سه‌شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
استفاده از ظرفیت کلاب هاوس و پادکست‌‌ با محوریت گفتمان برای نوروز

کتابخانه مجلس با ایجاد روم‌های تخصصی در کلاب‌هاوس و تولید پادکست می‌تواند فضای گفتمان تخصصی مجازی را میان محققان پژوهشگران در ایامی مانند نوروز ایجاد کند.

محبوبه ملکی، کارشناس بخش اشاعه اطلاعات و اطلاع‌رسانی در بخش کاوش کتابخانه مجلس در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ عنوان کرد: کتابخانه مجلس با استفاده از پلتفرم کلاب هاوس و تولید پادکست و پخش  آن در ایامی مانند نوروز می‌تواند فضای گفتمان تخصصی را میان محققان پژوهشگران در فضای مجازی ایجاد کند؛ زیرا بحث گفتمان منطقی با وجود اختلاف عقیده در جامعه ما هنوز ضعیف است.
 
ملکی درباره ضرورت ایجاد این فضا گفت: به نظر می‌رسد جامعه هنوز راه یک گفت‌‌و‌گوی منطقی و بدون مناقشه را نمی‌داند و این مساله به خاطر ضعف همکاری‌های تیمی در ایران است و  کتابخانه‌های مهم از جمله کتابخانه مجلس خوب است که این فضا را به صورت فیزیکی  و مجازی در جامعه ایجاد کند.
 
این کارشناس بخش اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس با اشاره به فراهم‌نبودن بودجه و شرایط برای ایجاد این اتاق گفت‌و گو در کتابخانه مجلس به صورت فیزکی گفت: بهتر است این فضا به صورت مجازی زیر نظرکتابخانه مجلس به صورت پادکست تولید شود و مخاطبان نخبه ،محققان، پژوهشگران و اعضای فعال کتابخانه مجلس حداقل امکان مناظره را در فضای مجازی داشته باشند. این پادکست‌ها می‌تواند در ایامی مانند نوروز در سایت کتابخانه مجلس بارگذاری شود و تولید آن‌ها سپس در طول سال تداوم  پیدا کند.
 
وی با بیان این‌که ایام نوروز فرصت خوبی برای تبادل اطلاعات و گفت‌و‌گو درباره کتاب‌خوانی و ارتباط متخصصان با یکدیگر در فضای مجازی است، عنوان کرد: تولید این نوع محتواها بر روی سایت کتابخانه مجلس می‌تواند یک فضای گفتمان تخصصی را میان محققان پژوهشگران در فضای مجازی ایجاد کند.   

تلاش کتابداران برای زنده‌نگه داشتن زبان فارسی
 این کارشناس بخش اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس با تاکید بر زنده نگه‌داشتن زبان فارسی به عنوان یک زبان کلاسیک و زنده در دنیا گفت: کتابداران تلاش کنند زبان فارسی را به عنوان یک زبان کلاسیک در دنیا زنده نگه دارند. همچنین ایام نوروز فرصت خوبی برای معرفی منابع ادبیات کلاسیک به مخاطبان کتابخانه‌هاست.
 
ملکی دراین باره عنوان کرد: کتابداران تلاش کنند منابع اصیل شعر و نثر فارسی و ادبیات کلاسیک را به ویژه در ایامی مانند نوروز به مخاطبان معرفی کنند. متاسفانه  نسل‌های قدیم ما بهتر می‌توانستند شاهنامه و حافظ بخوانند اما  اکنون نسل جدید نوجوان و حتی بزرگسال ما نمی‌توانند کتاب‌های ادبیات کلاسیک ایرانی را بخوانند.
 
وی با بیان این‌که منابع کلاسیک ما نیاز به ترجمه و بازخوانی به صورت روان و سلیس دارد تا مخاطبان عمومی و کودکان و نوجوانان ما بتوانند از مدرسه با این منابع‌ آشنا شوند، اظهار کرد: چه خوب است کتابداران در ایام عید نسبت به معرفی کتاب‌ها  و بازخوانی این کتاب‌ها در فضای مجازی اقدام کنند.

 مطالعه فقط برای ایام نوروز نیست
ملکی با تاکید بر این‌که مطالعه نباید فقط مختص ایام نوروز باشد، گفت: انسان‌ها باید همیشه درحال مطالعه باشند و کتابخوانی نباید فقط به ایام عید محدود شود. کتابخانه‌ها می‌توانند با معرفی منابع جذاب، ترغیب جامعه به خلاقیت و نوآوری و همچنین تشویق افراد به خواندن کتاب ،مخاطبان را وارد فضای کتابخوانی کنند و فرهنگ ترویج کتابخوانی را در طول سال پیش ببرند.

جدایی مخاطبان کودک ونوجوان از کتابخانه‌‌ها حسرت این روزهاست
ملکی از حسرت بزرگ این روزهای کتابداران و کتابخانه هم گفت و اظهار کرد: تلخ‌ترین دلتنگی این روزها جدایی مخاطبان کودک و نوجوان از محیط کتابخانه‌هاست و این مساله تلخی برای کتابداران در این روزهاست. متاسفانه این روزها به دلیل کرونا و افزایش ارتباط مردم با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، سطح کتابخوانی در جامعه کاهش پیدا کرده؛ هرچند که افراد با داشتن یک گوشی و اینترنت شاید دنیایی از اطلاعات داشته باشند اما  آگاهی و دانش افراد این روزها سطحی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها