شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
چرا محافظان آیت‌الله اشرفی اصفهانی مانع تروریست نشدند؟

عمرش به مجاهدت در راه اسلام گذشت و در پایان نیز، در نماز جمعه به دست شقی‌ترین تروریست‌های روزگار به شهادت رسید. به نزدیکی با امام(ره) شناخته می‌شد، زمان شهادت امام جمعه کرمانشاه بود و نقش پررنگی در سازماندهی نیروهای انقلاب داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) او را چهارمین شهید محراب خواندند. نماینده امام و امام جمعه کرمانشاه (باختران) بود و بیست و سوم مهر 1361 در مسجد جامع این شهر، به دست عامل انتحاری به شهادت رسید. در کتاب «عملیات مسلم بن عقیل» (مرکز اسنادو تحقیقات دفاع مقدس) که مرور وقایع آن مقطع از جنگ تحمیلی است درباره چگونگی شهادت ایشان می‌خوانیم «ساعت دوازده و ربع امروز، درحالی که در مسجد جامع این شهر مشغول شنیدن سخنان سخنران قبل از خطبه‌های نماز بود، بر اثر انفجار نارنجک یکی از از عناصر سازمان مجاهدین خلق به شهادت رسید. فرد تروریست حدود بیست ساله و دارای محاسن بود و لباس نیروهای بسیج را بر تن داشت که پشت آن عبارت «پیش به سوی کربلا» نوشته شده بود. وی با سر و رو و لباس خاک‌آلوده به مسجد آمد و نزدیک امام جمعه نشست. ظاهر وی به گونه‌ای شبیه نیروهای بسیج بود که توجه کسی را جلب نکرد.»
 
در ادامه روایت کتاب آمده است: «پس از اتمام سخنرانی حجت‌الاسلام رستگاری، سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه در حالی که وی به سمت امام جمعه حرکت کرد، درست وقتی که طبق معمول و مرسوم، نمازگزاران به احترام سخنران قیام کردند، در این لحظه فرد تروریست از فرصت استفاده کرد و با نزدیک شدن به امام جمعه، او را در آغوش گرفت و با کشیدن ضامن نارنجکی که همراه داشت، ایشان را به شهادت رساند و خود نیز به هلاکت رسید.» چرا محافظان آیت‌الله اشرفی مانع این تروریست نشدند؟ در کتاب به این پرسش هم پاسخ داده می‌شود. «در این حادثه، محافظان امام جمعه باختران به گمان اینکه این فرد یکی از نمازگزاران است و قصد بوسیدن دست آیت‌الله اشرفی اصفهانی را دارد، از نزدیک شدن وی ممانعت نکردند.»
 
در این حادثه، پسر آیت‌الله اشرفی نیز که نزدیک پدرش ایستاده بود جراحت برداشت. سازمان تروریسی مجاهدین خلق (منافقین) مسئولیت این حادثه را به عهده گرفت و به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، دفتر آنان در پاریس رسماً اعلام کرد «عملیات روز جمعه (23 مهر) برای تنبیه یکی از نزدیکان ردیف اول [امام] خمینی بود... تاکنون شش تن از نمایندگان [امام] خمینی در شهرهای مختلف توسط ما هدف حملات مشابهی قرار گرفتند که فقط یکی از آن‌ها جان سالم به در برده است.»
 
 
شهادت آیت‌الله اشرفی و پیام امام(ره)
تقریباً همه مقامات آن روز کشور، به مناسبت شهادت آیت‌الله اشرفی، پیام‌هایی صادر کردند. امام نیز این شهادت را سعادتی بزرگ برای ایشان، که عمرش را در خدمت به اسلام و مسلمانی صرف کرده بود خواند؛ «چه سعادتمند و خوشبخت‌اند آنان که به دنیا و زخارف آن پشت پا زده و عمری را به زهد و تقوا گذرانده و آخرین درجات سعادت را در محراب عبادت و در اقامه جمعه با دست یکی از منافقین و منحرفین شقی، فائز و به والاترین شهید محراب که به دست خیانتکار اشقی‌الاشقیا به ملأ اعلا شتافت، ملحق شدند. و شهید عزیز محراب این جمعه ما از آن شخصیت‌هایی بود که اینجانب یکی از ارادتمندان این شخص والامقام بوده و هستم.»
 
امام درباره آیت‌الله اشرفی فرمود «این وجود پربرکت متعهد را قریب شصت سال است می‌شناختم... رفتن او ثلمه بر اسلام وارد کرد و جامعه روحانیت را سوگوار نمود. خداوند او را در زمره شهدای کربلا قرار دهد و لعنت و نفرین خود را بر قاتلان چنین مردانی نثار فرماید. ننگ ابدی بر آنان که یک‌چنین شخص صالحی را که آزارش به موری نرسیده بود، از ملت ما گرفتند و خود را در پیشگاه خداوند متعال و در نزد ملت فداکار، منفورتر و جنایتکارتر از قبل معرفی کردند. این بزرگوار مثل سایر شهدای عزیز ما به جوار رحمت حق پیوست و ملت مجاهد و قوای مسلح سلحشور ما با عزمی راسخ‌تر به پیشبرد انقلاب ادامه می‌دهند.»

آیت‌الله اشرفی اصفهانی، معرفی چند کتاب درباره ایشان
مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره زندگی و مجاهدت‌های آیت‌الله اشرفی اصفهانی کتابی با عنوان «زندگی و مبارزات آیت الله شهید اشرفی اصفهانی» تولید و منتشر کرده است و برش‌هایی از حیات پربرکت این روحانی شهید را روایت می‌کند. این کتاب به کوشش فاطمه نظری کهره و حسین کاوشی تألیف شده است و مقاطعی مثل دوره منتهی به انقلاب اسلامی و ماه‌های حساس پس از آن، و نیز رابطه‌ای که میان امام(ره) و آیت‌الله اشرفی وجود داشت بازخوانی می‌کند. همچنین انتشارات مدرسه کتابی به قلم اصغر فکور با عنوان «آیت‌الله اشرفی اصفهانی» منتشر کرده است که به زبانی ساده‌تر – مناسب برای نوجوانان – به گوشه‌هایی از زندگی چهارمین شهید محراب می‌پردازد. ناگفته نماند کتاب «مسافر تنها» کاری از کیوان امجدیان (انتشارات سوره مهر، یازدهمین جلد از مجموعه قهرمانان انقلاب) نیز پیشنهادی مناسب برای مطالعه درباره آیت‌الله اشرفی اصفهانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها