شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
برشی از یک نمایش محیطی و حواشی یک توئیت برای «شاهنامه»

اجرای نمایش محیطی «ریشه‌های ادبیات فارسی با استقبال پر شور مردم در نمایشگاه کتاب تهران و البته حواشی همراه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، «پرفورمنس را در نمایش؛ هنر اجرا یا هنر نمایشگون ترجمه کرده‌اند؛ هنری مرتبط با دیگر رشته‌های هنری که برای بینندگان اجرا می‌شود.»

امسال مخاطبان سی‌و‌‌چهارمین نمایشگاه کتاب تهران با کمک هنر پرفورمنس تجربه‌ای از دیدار با فردوسی، سعدی، حافظ، خیام و جلال آل‌احمد را پیدا کرده‌اند. بازیگران این نمایش که از ابتدای نمایشگاه در شبستان مصلا برگزار شده، نسخه‌ها دیوان شعرایی که نقششان را بازی می‌کنند، در دست دارند و علاوه‌بر گپ و گفت کوتاه با بازدید‌کنندگانی که سرحرف را باز می‌کنند دارند، سوژه جذابی برای عکس یادگاری از سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران هستند.    

صمد آذرخش، نویسنده و کارگردان نمایش  ریشه‌‌های ادبیات فارسی در نمایشگاه کتاب تهران می‌گوید: «از نقاشی‌ها و مینایتورهای مختلف برای خلق این شخصیت‌‌‌ها کمک گرفته است.»

این نویسنده و کارگردان درباره اجرای زنده پرفورمنس‌اش در نمایشگاه کتاب تهران می‌گوید: «نمایش ریشه‌های ادبیات فارسی« در نمایشگاه کتاب با حضور بازیگران تئاتری هر روز به مدت 5 ساعت در نمایشگاه کتاب تهران اجرا می‌شود. بازیگران با حافظ، سعدی، فردوسی، خیام و جلال آل احمد در نمایشگاه کتاب زندگی می‌کنند و با در دست داشتن دفتر شعری از بزرگان ادبیات کلاسیک ایران  بازدیدکنندگان را با بزرگان ادب کشور و آثارشان آشنا می‌کنند.
 
آذرخش درباره استقبال مخاطبان با بیان شعری از مولانا می‌گوید: «هرکسی از ظن خود شد یار من، از درون من نجست اسرار من. این نمایش از معدود کارهایی است که مخاطبان از هر طیفی از این اجرا استقبال کردند. او معتقد است: «هدف این نمایش، زنده‌نگه داشتن شخصیت‌های ادبی ایران است.

 عصر جمعه (29 اردیبهشت‌ماه) بازیگران نمایش ریشه‌های ادبیات فارسی در غرفه کتابخانه ملی حاضر شدند. حضور آنان موجب هجوم جمعیت به سمت غرفه کتابخانه ملی شد. 
 

حاشیه دیگری که این بازیگران در نمایشگاه کتاب تهران داشتند، پربازدید شدن یک توئیت بود. در طول برگزاری نمایشگاه کتاب؛ یکی از کاربران توئیتر با انتشار تصویر یکی از بازیددکنندگان در کنار بازیگر  نقش فردوسی نوشته بود؛ «کتابی که فردوسی سروده اسمش شاهنامه‌اس نه فردوسی!» 

نظر آذرخش، را جویا شدم، او با خنده گفت: قطعا وقتی برای گریم، حتی به شال فردوسی کارگردان و نویسنده نمایش می‌داند، فردوسی شاهنامه را سروده است؛ اما این کتابی که دست بازیگران است که یک مجموعه شعر و دفتر شعر است که من نامش را دفتر شعر فردوسی گذاشتم و گرنه همه می‌دانیم نام اثر فردوسی «شاهنامه» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها