دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
رونمایی از «روایت یک رویش»

کتاب «روایت یک رویش»، با گفتارهایی درباره زیست جهادی دکتر سعید کاظمی آشتیانی (بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی)، عصر دیروز (پنجم‌ دی‌ماه) رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین رونمایی از کتاب «روایت یک رویش»، عصر یکشنبه پنجم دی‌ماه 1400 در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی با حضور حمیدرضا طیبی؛ رئیس جهاددانشگاهی، علی منتظری؛ رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، جمال رحیمیان؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، عبدالحسین شاهوردی؛ رئیس پژوهشگاه رویان، حامد علی اکبرزاده؛ رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و ناصر ملایی؛ نویسنده کتاب، برگزار شد.
 
اولویت ایجاد مرکز اسناد جهاد دانشگاهی
حمیدرضا طیبی در این آئین، گفت: مرحوم کاظمی آشتیانی یکی از الگوهای جهاد دانشگاهی است. نیاز است که در کشور چه به‌صورت انفرادی و چه به‌صورت موضوعی، تجربیات این نهاد ثبت شود. این موضوع را برای سال 1401 با جدیت پیگیری می‌کنیم.
 
رئیس جهاد دانشگاهی، افزود: این ثبت تجربیات موضوع مهمی است که دکتر منتظری هم سال‌ها آن را مورد اشاره قرار داده و تأکید دارد که نمایشگاه اسناد جهاد دانشگاهی باید ایجاد شود. یکی از مشکلاتی که همواره با آن روبه‌رو هستیم، محدود بودن بودجه است و برای پیشرفت کارها، نیازمند ایجاد زیرساخت هستیم و همواره با مشکل فضا روبه‌رو بوده‌ایم؛ اما اولویت ما در سال 1401 ایجاد مرکز اسناد جهاد دانشگاهی خواهد بود.
 
دکتر کاظمی یک فرد مخلص بود
علی منتظری؛ رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی نیز در سخنان کوتاهی، درباره اخلاص مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی، بیان کرد: دکتر کاظمی یک فرد مخلص بود، برای خودش کار نمی‌کرد، برای جهاد دانشگاهی و خدمت به دیگران تلاش می‌کرد و این موضوع، رمز موفقیت ایشان بود. اینگونه خداوند نیز به او عزت داد و نامش را جاودان کرد.
 
وی تأکید کرد: این درسی است که باید از این جهادگر فقید بیاموزیم و امیدواریم بخشی از این تلاش را در اثری که به همت همکاران سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ثبت شده، بازخوانی کرده و بیاموزیم.
 
ثبت اسناد و تجربیات جهاد دانشگاهی با کاظمی آشتیانی آغاز شد
عبدالحسین شاهوردی؛ رئیس  پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی نیز در این مراسم، اظهار کرد: حرکت مقدس ثبت اسناد و تجربیات جهاد دانشگاهی را با شهید کاظمی آشتیانی آغاز کرده‌ایم. در آستانه سالگرد شهادت این شهید والامقام، یاد او را گرامی می‌داریم. نام وی همیشه زنده و جاویدان خواهد ماند.
 
وی با بیان این‌که نام کاظمی آشتیانی همواره در کنار جهادگران قرار می‌گیرد، افزود: شهیدان جایگاه  والایی دارند و نزد پروردگار خود ارتزاق می‌کنند. از کاظمی آشتیانی همیشه به خوبی یاد می‌شود و نام وی تا ابد زنده خواهد ماند.
 
رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به صفت‌های این شهید، گفت:  صفت‌های دکتر کاظمی آشتیانی، عامل ماندگاری او است. همت بلند، استقامت، روحیه جهادی و قدرت رهبری، هماهنگی و کار جمعی، فرصت‌سازی، قدرت شکوفایی استعدادها، مرد میدان بودن، بخشی از این ویژگی‌های این شهید بزرگوار بود.
 
به بیان شاهوردی، افراد بسیاری در پیکره جهاد دانشگاهی حضور داشته‌اند که سرشار از تجربه هستند. این تجربه‌ها باید ثبت و ماندگار شود تا به نسل بعدی ارث برسد. این حرکت شکوهمند از دکتر کاظمی آشتیانی آغاز شده است.
 
موفقیت‌های جهاد دانشگاهی باید به شکلی مناسب روایت شود
در بخش دیگری از این برنامه، علی‌اکبرزاده؛ رئیس سازمان انتشارات جهاد ‌دانشگاهی، هدف از تألیف این کتاب را ثبت تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی دانست و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای موفق در زمینه علم، فناوری، فرهنگ و آموزش است و این موفقیت‌ها باید به شکلی مناسب روایت شود.
 
وی افزود: متأسفانه روایتی از فراز و فرودها، اقدامات، دستاوردهای جهاد دانشگاهی و تجربه زیسته جهادگران وجود ندارد و به همین دلیل ما در سازمان انتشارات جهاد‌ دانشگاهی پروژه تاریخ شفاهی این نهاد را آغاز کرده‌ایم.
 
رئیس سازمان انتشارات جهاد ‌دانشگاهی در پایان سخنانش خواستار حمایت جدی از این اقدام شد و گفت: تاکنون دو جلد از مجموعه تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی منتشر شده و امیدواریم بتوانیم مجلدات بیشتری را با حمایت دست‌اندرکاران به‌زودی منتشر کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها