چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
مبارزه با قاچاق کتاب نیازمند اتخاذ تدابیر نظارتی است

حجت‌الاسلام حسین جلالی، بر توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسائل حوزه چاپ و نشر تاکید کرد و گفت: برای مساله قاچاق کتاب قوانین و ضوابط قضایی زیادی پیش‌بینی شده، با این وجود قبول دارم که اجرای قوانین مستلزم نظارت است.

حجت‌الاسلام حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اصلاح قانون تاسیس و‌ نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: در این فرآیند قراراست درباره حق و حقوق و مزایای کتابداران، صنعت نشر وچند مبحث دیگر بازنگری شود. ابتدا مقرر بود تغییرات در قالب طرح باشد، اما بعد قرار شد لایحه آن از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.   

وی با بیان این‌که متاسفانه ارائه لایحه اصلاح قانون تاسیس و‌ نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور قدری مشمول گذشت زمان شده است، بیان کرد: با توجه به این‌که مسئولیت ارائه لایحه اصلاح قانون تاسیس و‌ نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، از آقای دکتر اسماعیلی، موضوع را پیگیر شدم؛ ایشان قول داده‌اند در نخستین فرصت لایحه را به مجلس ارائه خواهد کرد. اگر تغییرات موجود در این لایحه عملیاتی شود گامی مهم برای تقویت و توسعه فرهنگ کتابخوانی برداشته خواهد شد.

جلالی در پاسخ به پرسشی درباره معضل اقتصاد زیرزمینی نشر و قاچاق کتاب گفت: وقتی علاوه بر ناشر رسمی که حق انتشار یک اثر را دارد ناشران دیگر نیز به انتشار آن  اقدام می‌کنند، دراصل نوعی سرقت اتفاق افتاده است. برای مساله قاچاق کتاب قوانین و ضوابط قضایی زیادی پیش‌بینی شده، با این وجود قبول دارم که اجرای قوانین مستلزم نظارت است.

وی افزود: اتفاقا بهتر است در لایحه اصلاح قانون تاسیس و‌ نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی به موضوع قاچاق کتاب و کپی‌رایت نیز پرداخته شود تا اگر ضعفی در قوانین وجود دارد برطرف و اگر در بخش اجرا ضعف وجود دارد برای آن تدابیر نظارتی در نظر گرفته شود.

جلالی با اشاره به برگزاری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: سی‌‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پس از دو سال وقفه برگزار شد؛ با توجه به این‌که مردم در این دو سال از این نعمت محروم بودند، عطش آن‌ها نسبت به کتاب کاملا محسوس بود. برخی معتقد بودند به دلیل وجود فضای مجازی و دسترسی آسان مردم به کتاب، دیگر نیازی به آثار چاپی نیست اما در نمایشگاه علاقه مردم، دانشگاهیان و حوزویان قابل مشاهده بود و این نشان می‌دهد که کتاب هنوز در میان ما زنده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها