شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
نگاهی به زندگی شهید «قاسم غریب»/ غریبی که برای همه آشنا شد

شهید مدافع حرم «قاسم غریب» فرزندی از روستای سیدمیران استان گلستان است که در عید نوروز چشم به جهان گشود و در ماه مبارک رمضان شربت شهادت نوشید و چشم بر این دنیای فانی بست.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درگلستان، با نگاهی به تقویم و تاریخ انقلاب اسلامی در استان گلستان، نام چهارهزار شهید به چشم می‌خورد. شهیدانی والامقام که همچون نگینی درخشان جلوه ای ماندگار و فرهنگی به این کهن دیار بخشیده‌اند و ظرفیتی تمام نشدنی برای اشاعه فرهنگ ایثار، مقاومت و پاسداری از آرمان‌های انقلاب ایران اسلامی در گام دوم انقلاب و در مسیر شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی به شمار می‌روند.

با تورق برگ برگ این تقویم؛ اسامی، روزها و مناسبت های گوناگونی به چشم می خورد که در گذر زمان، نه تنها رنگ و رو باخته و به غبار فراموشی سپرده شده اند؛ بلکه همچون آیینه ای درخشان پیش رویمان جلوه گری می‌کنند و تصویری واقعی از تاریخ حماسه و ایثار این مرزپرگهر را به ما نشان می‌دهند تا عمیق به آن بنگریم و از این زیست و زمانه  آن ها برای ساختن ایرانی بهتر سرمشق بگیریم.

چند روزی است که درختان نوبهار قبای سبز پوشیده و کلاه شکوفه بر سرنهاده اند و بوی سوسن و سنبل مهمان هر کوی و برزنی شده است و هم‌زمان با بهار طبیعت، شاهد آغاز کهن جشن گیتی و جلوه‌ای از فرهنگ غنی ایران اسلامی، عید نوروز هستیم؛ سنتی زیبا که نشان از روحیه محبت، صلح، دوستی و مهرورزی در این کهن دیار دارد.

در کنار تمام نام ها و یادها، آیین ها و سنت ها، باورها و رویدادهایی که از دیرباز تا به امروزدر حافظه جمعی مردم استان گلستان جسته و گریخته در موسم نوروز که امسال با عطر بهارقرآن، ماه مبارک رمضان معطر شده و به چشم می‌خورد؛ نام و یاد شهدا و ایثارگرانی است که در این ایام دیده به جهان گشودند و یا شربت شهادت نوشیدند و آسمانی شدند.

از جمله نام های ماندگار تاریخ استان گلستان در این همزمانی نوروز و رمضان؛ سرهنگ پاسدار مدافع حرم، شهید«قاسم(مهدی) غریب» است. شهیدی که در نخستین روز سال 1361 و در روزی که اهالی روستای «سیدمیران» همچون دیگر نقاط کشورمان مشغول خواندن دعای حول حالنا و  شنیدن سورنای نوروزی بودند، دیده به جهان گشود و در 21 تیر ماه 1394 همزمان با ماه مبارک رمضان (24 رمضان) در ارتفاعات تلمور سوریه به شهادت رسید.

شهید «قاسم(مهدی) غریب» روستا زاده‌ای با نام جهادی فرمانده امیر بود که در زمانه جولان تکفیری ها، داوطلبانه برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) رهسپار کشور سوریه شد.

او فرزند محمدرضاغریب و ملکه ساورعلیا ( فرزند دوم خانواده و دارای سه برادر و یک خواهر) بود که دوران تحصیلش در مقطع ابتدایی و راهنمایی را در روستای زادگاهش سپری کرد و برای تحصیل در مقطع دبیرستان عزم گرگان نمود و در مدرسه شهید رجایی گرگان مشغول به تحصیل شد.



شهید غریب در سال 1379 بعد از اخذ مدرک دیپلم، در کنکور دانشکده افسری دانشگاه امام حسین (ع) شرکت نمود و پذیرفته شد و رسما به عضویت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد.

وی 5 سال بعد در سال 1384 و در شهر قم با «اعظم السادات حسینی» خادم افتخاری مسجد جمکران ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند پسر با نام های امیرعباس و محمد امین است که در سال های 86 و 88 متولد شدند.

بعد از نائل شدن به درجه جانبازی از ناحیه چشم در یک ماموریت آموزشی و  نیز جاخوش کردن4 ترکش در طول سال ها در بدنش، به توصیه پزشک معالج(زندگی در منطقه ای مرطوب) و برای حفظ چشم دیگرش، بار دیگر به زادگاهش بازگشت و مدتی در سپاه استان گلستان مشغول به کار شد  و در ادامه به گردانهای تکاور تیپ مردم پایه سپاه نینوا پیوست.

او از نیروهای زبده یگان صابرین سپاه تهران بود که تخصص تکاوری و خلبانی داشت. همچنین جانشینی فرماندهی گردان تکاوری سپاه نینوای استان گلستان و تعلیم نیروهای گردان تکاوری سپاه و تکاوری ارتش و فرماندهی نیروهای دفاع وطنی، فاطمیون و نیروهای ارتش سوریه در جنگ سوریه منطقه تدمر از جمله سوابقی به شمار می‌رود که از وی به جای مانده است.



شهید غریب که همسرش او را «مهدی» صدا می زد، دوبار عازم سوریه شد؛ بار نخست 2 روز پیش از نوروز 94 و بار دوم هم 26 خرداد همان سال بود. آخرین تماسش وی  با خانواده اش به تاریخ سه‌شنبه 16 تیر ماه 94 مصادف با شب شهادت امام علی (ع) بود که در آن تماس از همسرش خواست که برای شهادتش در شب قدر دعا کند که بتواند در چنین شبی برات شهادتش را بگیرد؛ دعایی که به چند روز نکشید و شب ۲۴ رمضان،در ساعت یک بامداد روز ۲۱ تیر ماه سال ۹۴ در کوه‌های پالمیرا واقع در تدمر سوریه به آرزوی همیشگی‌اش رسید و برات شهادت نصیبش شد.

پیکر مطهرش به عنوان سومین شهید مدافع حرم استان گلستان با استقبال پرشکوه مردمی در گرگان تشییع و در گلزار شهدای دفاع مقدس روستای سیدمیران به خاک سپرده شد.

در کنار تمامی یادداشت ها و گزارش ها از دیدار مسئولان و گروه های مردمی با خانواده معززش در این سال ها که در خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و در مجموع رسانه های مکتوب و مجازی قلمی و منتشر شده است؛ با نگاهی به منابع، نام کتابی هم با عنوان «مسافر شام» برگرفته از وصیت نامه شهید به چشم می خورد که به کوشش محمد جواد رجب زاده خراسانی قلمی شده است.



شهیدی که امروزه بخشی از خانه پدری‌اش تبدیل به موزه ای پویا از یادگاری های پُرشمارش شده  و چشم و دل و اندیشه هر کسی که به دیدار پدر و مادر شهید می‌رود را به خود مشغول می‌کند.

از جمله یادگاری‌های ارزشمند به جامانده از شهید، دفتر یادداشتش است. دفتری که در دیدار جمعی از خانواده شهدای مدافع حرم با رهبر انقلاب در سال 97، به خواست همسرش، در پایان آخرین سطرهای به یادگار مانده از شهید، مقام معظم رهبری نوشتند: رحمت و سلام خدا بر شهید عزیز.

شهیدی که به نقل از همسرش همیشه می‌گفت: «فامیلی ام غریب است، محل کارم غریب و همسرم از شهری غریب است.» شهیدی که شاید گمان نمی‌برد که محل شهادتش هم در غربت باشد. مردی که در دیاری غریب به شهادت رسید و اما امروز غریبِ آشنا است.



به گزارش ایبنا،غلامعلی تولی، سید احسان حاجی حتم لو، قاسم غریب، سید محمدحسین میردوستی، اسماعیل زاهدپور، قاسم تیموری، علیرضا صفرپور جاجرمی، افشین زورقی بحری، صادق شیبک، قربان نجفی، جواد سنجه ونلی، یدالله ترمیمی، محمدرضا شیبانی، احمد غلامی، مصطفی خوش محمدی، محمود تقی پور،مهدی شکوری، حجت‌الله نوچمنی و سیدرضا حسینی، اسامی نوزده شهید تقدیمی استان گلستان در راه دفاع از حریم اهل بیت(ع) است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها