دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
کتابداران در توسعه فرهنگی باید نقش موثری داشته باشند

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویواحمد گفت: کتابداران و کتابخانه‌ها باید با معرفی و در اختیار نهادن کتاب‌های مفید و آموزنده به مردم در راه پیشرفت و توسعه فرهنگی جامعه موثر باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد، به مناسبت هفته کتاب و برنامه‌های گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، یاسر رحیمیان، مدیرکل و جمعی از کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان با حضور در دفتر آیت‌الله سیدنصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر یاسوج دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد با ارائه گزارشی از عملکرد یک‌ساله این اداره کل گفت: اگر چه کتابخانه‌های عمومی به علت شیوع بیماری کرونا به صورت فیزیکی تعطیل بود ولی با برنامه‌ریزی درست و مدون، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کار فرهنگی را به فضای مجازی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی کشاند و شابد به جرات بتوان گفت که این فعالیت در فضای مجازی تجربه گرانبهایی برای فعالیت و مشارکت کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی بود.

یاسر رحیمیان تصریح کرد: بیش از 4500 برنامه فرهنگی در یک سال گذشته دربستر فضای مجازی کتابخانه‌های عمومی استان درموضوع ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار شده است.

وی با اشاره برگزاری بیش از 540 برنامه فرهنگی در 66 کتابخانه عمومی استان در هفته کتاب امسال، افزود: تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب و عطرافشانی و گل افشانی با حضور کتابداران سراسر استان و امروز نیز به جهت دیدار با و استفاده از رهنمودهای جنابعالی در آستانه هفته کتاب اینجا هستیم.

رحیمیان افزود: شعار هفته کتاب امسال نیز «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» است که کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان با برگزاری بیش از 540 برنامه فرهنگی شامل، نشست‌های کتابخوان، جمع‌خوانی کتاب، برپایی نمایشگاه‌های کتاب، رونمایی کتاب، قصه‌گویی و مسابقات نقاشی و کتابخوانی در بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و افتتاح ساختمان جدید کتابخانه عمومی خاتم الانبیا شهرستان گچساران، این هفته را گرامی خواهند داشت.

آیت الله سیدنصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه شهر یاسوج نیز در این دیدار ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کتاب گفت: کتاب، گنجینه‌ای است که حاصل زحمات فراوان علمی ادیبان، فرهیختگان و دانشمندانی است که در اختیار بشر قرار داده اند تا بشر بتواند دانش خود را به نسل‌های بعدی انتقال دهد.

وی تصریح کرد: کتاب به منزله پلکانی است که انسان را به با تعالی می‌رساند و هر چه انسان کتاب بیشتری مطالعه کند به عرش کبریایی نزدیکتر خواهد شد و در خدمت به خلق خدا بیشتر خواهد کوشید.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به نقش کتابداران و کتابخانه‌ها در توسعه و پیشرفت جامعه گفت: کتابداران کتابخانه‌ها فرهیختگانی خلاق، پرتلاش در راه اعتلای فرهنگی هستند و باید با معرفی و در اختیار نهادن کتاب‌های مفید و آموزنده به مردم در راه پیشرفت و توسعه فرهنگی در جامعه موثر باشند.

امام جمعه شهر یاسوج افزود: امروزه فضای مجازی تمام فکر و ذکر کودکان، نوجوانان و جوانان و همه خانواده را درگیر خود کرده است که تمام دستگاه‌های فرهنگی به ویژه کتابخانه‌ها باید در تولید محتوا غنی، در کنار استفاده از کتابخانه به صورت فیزیکی، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز فعالیت داشته باشند و از این فرصت نهایت استفاده کنند و تهدید نسل کنونی را به فرصت تبدیل کنند.

آیت‌الله حسینی در پایان گفت: در پایان آنچه بسیار مهمتر  است بحث ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه، فرهنگ خرید کتاب و ورود کتاب به خانواده‌هاست، ممکن است که قالب کتاب تغییر کرده باشد و به قالب دیجیتال و الکترونیکی تبدیل شده است اما باید همچنان فرهنگ مطالعه و ترویج و گسترش کتابخوانی وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها