌ها تصورشان این است که برای روزه‌داری و یا عبادات گویی باید عبوس باشیم و شادی را کنار بگذاریم، در صورتیکه وقتی دقیق نگاه می‌کنیم، اعمال عبادی برای این است که انسان تعالی پیدا کند.
 
مهدوی‌زادگان ادامه داد: وقتی یک روحی، با یک عمل عبادی تعالی پیدا کند، پرواز می‌کند و یک انبساط روحی و نشاط پیدا می‌شود. در نتیجه همین نشاط نیز آرامشی برای انسان پدید می‌آید. لذا می‌توان گفت در ماه رمضان که با عید تقارن پیدا کرده، مناسبت مطالعه کتاب‌هایی که باعث نشاط می‌شوند، بیشتر است. اگر افراد کتاب‌هایی که به هر دو وجهه شادی و معنویت می‌پردازند را مطالعه کنند خیلی بهتر است.  
 
رئیس سازمان سمت گفت: بهتر است افراد، کتاب‌های روایی را مبنای کار خودشان قرار دهند مانند اصول کافی. اگر افراد بتوانند گروه‌های دو یا سه‌نفره تشکیل دهند و با هم متن‌خوانی بکنند خیلی خوب است و بهتر است به سمت مطالعه منابع دست اول مانند کتاب نهج‌البلاغه بروند. همچنین می‌توانند به آثار بزرگانی که در زمینه سیره‌شناسی فعالیت کردند، رجوع کنند. ما بزرگانی داریم همچون مرحوم شهید مطهری، علامه مصباح یزدی، علامه جوادی آملی یا مرحوم حسن‌زاده آملی که آثار بسیار خوبی برای مطالعه دارند.   
 
 
اصول کافی عنوان بخش اول از بخش‌های سه‌گانه كتاب حدیثی الکافی است. در این بخش، احادیث مربوط به اعتقادات شیعه و زندگی امامان شیعه و برخی از احادیثی که درباره رفتارهای فرد مسلمان سخن می‌گوید، گردآوری شده است. اصول کافی از مهم‌ترین منابع شناخت باورهای شیعیان است که بارها به صورت مجزا از کتاب کافی منتشر و ترجمه‌ها و شرح‌های متعددی نیز بر آن نوشته و منتشر شده است. محمد بن یعقوب کُلینی معروف به «ثقةالاسلام کلینی» (درگذشت ۳۲۹ق)، از محدثان بزرگ شیعه و مؤلف کتاب کافی از معتبرترین مجموعه روایی شیعه و از کتب اربعه به حساب می‌آید. او در زمان غیبت صغرای امام مهدی(عج) به دنیا آمده و برخی از محدثان که بدون واسطه از امام عسکری(ع) یا امام هادی(ع) حدیث شنیده‌ بودند را ملاقات کرده است. گفته‌اند کلینی در نقل حدیث دقت بسیاری داشته است. ابن قولویه، محمد بن علی ماجیلویه قمی، احمد بن محمد زراری از جمله شاگردان اویند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها