جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
شاعران در ارومیه هفته وحدت را گرامی داشتند

جمعی از شاعران شهرستان ارومیه با حضور در برنامه کانون شاعران حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی با خواندن اشعار مختلف «هفته وحدت» و سالروز ولادت پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، مصطفی قلیزاده علیار، مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی، در این برنامه گفت: ادبیات غنی آذربایجان در عرصه هنر دینی مهم بوده و  فاخرترین اشعار فلسفی، عرفانی و اخلاقی در مورد پیامبر اسلام و ائمه اطهار (ع) در ادبیات ترکی سروده شده است.

وی در ادامه با اشاره به«سو قصیده‌سی» از حکیم ملامحمدفضولی بغدادی افزود: این قصیده شاهکاری حماسی و بی‌نظیر در عرصه ادبیات ترکی است.

این مسئول بیان کرد: طوریکه برخی از علمای ادیب بر آن قصیده همانند آثار امام بوصیری در زبان عربی و قصیده‌های خاقانی در زبان فارسی بشرح و تفسیر نوشته‌اند.
 

قلیزاده علیار ادامه داد: از زمانی که حضرت پیامبر اعظم (ص) رسالت خود را اعلام کرد مسلمانان به تکریم خصایل صفات آن حضرت پرداختند و شاعران عرب و عجم و دیگر ملت‌های جهان رسول اکرم را نعت گفتند وبا وارد ساختن مراتب ستایش و احترام خود نسبت به رسول اکرم (ص) و دیگر امامان معصوم، غنای ادبی خود را بیشتر کرده است‌.

وی افزود: مسلمانات گونه‌ای ادبی به نام ادبیات مذهبی بنیان نهادند که بعدها شاکله اصلی ادبیات در ایران و کشورهای منطقه شد.

یادآوری می‌شود؛ مدح حضرت محمد (ص) ، تاکید بر لزوم اتحاد در بین مسلمانان و اهمیت آن در زمان کنونی، مروری بر تاریخ شعر ترکی در وصف پیامبر اسلام و تاکید بر خلق آثار بدیع ترکی در این حوزه با هدف تبلیغ مبانی دینی و اسلامی از موضوع‌هایی بودند که در این ویژه برنامه ادبی مورد گفت‌وگو قرار گرفتند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها