سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۴
قرآن محور توليد برنامه‌هاي رسانه‌اي شود

در دومين همايش بين‌المللي «دين و رسانه» بر استفاده از پژوهش‌ها و دستاوردهاي علمي اين حوزه تاكيد شد. كارشناسان حاضر در اين همايش، تفكر را امري ضروري براي توليد برنامه‌هاي رسانه‌اي و ديني موفق دانستند و اظهار داشتند كه براي توليد برنامه‌هاي رسانه‌اي بايد تئوري و نظريه توليد كرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين همايش صبح امروز(سه‌شنبه) با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر هادي صادقي، دبير اين همايش و رييس مركز پروهش‌هاي اسلامي صدا و سيما، علي‌اصغر غلامرضايي، معاون آموزش و پژوهش دانشكده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و دكتر حسن رحيم‌پور ازغدي، نويسنده و پژوهشگر حوزه دين در دانشكده صدا و سيما برگزار شد.

در ابتداي اين برنامه حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر هادي صادقي، دبير اين همايش و رييس مركز پروهش‌هاي اسلامي صدا و سيما، اظهار داشت: بايد دستاوردهاي اين همايش‌ها، چنان‌چه در نخستين همايش «دين و رسانه» و همايش «سكولاريسم و رسانه» به صورت كتاب منتشر شد، در اختيار برنامه‌سازان صدا و سيما قرار گيرد و آنها نيز به اين دستاوردها توجه كنند.

وي تاكيد كرد: مطالعات هنر و ارتباطات با رويكرد ديني، علمي نوپا و تازه توليد است و بايد تلاش‌كنيم اين دانش را به مرحله‌اي برسانيم كه قابل استفاده باشد و قالب‌ريزي آن با طرحي هدفمند انجام شود.

رييس مركز پروهش‌هاي اسلامي صدا و سيما با اشاره به اين كه مي‌توانيم بر اين دستاوردها و مقالات تكيه و محصولات ارزشمند‌تري را توليد كنيم، عنوان كرد: مقاله‌هايي كه در اين همايش ارايه شده‌اند، بسيار ارزشمندند و با توجه به اين كه علاوه بر ترجمه، به نظريه‌سازي مبتني بر اسلام در علوم انساني نياز داريم، با استفاده از اين پژوهش‌ها مي‌توانيم به نظريه‌پردازي ديني و ارتباطات رسانه‌اي با رويكرد ديني نزديك شويم.

وي افزود: برخي از اين مقاله‌ها نقد نظريه‌هاي ارتباطات‌اند كه از اين طريق علاوه بر توليد دانش بومي مي‌توانيم انديشمندان جوان را شناسايي كنيم و در عرصه‌هاي گوناگون جامعه علمي، استعداد آنها را به كار گيريم.

سپس دكتر علي‌اصغر غلامرضايي، معاون آموزش و پژوهش دانشكده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، با اشاره به اين كه مسووليت پيامبران نيز به نوعي فعاليت رسانه‌اي بوده و پيامبر گرامي اسلام(ص) با تاكيد بر قرآن و مبارزه با خرافه‌پرستي پيام دين را به مردم منتقل مي‌كردند، اظهار داشت: مبحث دين در رسانه را بايد به عنوان تكليف بدانيم نه تنها موضوعي براي پر كردن برنامه‌ها، در نتيجه براي توليد برنامه‌هايي با رويكرد ديني بايد انديشيد و قرآن را همواره محور توجه قرار داد.

وي افزود: ما در جامعه به استفاده بيشتر از قرآن نيازمنديم و بايد با الگو‌گيري از رفتار پيامبر(ص) در راه اهداف والاي اسلامي گام برداريم و از مخالفت‌هاي جوامع غربي هراس نداشته باشيم.

غلامرضايي تبليغ غير مستقيم را از ديگر راهكارهاي ترويج دين در جامعه دانست و گفت: بايد مباحث ديني و معارف اسلامي را در قالب برنامه‌هايي جذاب كه اصول اخلاقي و آموزه‌هاي ديني را به صورت عملي و غير مستقيم به تصوير مي‌كشند، در رسانه‌ها ترويج دهيم و در توليد تمام برنامه‌ها حضور جدي پژوهش و پژوهشگر را درنظر بگيريم.
وي انديشه و پژوهش را مهم‌ترين وجه موفقيت يك برنامه خواند و افزود: با استفاده از اين دو راهكار، برنامه از سوي مخاطب پذيرفته مي‌شود و باور مباحث مطرح شده از سوي مخاطب آسان‌تر مي‌شود.

سپس دكتر حسن رحيم‌پور ازغدي، نويسنده و پژوهشگر حوزه دين، با تاكيد بر اين كه «براي مطرح شدن دين در رسانه بايد احرام تفكر ببنديم» گفت: بدون تفكر، توليد انديشه و علم نخواهيم داشت. بايد در تمامي زمينه‌ها دانش خود را تقويت كنيم تا بتوانيم تئوري‌هايي را كه مي‌خواهيم در رسانه استفاده كنيم، خودمان توليد كنيم.

وي افزود: نبوت نخستين وجه رسانه ديني است و در توليد برنامه‌هاي ديني بايد تاثيرگذاري آن برنامه را بر قلب و مغز مخاطبان در نظر بگيريم. زماني مي‌توانيم در اين عرصه موفق شويم كه براي هر ثانيه بتوانيم برنامه‌هاي غني و تاثيرگذار توليد كنيم.

وي با توجه به اين كه كار متراكم و متفكرانه در رسانه عامل موفقيت است و انديشه بايد پشتوانه اين برنامه‌ها باشد، گفت: همان‌گونه كه كتاب‌هاي ماندگار، عمق فكر نويسنده را به تصوير مي‌كشند، در ساير رسانه‌ها نيز برنامه‌هايي موفق و تاثيرگذار خواهند بود كه برخاسته از انديشه ‌ي عميق و پخته باشند.

رحيم‌پور ازغدي بيان كرد: تفكر و استمرار در نظريه‌پردازي‌هاي علوم اجتماعي و علوم انساني، ضرورتي اجتناب‌ناپذير است و استمرار شرط موفقيت آن علوم به شمار مي‌آيد. بايد مقاله‌هاي اين حوزه را براي يادگيري و با ديدگاه منتقدانه مطالعه كنيم تا بتوانيم برنامه‌هايي بسازيم كه ذائقه مخاطب و رويكرد ديني را به تصوير بكشند.

وي افزود: در مبحث دين و رسانه دو برداشت «رسانه ديني» و «دين رسانه‌اي» وجود دارد و بايد در اين زمينه دقت كنيم فرصت جويان مغلطه نكنند، زيرا «دين رسانه‌اي» دين مبتذل شده است كه تنها براي خوشايند مخاطب بر تمامي وجوه دين توجه نمي‌كند و اين باعث سقوط جامعه مي‌شود و ذهن مخاطب را نسبت به دين منحرف مي‌كند.

نويسنده و پژوهشگر حوزه دين با بيان اين كه «رسانه ديني دو نوع اخص و اعم دارد» گفت: در «رسانه ديني اخص» موضوع دين است و روايات و احكام در آن بيان مي‌شوند كه لازم‌اند اما كافي نيستند. موضوع «رسانه ديني اعم» نيز دين نيست اما هدف و روش آن ديني و در تلاش است نتيجه آن با رويكردهاي ديني باعث زندگي بهتر و اخلاقي‌تر در جامعه مي‌شود.

رحيم‌پور ازغدي در پايان تاكيد كرد: ايده فرار از دين و اخلاق براي داشتن رسانه موفق، ايده درستي نيست. رسانه ديني بايد با زبان ملايم، جذاب و مودبانه با مخاطب صحبت و ذائقه آنها را تامين كند اما نبايد با بيان عذرخواهانه صحبت كند زيرا اعتبارش را از سوي مخاطب از دست مي‌دهد و مخاطب به آن اعتماد نمي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها