جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
روایتی از حضور سفید پوشان بی‌ادعا در صف مقدم نمایشگاه کتاب

قهرمان هستند و گمنام، متواضع و کوشا و بیشتر از خودمان به فکر حال خوبمان هستند تا مبادا نمایشگاه کتاب به ما بد بگذرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، حضورشان امید‌بخش است؛ سفید پوشانی بی‌ادعا، متواضع و گمنام که همواره برای خدمات‌رسانی آماده‌اند. نیروهای امدادی اورژانس نمایشگاه کتاب تهران امسال نیز آمدند تا مردم حالشان خوب باشد و بتوانند با آرامش و جسم سلامت، سراغ کتاب مورد نظرشان بروند.

در حیاط مصلا نزدیک آب‌نما چشمت به نیروهای اورژانس موتوری و اتوبوسی می‌افتد؛ نیروهایی که خودشان در حیاط آب‌نما و در اوج گرما، برای خدمات‌رسانی آماده‌اند و برای انجام عملیات امدادی را اولویت می‌دانند.

ـ وقتی به سراغشان می‌روی مکث نمی‌کنند، نمی‌گویند صبر کن ناهار بخورم، سریع حاضر می‌شوند و تو را اولویت می‌دانند.

این روایت را دوقلوهایی می‌گویند که پدرشان روی تخت اورژانس دراز کشیده، دیسک کمرش اوت کرده و در اتوبوس اورژانس نمایشگاه کتاب تهران منتظر اعزام آمبولانس به بیمارستان هستند. 

در نمایشگاه کتاب تهران امسال دو آمبولانس اتوبوسی مستقر است؛ یکی از این آمبولانس‌های اتوبوسی در حیاط مصلی کنار آب‌نما و دیگری رو‌به‌روی رواق 19 توقف دارند. سه آمبولانس دیگر هم آماده‌باش است. یکی آمبولانس بانوان که در صحن اصلی و کنار آب‌نما قرار دارد و دیگری نزدیک ایستگاه مترو رسالت و آمبولانس شماره سه نمایشگاه کتاب نیز در ورودی مترو شهید بهشتی مستقر شده است. امسال در مجموع پنج دستگاه موتورلانس نیز در نمایشگاه کتاب مراقب بازدیدکنندگان یار مهربان‌اند که در رواق‌های شرقی، غربی و کنار اتوبوس‌های اورژانس قرار دارند.

«نیروهای امدادی باید جلوی چشم بازدیدکنندگان باشند. هر سال در یک مکان مشخص با جانمایی مناسب حضور داشته باشند تا بتوانند خدمات خوبی را ارائه کنند امکاناتی که امسال برای این نیروها فراهم شد نسبت به سال گذشته بهتر بود اما پیشنهاد می‌کنم یک داربست یا کانکس برای حضور نیروهای امدادی مانند اورژانس در نظر بگیرند تا آمبولانس بتواند به راحتی وارد این داربست شود. حضور نیروهای امدادی در یک فضای استاندارد به خدمت‌رسانی با کیفیت‌تر کمک بیشتری می‌کند. » ،این‌ها سخنان سرپرست اورژانس نمایشگاه کتاب تهران است. 

همه نیروهای اورژانس عاشق خرید کتاب هستند، اما به خاطر ماموریت‌های مداوم و مراجعه گستره؛ امکان خالی گذاشتن پایگاه وجود ندارد، حتی رفتن یک نفر هم ممکن است پایگاه اورژانس را دچار مشکل کند. در زمان شیفت امکان خرید کتاب نداریم، حتی در زمان صرف ناهار هم سرمان شلوغ است. این سخنان را حسن حاجی بابایی،کارشناس پرستاری، 40 ساله مسول منطقه اورژانس تهران و  و سرپرست اورژانس نمایشگاه کتاب تهران می‌گوید. او به کتاب‌های حوزه پرستاری علاقه دارد و معتقد است باید در این زمینه بیشتر مطالعه کند. او سال‌های گذشته کتاب‌هایی را از  نشر ارجمند و طبیب‌زاده خریداری کرده است. 

از خاطراتش می‌گوید، از توقعاتی که مردم دارند؛

ـ آن‌ها به ما می‌گویند باید ما را در بیمارستان نیز رایگان درمان کنید؛ درحالی که خدمات اورژانس فقط در نمایشگاه کتاب رایگان است، اما توقع دارند دیگر، ما نیز نمی‌توانیم کمکی کنیم، زیرا در حیطه اختیار و توان نیروی اوژانس نیست.

امسال نمایشگاه کتاب تهران از نظر ایمنی و ارائه خدمات امدادی و جانمایی این نیروها در نمایشگاه کتاب  با کیفیت بهتری برگزار شد .به گفته حاجی بابایی؛ پارسال دو مورد برقی گرفتگی وجود داشت اما امسال با پیگیری دکتر صفری، خدا رو شکر مسائل ایمنی با حساسیت بالا دنبال شد و برق گرفتگی نداشتیم زیرا سیم‌های لخت و رها، در کنار داربست‌ها وجود نداشت.


                            
مکان حضور امبولانس و پایگلاه های امدادی نیز امسال جانمایی بهتری داشتند اما بهتر است مکان حضور نیروهای امدادی هر سال در نمایشگاه کتاب ثابت باشد تا مردم سرگردان نشوند یا در معرض آلودگی های صوتی و بلندگوهای تبلیغاتی نمایشگاه کتاب نباشند تا مراجعه کنندگان آرامش بیشتری داشته باشند. 

گرمازدگی و سردرد بیشترین علت مراجعه به اورژانس نمایشگاه کتاب تهران است. سرپرست اورژانس نمایشگاه کتاب تهران توصیه می‌کند:«مراجعان با سنین بالابهتر است برای امدن به نمایشگاه کتاب همراه داشته باشند. مایعات زیادی مصرف کنند. اگر سابقه بیماری قلبی یا دیابت و فشار خون دارند داروهایشان را حتما مصرف کنند یا همراه خودشان داشته باشند.»

درمان سرپایی 300 نفر و 10 اعزام به مراکز درمانی
براساس آمار سرپرست اورژانس نمایشگاه کتاب تهران روزانه 200 تا 300 نفر به پایگاه اورژانس مراجعه می‌کنند که همگی بیماران سرپایی هستند؛ علاوه بر این موارد، روزانه هشت تا 10 نفر اعزام به مراکز درمانی و 20تا 25 نفر اعزام به محل حضور بیمار در نمایشگاه کتاب تهران داریم. 

نمایشگاه کتاب تهران رفت و آمد بیشتری نسبت به رویدادهای فرهنگی دیگر دارد، سنین مختلف به این نمایشگاه می‌آیند و زمان حضور در این رویداد فرهنگی نیز بیشتر است. به نظر می‌رسد به دلیل برپایی نمایشگاه کتاب در فصل گرما و تعداد مراجعان زیاد؛ باید نسبت به جانمایی خوب ارائه امکانات و خدمات امدادی بهتر نسبت به بازدیدکنندگان اهتمام ویژه‌ای صورت بگیرد، توجه‌ای که البته تاکنون نیز وجود داشته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها