جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۵
اطلاع رسانی نقش عمده کتابخانه ملی ایران در جامعه اطلاعاتی

مدیر گروه خدمات ویژه کتابخانه ملی ایران، عصر دیروز (پنج شنبه) 17 اردیبهشت در نشست بررسی «نقش کتابخانه ملی ایران در جامعه اطلاعاتی»، گفت: اطلاع رسانی نقش عمده کتابخانه ملی ایران در جامعه اطلاعاتی است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل ازستاد خبري سراي اهل قلم، در این نشست که با حضور فرحناز کهن، ایرج عنایتی، صدیقه شاکری و معصومه میرپوریان برگزار شد، «فریبرز درودی» دبیر جلسه، ضمن بیان این مطلب، عنوان کرد: وظیفه مدیریت اطلاع رسانی در کتابخانه ملی، ارایه منابع اطلاعاتی به کاربران و مراجعان به آن کتابخانه است، این بخش کتابخانه ملی به منابع کتابی و غیرکتابی تقسیم شده است.

وی با اشاره به این که مهمترین هدف مدیریت اطلاع رسانی، گردآوری سریع منابع و قرار دادن آن در دسترس مراجعان است، تصریح کرد: یکی از قسمت های کتابخانه ملی، کتابخانه «نابینایان، کم بینایان و معلولان خاص» و هدف آن رفع نیاز گروه های خاص است.

درودی بخش کتابخانه نابینایان را یکی از زیرمجموعه های خدمات ویژه دانست و تاکید کرد: منابع خاص این قشر عمدتا شنیداری، دیداری ، خط بریل یا برخی از ابزارها و نرم افزارهای خاص اند. همچنین بخش کتابخانه کودکان کتابخانه ملی نیز، تمام منابع اطلاعاتی مرتبط با کودکان، به زبان های فارسی و لاتین را در اختیار دارد و کودکانی که   همراه والدینشان به کتابخانه می آیند، می توانند از این امکانات استفاده کنند.

در ادامه این نشست «فرحناز كهن» مدير گروه منابع غير كتابي مديريت اطلاع رساني كتابخانه ملي، عنوان کرد: منابع غیر کتابی منابعی اند که در تیراژ پایین در کشور تولید شده و دارای دو نوع کاغذی و غیرکاغذی اند که از طریق اهدا، قانون واسپاری یا خرید، برای کتابخانه ملی، ساماندهی و رده بندی می شوند.


وی با اشاره به این که «تمام منابع غیر کتابی در کتابخانه ملی دارای شماره ثبت و مسلسل اند»، خاطرنشان کرد: حدود 70 نوع منابع غیرکتابی در کتابخانه ملی وجود دارد که از آن میان، یک میلیون منبع بررسی و ضبط شده و شامل میکروفیلم ها، صفحه ها، نگاتیوها و پایان نامه های دانشجویی اند که همه در دو مخزن ویژه از خطر رطوبت و آلودگی حفاظت می شوند.

همچنین «صديقه شاكري» مسوول مراجع كتابخانه ملي ايران، در ادامه اين نشست با اشاره به مباحث جامعه اطلاعاتی، عنوان کرد: مراجعان، برای عضویت در کتابخانه ملی، به دو دسته  تقسيم  مي شوند؛کسانی که تمایل به عضویت در کتابخانه ملی دارند و کسانی که کتابخانه ملی ایران تمایل به ارتباط و عضوگیری با آنها دارد.

وی با اشاره به این که عضویت پژوهشگران و محققان در کتابخانه ،عاملی برای اعتلای کتابخانه ها محسوب می شود، تصریح کرد: بنابراین کتابخانه ملی سعی در جذب این افراد دارد و از طریق اطلاع رسانی از سوی کتابداران و مشاوران مرجع به صورت حضوری یا مجازی به این افراد خدمت می کند.

شاکری با بیان این که «کتابخانه ملی از مرداد سال 84 پیشگام اطلاعات مرجع مجازی از طریق سایت کتابخانه ملی ایران است»، اظهار داشت: سالیانه 300 نامه الکترونیکی به کتابخانه ملی ارسال می شود که 90 درصد سوالات تجسسی و پژوهشی، 42 درصد پرسشگران دارای مدرک کارشناسی و 35 درصد کارشناسی ارشد به بالا و 35 درصد آنها نیز  از خارج از کشور پرسش خود را مطرح می کنند.

در ادامه «معصومه میرپوریان» مدیر گروه پیایندها نیز طی سخنانی گفت: همه نشریات فارسی، عربی و لاتین دنیا با موضوعات ایران شناسی و اسلام شناسی درباره کتابداری در بخش پیایندهای کتابخانه ملی ایران نگه داری می شوند. تاکنون کتابخانه ملی ایران 13 هزار نشریه جمع آوری کرده که از این میان 150 میلیون ،مجلد وصحافی و از طریق اهدا، مبادله  یا خرید به کتابخانه ملی ایران منتقل شده اند.

میرپوریان با اشاره به این که نشریات در کتابخانه ملی به دو صورت قفسه باز  یا برگه دان قابل دسترس عموم اند، یادآور شد: اکنون نشریات در دو مخزن ویژه ،دارای شرایط مخصوص ،نگهداری می شوند و بیشترشان اسکن  و برخی نیز در حافظ رقومی ملی(حرم) آورده شده اند.

در پایان این نشست،ایرج عنایتی، مدیر گروه بخش ایران شناسی و اسلام شناسی با اشاره به نقش اطلاع رسانی این گروه خاطر نشان کرد: بخشی از منابع ایران شناسی و اسلام شناسی، مربوط به قبل از اسلام در ایران و برخی نیز به دوران اسلامی برمی گردد. 

وی با اشاره به این که بیش از 50 هزار جلد کتاب به زبان های مختلف در بخش ایران شناسی و اسلام شناسی نگهداری می شوند، تصریح کرد: همچنین 400 عنوان نشریه لاتین ایرانی و اسلامی، 400 نوع سفرنامه و قدیمی ترین نسخه گلستان سعدی به زبان آلمانی نیز در این مخزن موجودند.
 
نشست بررسی «نقش کتابخانه ملی ایران در جامعه اطلاعاتی» عصر دیروز(پنج شنبه) در ساعت 18 تا 30/19 در کارنامه نشر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط