دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
مجرمان غیر‌عمد ارومیه و ماکو به خرید ۱۲۶۸ هزار جلد کتاب محکوم شدند

معاون سياسی، امنيتی و اجتماعی استاندار آذربايجان‌غربی گفت: از آبان‌ماه سال‌جاری تاکنون، تعداد ۸ فقره حکم فرهنگی خرید کتاب از شعبه ۱۹ دادگاه کیفری شهرستان ارومیه و دادستانی شهرستان ماکو به ارزش بیش از ۲۱ میلیون تومان برای خرید ۱۲۶۸ هزار جلد کتاب صادر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری به ریاست رضا ابراهیمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و با حضور  معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی؛ طاهر بخشایی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری؛ علیرضا نوروزی، مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضای انجمن در استانداری آذربایجان‌غربی برگزار شد.

معصومی گفت: در استان آذربایجان غربی ۴۳ انجمن کتابخانه‌های عمومی فعال است، از این تعداد  یک انجمن در استان،  ۱۹ انجمن در شهرستان و  ۳۲ انجمن در بخش‌ها و شهرها فعالیت دارند.

وی ادامه داد: همچنین در استان آذربایجان غربی ۹۷ باب کتابخانه عمومی فعالیت دارند که ۷۳ باب از این کتابخانه‌ها، نهادی،  ۲۴ باب، مشارکتی و دو باب سالن مطالعه عمومی دارای مجوز از  اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان دارد. این کتابخانه‌ها در مجموع با یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب به اعضا خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌دهند.

معصومی افزود: در سال ۱۴۰۱ یک‌باب کتابخانه عمومی در شهر فاقد کتابخانه حاجیلار افتتاح و به مجموع کتابخانه‌های عمومی استان اضافه شد، همین‌طور در اسفند سال ۹۹ یک کتابخانه دیگر در شهر بوکان تاسیس شده است. در این مدت ۴۲۸ مترمربع زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: روند تعمیر و بازسازی ۱۳ باب کتابخانه عمومی با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال در استان به اتمام رسیده و مستقل‌سازی بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی استان به‌منظور ارائه خدمات به افراد با نیازهای ویژه با اعتبار اولیه ۲ میلیارد ریال به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه تأمین تجهیزات مورد نیاز ۲۱ باب کتابخانه عمومی استان با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد  ریال نیز جزو اقدامات این اداره کل بوده است، گفت: از ابتدای سال‌جاری، بیش از ۳ هزار و دویست برنامه فرهنگی ترویجی در بخش‌های کودک، برنامه‌های مناسبتی، نشست کتابخوان، معرفی کتاب، نشست مطالعاتی، نقد و رونمایی کتاب و خدمات مشاوره کتابخوانی  از سوی کتابخانه‌های عمومی استان با محوریت ترویج کتابخوانی اجرا شده است.
 
معصومی افزود: استفاده از ظرفیت فضای مجازی و تاسیس  صفحه اینترنتی برای همه کتابخانه‌های عمومی استان، ایجاد و تشکیل شبکه کتابخوانان حرفه‌ای در پیام‌رسان بله برای همه کتابخانه‌های استان و آغاز ارائه خدمات میز مرجع مجازی ازجمله دیگر خدمات کتابخانه‌‌های عمومی در زمان شیوع بیماری کرونا بود که به دلیل تداوم ارتباط کاربران با کتابخانه و رفع نیازهای مطالعاتی آنان اجرا شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: انعقاد ۱۰ تفاهم‌نامه همکاری با ادارات و سازمان‌ها ازجمله اداره کل آموزش و پرورش استان، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی، حوزه هنری انقلاب اسلامی و ... برای گسترش همکاری‌های متقابل و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی، فعالیت ۱۱ انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در سطح استان، برگزاری یازدهمین دوره کتابخوانی رضوی با مشارکت بیش از ۲۶ هزار شرکت‌کننده آحاد مردم فرهنگ پرور استان، اجرای دور دوم طرح کتابخانه تابستانه به‌منظور غنی‌سازی اوقات فراغت در تابستان، افتتاح ۱۴ محفل ادبی در سطح شهرستان‌ها و ۴ محفل قرآن و عترت از مهم‌ترین اقدامات اداره کل در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

وی بیان کرد: با اجرای طرح کتاب پیک که طرح‌نویسی در کتابخانه‌های استان آذربایجان‌غربی بود در همه شهرستان‌ها با مشارکت سایر ارگان‌ها زیرساخت‌هایی فراهم شد که خدمت امانت کتاب در منزل کاربران محقق شد و این خدمت همچنان در کتابخانه‌های عمومی برای کاربران متقاضی ادامه دارد.

معصومی ادامه داد: در راستای غنی‌سازی منابع کتابخانه‌های عمومی در طول سال ۱۴۰۰ غیر از منابع ارسالی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تعداد ۴۳۰۰ جلد کتاب از طرف کتابخانه ملی و مرکز اسناد ایران به کتابخانه‌های استان اهدا شد؛ همین‌طور در اقدامی دیگر  با هدف جایگزینی احکام جرایم غیرعمد و مجازات حبس با حکم فرهنگی خرید کتاب، با همکاری رئیس کل دادگستری استان، از آبان‌ماه سال‌جاری تاکنون، تعداد ۸ فقره حکم فرهنگی خرید کتاب از شعبه ۱۹ دادگاه کیفری شهرستان ارومیه و دادستانی شهرستان ماکو به ارزش بیش از ۲۱ میلیون تومان برای خرید  ۱۲۶۸ هزار جلد کتاب صادر شده است.

وی بیان کرد: پیرو اجرای دومین دوره پویش وقف کتاب خیر ماندگار در سال ۱۴۰۰ با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه، سازمان صدا وسیما و شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعت در استان، بیش از ۲۹ هزار جلد کتاب از سوی مردم استان به کتابخانه‌های عمومی وقف شد در بین این ۲۹ هزار جلد کتاب ۴۳ نسخه چاپ سنگی سربی و نسخه ارزشمند اهدا شد.

رضا ابراهیمی، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجان‌غربی، نیز در این جلسه گفت: یکی از بحث‌های اساسی فرهنگی که در استان باید مورد توجه قرار گیرد فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که باید اقدامات و زیرساخت‌های لازم برای شناساندن اهمیت و نقش کتاب مخصوصاً برای نسل جوان را مهیا کنیم.

وي با اشاره به لزوم  تبلیغ و تروبج فرهنگ کتابخوانی اظهار  کرد: باید از ظرفیت‌های سازمان صدا و سیما که نقش اثربخشی در شکوفایی فرهنگی جامعه، همین‌طور از ظرفییت سازمان‌های فرهنگی برای ارتقای فرهنگ مطالعه بهرهمند شویم.

بررسی زمین مورد نياز برای احداث کتابخانه در شهرهای ارومیه، خوی، بوکان و مهاباد از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان و معرفی برای احداث کتابخانه به خیرین کتابخانه‌ساز استان و بازدید کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و شهرداری از ۱۲ فرهنگسرای ارومیه، برای اتخاذ تصمیمات لازم برای واگذاری به انجمن خیرین کتابخانه‌ساز برای احداث کتابخانه از مهم‌ترین مصوبات جلسه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها