سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
جشنواره کاما بیش از 2 میلیون نفر مخاطب دارد

منصور شادکام، با احتساب تعداد معلولان و خانواده‌‌ها آن‌‌ها مخاطبان جشنواره کاما را بیش از دو میلیون نفر دانست و بر توجه بیشتر سازمان بهزیستی به این رویداد تاکید کرد.

منصور شادکام، دبیر نخستین دوره جشنواره کاما در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره ششمین جلسه و آخرین تصمیمات شورای سیاست‌گذاری جشنواره بیان کرد: در این جلسه درباره تاریخ و محل برگزاری اختتامیه جشنواره بحث و گفت‌و‌گو شد که به احتمال زیاد اختتامیه در روزهای نخستین آذرماه و در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.
 
وی افزود: مقرر شد آثار سه گروه نویسندگان نابینا، معلول و آثار نویسندگان آثار مرتبط با معلولیت و نابینایی بر اساس نمره اعلامی از سوی هیات داوران، داوری و برگزیدگان و شایسته تقدیرها معرفی شوند.
 
شادکام با اشاره به تعیین میزان مشارکت ارگان‌های دخیل در برگزاری جشنواره کاما ادامه داد: داوری از سوی موسسه خانه کتاب پیگیری می‌شود و نهاد کتابخانه‌های عمومی، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری در تهیه تندیس،‌ تبلیغات و جوایز مشارکت خواهند داشت.

وی اضافه کرد: برای جذب مشارکت سازمان آموزش پرورش استثنائی نیز در حال رایزنی هستیم. سازمان بهزیستی مبلغی را برای مشارکت تامین جوایز پیشنهاد کرده اما با رایزنی سعی داریم این میزان را افزایش دهیم. هنوز به‌طور قطعی نمی‌توان درباره میزان جوایز گفت.       
 
دبیر نخستین جشنواره کاما درباره میزان مشارکت نویسندگان تا امروز گفت: تا امروز آثار نه نویسنده و 40 عنوان کتاب از سوی انجمن خیزیه معلولین قم به دبیر‌خانه مرکزی ارسال شده است.      
 
شادکام درباره باز‌خورد‌های ادغام دو جشنواره دوسالانه کتاب ملی نابینایی و کم‌بینایی و سه سالانه انتخاب بهترین کتاب معلولیت بیان کرد: جشنواره کاما تجربه جدیدی است. معمولا در کشور ما درباره همکاری و تعامل دو تشکل با دید تردید نگاه می‌شود اما ایجاد تعامل را در قالب جشنواره کاما به اثبات رساندیم. توجه به دیدگاه فرهنگی مدیرعامل انجمن علمی آفرینش‌های هنری معلولان ایران، موجب شده تا به اصطلاح من و تویی وجود نداشته باشد.

دبیر نخستین جشنواره کاما درباره آمار مخاطبان جشنواره کاما گفت: نزدیک به 800 هزار نفر از جمعیت ایران شامل 150هزار نفر نابینای مطلق و بین 650 تا 700 هزار نفر دچار اختلالات بینایی در کشور هستند؛ علاوه‌براین نزدیک به یک میلیون و 300 هزار نفر افراد، دچار انواع معلولیت‌های جسمی و حرکتی هستند. بنابراین در مجموع بیش از دو میلیون نفر مخاطب جشنواره کاما تعریف می‌شوند. باید به این جمعیت، خانواده‌‌های جامعه معلولان و نویسندگان بینای صاحب اثر درباره معلولان را نیز اضافه کرد.
 
وی با اشاره به غیبت‌ نماینده سازمان بهزیستی در جلسه‌های شورای سیاست‌گذاری جشنواره بیان کرد: به نظر می‌رسد سازمان بهزیستی به اهمیت جشنواره کاما چندان واقف نیست؛ در‌حالی‌‌که بسیاری از شرکت‌کنندگان این جشنواره از مدد‌جویان سازمان بهزیستی هستند؛ بنابراین از رئیس سازمان بهزیستی کشور و همچنین معاون توان‌بخشی سازمان به جشنواره توجه ویژه داشته باشند و در جلسه‌ شورای سیاست‌گذاری حضور پیدا کنند.      
نمایند‌گان موسسه خانه کتاب، معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اسناد و کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان آموزش و پرروش استثنائی کشور، مدیر‌‌عامل و مشاور فرهنگی انجمن نابینایان کشور در ششمین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره کاما حضور داشتند.            

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها