سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
باید ارتباط جشنواره‌های ادبی با متن جامعه افزایش یابد

مریم سقلاطونی، از نامزدهای نهایی هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر تاکید دارد که برای وقوع اتفاق‌های خجسته در عرصه شعر و ادبیات باید در برگزاری جشنواره‌های ادبی هرچه بیشتر به سلایق اقشار مختلف جامعه و اطلاع‌رسانی گسترده توجه شود.

مریم سقلاطونی که مجموعه شعر «زیر ساعت حرم» وی از نامزدان نهایی هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش شعر کلاسیک است، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به معرفی این کتاب پرداخت و عنوان کرد: این اثر یک مجموعه شعر آیینی و دربرگیرنده حدود 60 غزل در مدح 14 معصوم (ع) است که آن را به استادم محمدعلی مجاهدی تقدیم کرده‌ام؛ چراکه سال‌ها در انجمن ادبی قم افتخار تلمذ در محضر پدر شعر آیینی کشورمان را داشتم و امیدوارم با اهدای این اثر به وی دین خود را به استادم ادا کرده باشم.

سقلاطونی که پیش از این مجموعه شعر «از نام‌ها خبری نیست» وی برگزیده جشنواره‌های ادبی مختلف از جمله جایزه قلم زرین شده بود، گفت: بانوان ایرانی در سال‌های اخیر توانسته‌اند در حوزه شعر آیینی خوش بدرخشند و آینده این حوزه روشن است.

شاعر «زیر ساعت حرم» بر نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف جشنواره‌های ادبی تاکید کرد و افزود: حضور هرچه بیشتر طیف‌های وسیع از اقشار مختلف در جشنواره‌های بزرگ ادبی از جمله شعر فجر و نیز سیاستگذاری مسئولان فرهنگی در انجام بهترین شکل اجرا و داوری چنین رویدادهای مهمی می‌تواند در اعتلای وضعیت شعر و ادبیات موثر باشد.

وی در پایان گفت: متاسفانه جشنواره شعر فجر در هیچ دوره‌ای نتوانسته به اندازه سایر جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر در سطح جامعه رسانه‌ای شود که دلیل اصلی این امر عدم اطلاع‌رسانی جامع و استفاده نکردن از ظرفیت‌ها و سلایق اقشار مختلف در داوری و اجرای این رویداد مهم فرهنگی است؛ مشکلی که سال‌هاست با این جایزه همراه است.

گلچینی از ابیات کتاب «زیر ساعت حرم»:

پای زخم‌آلود من! طاقت بیاور می‌رسی
صبح فردا محضر ارباب بی‌سر می‌رسی

***
تاجی از آفتاب سر قم گذاشتند
نوری ز عشق در دل مردم گذاشتند

***
خدا وقتی نخواهد، عمر دنیا سر نخواهد شد
گلوی خشک صحرایی به باران تر نخواهد شد

***
کابوس نیست اینکه من از خود فراری‌ام
عین خود عذاب شده بی‌قراری‌ام

***
گرچه خیلی چیزها می‌دانی از من...هیچ‌وقت
کم نکردی لطف خود را آنی از من هیچ‌وقت

***
تو آرزوی منی با تو قلب من زنده‌ست
و با وجود تو دنیای من فروزنده‌ست


سقلاطونی تاکنون در چندین کنگره و جشنواره شعر از جمله کنگره سراسری شعر صحیفه سجادیه و شعر حج، شعر عاشوراییان، شعر رضوی، جشنواره بین‌المللی خوارزمی و جایزه ادبی طاهره صفارزاده برگزیده شده و صاحب آثار متعدد در حوزه ادبیات دفاع مقدس و آیینی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها