سه‌شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
«پەل وەچ» منتشر شد

مهدی احمدی‌خواه، شعر و منتقد ایلامی از انتشار جدید‌ترین کتابش با عنوان «پەل وەچ (بررسی تطبیقی ادبیات کودک و نوجوان فارسی و کردی)» خبر داد.

مهدی احمدی‌خواه، شاعر و منتقد ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌‌(ایبنا)، در ایلام گفت: «پەل وەچ‌(بررسی تطبیقی ادبیات کودک و نوجوان فارسی و کردی)» در دو بخش شعر و داستان و از منظر ساختاری و تحلیل محتوا به بررسی و مطابقت ادبیات کودک و نوجوان پرداخته است. تا آن جا که اطلاع دارم کتاب «پەل وەچ» جزو نخستین کتاب‌های منسجم و مستقل است که در آن به مطالعه تحلیلی و تطبیقی ادبیات کودک و نوجوان کردی و فارسی پرداخته شده است.

وی ادامه داد: در بخش ساختار شعر کودک و نوجوان فارسی و کردی‌ کتاب «پەل وەچ» شامل    ساختار زبانی و موسیقیایی، قالب اشعار و ساختار بیانی، همچنین در بخش ساختار داستان‌های دو زبان، عناصر داستانی شامل پیرنگ، هول و ولا، شخصیت‌پردازی، درون‌مایه، زاویه‌دید و فضاسازی در زمان و مکان تحلیل و مقایسه شده است.
 
مولف کتاب «گزاره‌ها و گدازه‌ها» افزود: در بخش محتوا، کتاب‌‌های شعر و داستان‌های دو‌زبانه از منظر محتوایی‌ مانند مضامین طبیعت‌گرایانه، مضامین اجتماعی، مضامین دینی، مضامین تربیتی، مضامین آموزشی و مضامین سرگرم کننده، بررسی و مطابقت داده شده‌اند.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «پەل وەچ (بررسی تطبیقی ادبیات کودک و نوجوان فارسی و کردی)» در 445 صفحه از سوی انتشارات باشور به مدیریت شاعر و مترجم جوان محمد مرادی نصاری و با حمایت مالی حوزه هنری استان ایلام به چاپ رسیده است. «پەل وەچ» به زبان کردی به معنی (جوانه) است.
 
مهدی احمدی‌خواه متولد سومار شهرستان قصرشیرین و ساکن ایوان (ایلام) دکترای زبان و ادبیات فارسی دبیر آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه‌های ایلام و فرهنگیان است. از این شاعر تاکنون کتاب‌های «له هزاره‌ی گیسد»، «گزاره‌ها وگدازه‌ها» (نگاهی به نظریه‌های ادبی ایران و جهان) و «نیشان دل ریشان» (مجموعه شعر کردی) و چندین عنوان مقاله علمی - پژوهشی در حوزه‌های زبان و ادبیات کردی، شعر کودک و نوجوان و... در مجلات تخصصی داخل و خارج از کشور منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها