شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
خادمان قرآن ترویج قرآن را در دستور کار قرار دهند/انسانیت در پرتو قرآن شکل می گیرد

رئیس‌جمهور در آیین گشایش سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: خادمان قرآن ترویج قرآن را در دستور کار قرار ‌دهند، زیرا قرآن انسان‌ها را امیدوار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور عصر امروز (دوشنبه 12 فروردین‌ماه) در مراسم گشایش سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سخنانی با گرامیداشت روز 12 فروردین، گفت: امروز روز جمهوری اسلامی، مردمسالاری دینی و روزی است که مردم اراده کردند دین بر زندگی آن‌ها حاکم باشد و محور تمام ارتباطات دین و آموزه‌های دینی و قرآنی باشد.
 
وی با اشاره به روز 12 فروردین گفت: در ١٢ فروردین ۵٨ مردم رای قاطعی به نظام جمهوری اسلامی ایران دادند و این یعنی اینکه نگاه امام به رای مردم تشریفاتی نبود و آنچه در این چند دهه در کشور رخ داد با تشویق و ترغیب امام راحل و رهبری بود.
 
رئیسی با اشاره به روند تدوین قانون اساسی نیز  توضیح داد: امام اصرار به تدوین سریع قانون‌اساسی داشتند در حالی که برخی می‌گفتند برای این کار زمان است، یکی از رفقای نلسون ماندلا گفته بود که تمام قوانین اساسی کشورهای دنیا را مطالعه کردم و هیچ قانونی را جامع‌تر و کامل‌تر از قانون اساسی ایران نیافتم، قانون اساسی که هم دموکراسی و هم آرمان در آن دیده شده است.
 
وی افزود: امروز و به برکت نام وجود خدیجه کبری (س) روز بسیار مبارکی است، زیرا وجود مقدس او همواره الگوی مردان و زنان جامعه ما در ایمان و ایستادگی در راه خدا، در حمایت از دین و بزرگ‌مرد تاریخ بشریت که قرآن بر قلب او نازل شد، است.
 
رئیسی همچنین از ماه مبارک رمضان به عنوان ماه نزول قرآن کریم و ماه لیله‌القدر نام برد و عنوان کرد: امت پیامبر به برکت نام وجود مقدس پیامبر و قرآن این امکان را دارد که ره یک عمر را در لیله‌القدر یک شبه طی کند.
 
وی در ادامه حضور در جمع خادمان قرآن، مترجمان، مفسران و کسانی که زندگی خود را با انس با قرآن رقم زدند، مبارک دانست و گفت: این روز بر کسانی که وجود، دل و جانشان را ظرف و حافظ قرآن کریم کردند و با قرآن انس دارند، آنانی که فهم آیات قرآن را پیشه خود کردند و علاوه بر قرائت می‌فهمند، همچنین کسانی که علاوه بر قرائت و فهم و درک، عمل به قرآن را پیشه کردند، مبارک است.
 
رئیس‌جمهور همچنین توجه به نکات آیات قرآن را اساس دانست و ادامه داد:  انسانیت انسان در پرتو ارتباط با قرآن و وحی شکل می‌گیرد، والا هشت میلیارد انسان در کره خاکی نفس می‌کشد، هر کس هیات انسانی داشته باشد، انسانیت است یا انسانیت در گرو ارتباط با وحی است؟
 
رئیسی همچنین به حضور کتاب‌های ارزشمند با محوریت کلام حق در این نمایشگاه و تشکر از مسئولان برگزاری، گفت: کتاب‌های ارزشمند قرآنی خوب است و باید از همه نویسندگان، مترجمان، گردآورندگان، ناشران تشکر کرد و از کسانی که این مجموعه را در محوریت قرآن و کلام حق این رویداد شکل دادند تقدیر و تشکر می ‌کنم.
 
وی همچنین خطاب به خادمان و قاریان قرآنی به  تشویق و تاکید رهبری درباره قرآن، گفت: ایشان شخصاً جلسات قرآنی را پیگیری می‌کنند،اگر اینها نبود ما شاهد فضای قرآنی موجود در کشور نبودیم، مقام معظم رهبری همواره مشوق چهره‌های قرآنی بودند که امیدواریم بتوانیم ۱۰ میلیون چهره قرآنی در کشور داشته باشیم، هر چند به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک روستا 300 حافظ قرآن داریم.
 
رئیسی تاکید کرد: برگزاری رویدادهای قرآنی در تهران و سایر استان‌ها و شهرستان‌ها حرکت ارزشمند و قابل تقدیری است، در این حوزه می‌خواهم این کار در قالب قرائت قرآن، توجه به معارف و مبانی قرآنی ادامه پیدا کند.
 
رئیس‌جمهور یادآور شد: خادمان قرآن ترویج قرآن را در دستور کار قرار ‌دهند، زیرا قرآن انسان‌ها را امیدوار می‌کند، آنچه امروز در جامعه اسلامی ما بیش از هر چیز ضرورت دارد امید دادن به جامعه است همواره باید با امید حرکت کرد.
 
وی در ادامه به چهار اصل بنیادی در جامعه قرآنی اشاره کرد و گفت: اقامه نماز، ایتاء زکات، امر به معروف و نهی از منکر چهار اصل بنیادین در جامعه قرآنی است.
 
رئیس جمهور در بخش دیگر صحبت‌هایش به موضوع حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: حجاب و عفاف یک ضرورت دینی است و یک امر الهی و قرآنی و روایی است همه مذاهب به این موضوع اتفاق نظر دارند و همه متدینین نسبت به حجاب تاکید دارند و حجاب هم برای فرد و هم برای جامعه مصونیت است و می تواند برای همه متدینان مصونیت داشته باشد.
 
وی با بیان ایکه مساله این است که امروز ما یک الزام قانونی داریم و تبعیت از قانون مورد اجماع همه است، گفت: امروز مساله حجاب امری قانونی است و باید تمام آحاد جامعه ما، همانگونه که تا کنون پایبند بوده‌اند، نسبت به مسأله عفاف و حجاب پایبند باشند.
 
رئیس‌جمهور همچنین به وصیت‌نامه‌های شهدا اشاره کرد و گفت: نقطه مشترک همه وصیت‌های شهدا توجه به ارزش‌های اسلامی است و اینکه نگذارید ارزش‌ها در جامعه کمرنگ شود، به مردم و خانواده شهدا این امیدواری را می‌دهیم و باید به آنچه شهدا در مسأله حجاب وصیت کردند پایبند باشیم. اینکه باید نسبت به فساد و مشکلات اقتصادی حساس بود نیز درست است. اینکه نباید افراد اختلاس‌گر در جامعه میدان داشته باشند حرف کاملاً متینی است و هر که بخواهد در جامعه فساد ایجاد کند باید جامعه را از آن مصون کرد.
 
وی تاکید کرد: جامعه باید مورد نهی زبانی قرار گیرد، به بایدها باید توجه شود و دولت و مردم عزیز همه به این مسأله توجه دارند. امید داریم به برکت قرآن وظیفه خود را بشناسیم و به آن عمل کنیم.
 
سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا 29 فروردین ماه 1402  با شعار «می‌خوانمت» از ساعت 17 تا 24 در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها