سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
روایت زندگی یک شهید باید نمایانگر جریان فکری او باشد

آیین «قلم‌هایی از جنس ریحانه»، مراسم تجلیل از بانوان نویسنده‌ای است که تقریظی توسط مقام معظم رهبری برای کتابشان نوشته شده است. این مراسم به کوشش اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ زهره کردلو: مراسم تجلیل از بانوان نویسنده‌ای که کتابشان به تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیده است؛ برگزار شد. در این مراسم سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان، محمدصادق هاشمی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و اشرف پارسایی احمدی، مادر شهیدان علی و سعید حداد‌رضایی به همراه جمعی از نویسندگان و اهالی رسانه و کتاب حضور داشتند.    

محمدصادق هاشمی در ابتدای این جلسه ضمن عرض خوشامدگویی و تبریک دهۀ فجر و اعیاد رجبیه گفت: یکی از اصلی‌ترین وظایف بنیاد شهید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و یکی از ابزارهای اصلی در این راه، ترویج کتاب است. ما این موضوع را یکی ازکارویژه‌های معاونت فرهنگی بنیاد شهید قرار داده‌ایم.

وی افزود: ما دو کارویژه در اداره کل اسناد و معاونت فرهنگی انجام می‌دهیم: یکی ارتقای کمی و کیفی کتاب‌هاست که با توجه به مستندات موجود به دست نویسندگان عزیز رسانده می‌شود و پس از آن کتاب‌ها نوشته و روانۀ بازار چاپ و نشر می‌شوند. دومین کارویژه  ایجاد بستۀ حمایتی از کسانی است که در حوزۀ ایثار و شهادت کار می‌کنند.
 

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه این جلسه بابت تشکر و قدردانی از بانوان نویسنده برگزار شده است، افزود: این جلسه در راستای حمایت از کسانی که در حوزۀ ایثار و شهادت کار می‌کنند، برگزار شده است. انتظار معاونت فرهنگی این است که بنیاد شهید را یار و یاور خودتان بدانید و در راستای اهداف بنیاد شهید به آن‌ها کمک کنید. از آن طرف هم بنیاد شهید حمایت متقابل از شما انجام خواهد داد.               

در ادامۀ مراسم، مهناز فتاحی نویسنده کتاب فرنگیس ضمن تبریک اعیاد رجبیه افزود: من از کودکی آیه «نون والقلم و مایسطرون» را می‌خواندم و به آن ایمان داشتم. حرکت من به سمت اینجا هم یک دفاع مقدس است. من از کرمانشاه آمده‌ام و با توجه به وضعیت بد هوا و کولاک شدید که در کشور اتفاق افتاد؛ وظیفۀ خودم دانستم که به این مراسم برسم. من در مسیر صحنه‌هایی را دیدم که خودش یک دفاع مقدس بود.              

فتاحی افزود: من خودم از خانوادۀ شهید هستم. پدر من در مرز قصرشیرین در سال ۱۳۵۶ زخمی شد. چهار سال هم در جبهه‌های جنگ مبارزه کرد؛ اما هرگز پرونده‌ای در بنیاد شهید تشکیل نداد. حالا که شهید شده است او را به‌عنوان جانباز متوفی می‌شناسند.

نویسنده کتاب «فرنگیس» گفت: خیلی از ما زندگی‌مان با دفاع مقدس رقم خورده است. اولین نوشته‌های من برای پدرم است و دوازده روز بعد از شهادتش نوشتم. همۀ ما نویسنده‌ها می‌توانستیم بنشینیم و یک زندگی عادی داشته باشیم؛ اما علاوه بر زندگی عادی همه‌مان انتخاب کرده‌ایم که یک زندگی دیگر داشته باشیم. کار ما تازه از ساعت ۱۱ شب که همه خوابیده‌اند، شروع می‌شود. آن زمان شروع می‌کنیم به نوشتن.
 

مهناز فتاحی افزود: آنچه که ما می‌نویسیم بر اساس علاقۀ ماست. وقتی کار ما دیده می‌شود و مخاطبان با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند؛ دلگرم‌تر می‌شویم. جلسات این چنینی به ما دلگرمی بیشتری می‌دهد. خود من ۲۵ اثر مکتوب دارم که برخی از آن‌ها دیده شده‌اند و به چاپ‌های مجدد رسیده‌اند، اما برخی دیگر مغفول مانده‌اند. اگر آثارمان دیده نشود دلگرم نمی‌مانیم همۀ هدف ما از نوشتن این است که مخاطبان آن‌ها را ببیند و اطلاعاتی را کسب کنند.           

مهناز فتاحی خاطره‌ای را که از زمان حضورش در کنار رهبر انقلاب را بیان کرد و گفت: زمانی که خدمت رهبر انقلاب رسیدم، به ایشان گفتم خوشحالم که شما رهبر کتابخوانی هستید. این توجه شما باعث دلگرمی ما می‌شود. ما واقعاً انتظار داریم که کتاب‌هایی که تا اینجا آمده‌اند بیشتر دیده شوند. بارها دربارۀ کتاب‌های من گفته شده است که می‌خواهند از آن‌ها فیلم تهیه کنند اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.          

انسیه خزعلی در ادامه جلسه ضمن عرض تبریک اعیاد دهه فجر از بانوان نویسنده تشکر کرد و گفت: چند سال و بعد از جریان قانا پیش دیداری از جنوب لبنان داشتیم. امام جمعه هم با ما همراه شد و شروع به صحبت کرد. ایشان تعدادی دی‌وی‌دی به ما دادند که شیوه زندگی شهدا را تدوین کرده بودند. امام جمعه صیدا که از اهل‌تسنن هستند، گفت: اهالی قانا با اینکه صد شهید داده‌اند اما هنوز با شهدایشان زندگی می‌کنند. اما ما هزاران شهید داده‌ایم ولی نتوانستیم چیزی از آن‌ها را زنده نگه داریم ونتوانستیم شهدایمان را معرفی کنیم.
 
معاون رییس جمهور در امور زنان افزود: این یک واقعیت است که این کار یک حرکت زینبی و یک حرکت ماندگارکننده و استمراردهنده است. در دیداری که با عبدالرحیم عبید که ۱۵ سال زندانی اسرائیل بود، داشتیم. ایشان می‌گفت؛ یک روزی من را صدا زدند و مطالب زیادی را از من پرسیدند. تسلط زیادی بر اسلام و شیعه و سنی داشتند. این فرد نظامی به ایشان گفته بود: شما در ۱۴۰۰ سال پیش و در روز عاشور چند شهید دادید. گفتم: ۷۲ نفر. گفت: ما همچنان داریم از شما می‌کشیم، شما هنوز دارید برای ۷۲ نفری که در ۱۴۰۰ سال پیش کشته شده‌اند عزاداری می‌کنید؟ و یا نام عاشورا مقابل ما می‌ایستید و ما می‌دانیم که همین درگیری آخرالزمانی ما و شماست. شما از این موضوع به راحتی عبور نمی‌کنید و پای آن می‌ایستید.

خزعلی افزود: حرکت، نهضت، قیام، جنگ و شهادت یک برهه است و نگهداری و حفظ و پاسداری از آن و حمایت و انتقال آن به نسل بعد کار بزرگتری است که بخشی از آن را خانواده شهدا و بقیه را نویسندگان و تصویرگران و هنرمندان انجام می‌دهند. شهدا سرمایه‌های بزرگ انسانی هستند آن‌ها که رفتن با خونشان این سرمایه را حفظ کردند و آن‌ها که مانده‌اند با قلمشان باید آن را حفظ کنند.

در ادامه این جلسه قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه شما عزیزان موفق شدید به اینکه خدمتگزار واقعی شهدا باشید گفت: بزرگترین انتظار شهدا از ما، ادامه دادن راهشان است. وقتی وصیت‌نامه شهدا را می‌خوانید، متوجه می‌شوید رویه غالب آن‌ها این است که از خانواده و دوستان و عموم مردم برای یک حرکت الهی و اعتقادی دعوت می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند که راهشان را ادامه دهیم. راهشان هم به‌عنوان یک مکتب فکری است.               

قاضی‌زاده هاشمی افزود: من هم به‌عنوان مسئول جمهوری اسلامی ایران و هم به‌عنوان یک پدر از شما تشکر می‌کنم. فرزندان من در نمایشگاه کتاب، کتاب‌های شما را می‌خریدند. قلم شما آن‌قدر برایشان جذابیت ایجاد کرده بود که با پول تو جیبی‌های خودشان کتاب‌های شما را می‌خریدند و می‌خواندند. نسل زیادی از جوانان امروز ما با نوشته‌های شما این فرهنگ را سینه‌به‌سینه منتقل خواهند کرد. من در حوزه سینما فیلم کمی دیدم که ساخته شده باشد. شاید انجام مهملی که باید و شاید ایجاد نشده است. اما در حوزۀ کتاب مستندات تدوین‌شدۀ زیادی وجود دارد. پس از آن روایات و داستان‌هاست که با قلم شما شکل می‌گیرد و نوشته می‌شود. آثار نوشته شده توسط شما نه‌تنها جوانان دهه هشتادی بلکه جوانان دهه هفتادی و حتی دهه شصتی را هم ترغیب به مطالعه کرده است.       

معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: این روحیه و سبک زندگی شهیدپروری که مورد تأکید رهبر انقلاب است را باید به جامعه نشان دهیم. کار ما صرفاً روایت کردن زندگی شهید نیست. باید روایت ما سبک فکری و جریان فکری او باشد. قهرمان‌های ساختگی چه مکتب فکری را به آدما القا می‌کنند؟ نسبت آن با دنیای واقعی چیست؟ نوشتن این روایت و عرضه‌کردن آن‌هاست واقعیت را به انسان نشان می‌دهد. این واقعیات، مفاهیمی هستند که جوانان امروز به آن تشنه است. حالا ۱۷۰۰۰ همسر شهید جانباز و آزاده داریم که در سنین مختلفی هم بودند و می‌توانند الگوهای خوبی باشند. شما نویسندگان عزیز هم خودتان الگو هستید. الگو برای نوشتن، الگو برای جوانان امروز.          

وی افزود: بنیاد شهید هم باید به این موضوع دقت نظر ویژه‌ای داشته باشد. مستندات شفاهی ما مدت زمان محدودی در دسترس خواهد بود و پس از آن مدت زمان همسر، پدر، مادر، برادر و خواهر شهدای دفاع مقدس از میان ما خواهند رفت. ما گروه‌هایی را مأمور کرده‌ایم که خاطرات شفاهی بازماندگان را ثبت و ضبط کنند و طبق تأکیدات رهبر و براساس وظیفه خودمان همت ویژه‌ای بر جمع‌آوری این آثار و خاطرات شفاهی خواهیم داشت.      

وی با بیان اینکه نهادها و مراکز دیگری هم دست در دست هم داده‌اند و پیگیری خاطرات شفاهی و تدوین آن‌ها را به عهده گرفتند، گفت: مؤسساتی مانند سوره مهر، نشر ۲۷ بعثت و امثال این‌ها آثاری را تولید می‌کنند، اما باز هم زمان کم داریم و باید مجاهدانه در این مسیر قدم برداریم. ما باید علاوه بر کمیت و چند برابری کردن آثار دفاع مقدس با دقت نظر ویژه‌ای کیفیت آثار را هم بالا ببریم و بر آن صحه بگذاریم.            

قاضی‌زاده هاشمی افزود: در برنامه‌های بنیاد شهید این است که از رمان‌های تولید شده، آثار تصویری مانند فیلم و سریال تولید کنیم. ما در حیطه فیلمنامه‌نویسی هم مشکل فیلمنامه‌نویس داریم. باید آثار با کیفیتی تولید کنیم تا این خاطرات شفاهی و این بخش از تاریخ از بین نرود.
               

در پایان این جلسه که با حضور اشرف پارسایی احمدی، مادر شهیدان علی و سعید حدادرضایی برگزار شد، از بانوان نویسنده که آثار مکتوبشان مورد توجه رهبری قرار گرفته بود، تجلیل به عمل آمد. 
 سیده‌اعظم حسینی نویسنده کتاب «دا»، بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب‌های «دختر شینا» و «گلستان یازدهم»، مهناز فتاحی نویسنده کتاب «فرنگیس»،  معصومه سپهری نویسنده کتاب‌های «لشکر خوبان» و «نورالدین پسر ایران»، محبوبه معراجی‌پور نویسنده کتاب «عباس دست طلا»،  فاطمه دوست‌کامی نویسنده کتاب «سرباز کوچک امام»، زینب عرفانیان نویسنده کتاب «مربع‌های قرمز»، زینب مولایی نویسنده کتاب «دلتنگ نباش»، وجیهه سامانی نویسنده کتاب «آن مرد با باران می‌آید»، اکرم اسلامی نویسنده کتاب «تنها گریه کن»، فاطمه‌سادات میرعالی نویسنده کتاب «حوزه خون»، معصومه آباد نویسنده کتاب «من زنده‌ام» و زهره یزدان‌پناه نویسنده کتاب «اینجا سوریه است» از بانوان شرکت‌کننده در این مراسم بودند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها