یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸
تو رئیس من نیستی!

والدین تحت فشار هیجانات منفی همچون حس شکست، ناکامی و جاماندن از دیگری و ناکافی بودن چیزها در تلاشند تا بهترین‌ها را برای فرزندشان فراهم کنند اما غافل از اینکه بهترین چیزها از جنس داشتن‌ها و بودن‌ها نیست بلکه خصایص شخصیتی است که برای پرورش آنها باید سال‌ها تلاش کرد و مراقب بود.

سعید فرمانی مترجم کتاب «تو رئیس من نیستی: ایمن سازی کودک چهار تا دوزاده ساله تان از بدرفتاری» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر بیان کرد: امروزه در حال زندگی در دنیایی هستیم که مفروض اصلی آن پیشرفت‌گرایی است. در این فرهنگ حاکم افراد درگیر مسابقه‌ای برای داشتن چیزهای بهتر و بیشتر هستند؛ مسابقه‌ای که نباید در آن از دیگری جا ماند حتی در فزندپروری. در این شرایط کودکان در فشارند تا نمرات بهتری بگیرند، مهارت‌های بیشتری بیاموزند و از همسالانشان عقب نمانند. والدین در تلاشند تا بهترین امکانات را برای فرزندان فراهم کنند و گویی مأموریت دارند فرزندشان را به عالی‌ترین درجات برسانند.

او ادامه داد: اگرچه این فرهنگ در برخی جنبه‌ها رفاه بیشتری به ارمغان آورده اما در این رقابت مهمترین جنبه‌های زندگی کودکان به جرم عیان و قابل اندازه‌گیری نبودن محلی از اعراب ندارد و حتی مانع پیشرفت درنظر گرفته می‌شوند. خصوصیاتی همچون صداقت، همدلی و مهربانی، مسئولیت‌پذیری و قناعت. عجیب اینکه عمده شکایت‌های والدین در خصوص فرزندانشان به نقص در چنین خصوصیاتی برمی‌گردد.

او با بیان اینکه والدین تحت فشار هیجانات منفی همچون حس شکست، ناکامی و جاماندن از دیگری و ناکافی بودن چیزها در تلاشند تا بهترین‌ها را برای فرزندشان فراهم کنند اما غافل از اینکه بهترین چیزها از جنس داشتن‌ها و بودن‌ها نیست بلکه خصایص شخصیتی است که برای پرورش آنها باید سال‌ها تلاش کرد و مراقب بود یادآور شد: کتاب حاضر نه تنها توجه والدین را به مهترین جنبه‌های زندگی حال و آینده کودکان جلب می‌کند، بلکه راه و رسم پرورش این جوانب را به خوبی نشان می‌دهد. بتسی بروان با نثری ساده و روان و در عین حال دقیق و خردمندانه مطالبی را مطرح می‌کند که فرزند پروری را برای والدین لذت بخش‌تر و دوران کودکی را پرنشاط‌تر و پر ثمرتر می‌کند.

فرمانی گفت: والدین با پرورش خصوصیات ذکر شده در این کتاب میراثی را برای فرزندانشان به جا می‌گذارند که در طی عمر از سلامت روانی و اجتماعی آنها مراقبت خواهد کرد. 

کتاب «تو رئیس من نیستی: ایمن سازی کودک چهار تا دوزاده ساله تان از بدرفتاری نوشته بتسی بروان بران به ترجمه سعید فرمانی و مریم رستمی خرم از سوی انتشارات ارجمند روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها