یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
اگر «کشف المحجوب» رواج پیدا می‌کرد، بنیادگرایی برچیده می‌شد

کنفرانس سه روزه تصوف در لاهور به مناسبت ۹۷۸امین سالگرد درگذشت علی بن عثمان هجویری برگزار شد. سخنرانان در این کنفرانس بر رواج کتاب «کشف المحجوب» برای برچیده شدن بنیادگرایی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کنفرانس بین المللی سه روزه تصوف با موضوع «مشکلات فرهنگی در عصر معاصر و تعلیمات علی بن عثمان بن علی جلابی هُجویری» با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، تونس، یمن، افغانستان، آمریکا و انگلیس در صحن مرکزی مرقد داتا گنج علی هجویری برگزار شد.

علی بن عثمان بن علی جلابی هُجویری ملقب به داتا گَنج‌بَخش از عارفان پارسی گوی سدهه پنجم هجری قمری است. او اهل غزنه در مشرق خراسان بود. در فراگیری برخی از علوم شاگرد ابوالعباس شقانی بود و در طریقت پیرو ابوفاضل محمد بن حسن ختلی خود ختلی از مریدان ابوالحسن بصری بود و به دست او خرقه پوشید.

در این کنفرانس که به مناسبت نهصدوهفتادوهشتمین سالگرد درگذشت علی بن عثمان جلابی هجویری مشهور به داتا گنج بخش و صاحب کتاب «کشف المحجوب» رگزار شد شخصیت های مختلف مذاهب اسلامی و سایر ادیان، اندیشمندان و مسئولان مهم ایالتی حضور داشتند هر یک با تبیین و تشریح افکار فلسفی و عرفانی علی هجویری، بر وحدت اسلامی و خودداری از پرداختن به مسائل اختلافی در جوامع اسلامی تاکید کردند.

جعفر روناس؛ وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور در این کنفرانس، با بیان اینکه علمای دین برای ترویج اسلام، گسترش تعالیم اسلامی و هدایت مردم به راه حق، نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و برای دیگران روشنگر راه بوده‌اند گفت: شیخ ابوالحسن علی بن عثمان هجریری یکی از شخصیت‌هایی است که می‌توان گفت در ترویج دین مبین اسلام در شبه قاره پاکستان و هند نقش بسزایی داشت.

وی افزود: هجویری و سایر مشاهیر عرفان و اخلاق نیز در پیروی از فرامین الهی تلاش کردند تا جامعه‌ای عاری از طاغوت‌ها و فساد را الگوسازی کنند. مطالعه آثار علمی و دینی بزرگانی دین، عرفان و صوفیان مانند کشف المحجوب برای نسل جوان راه گشا خواهد بود و برقراری امنیت و آرامش، صلح و دوستی و محبت در جامعه را به دنبال خواهد داشت.

مسئول خانه فرهنگ کشورمان در لاهور اضافه کرد: کتاب کشف المحجوب که از معروف‌ترین کتاب‌های شیخ و قدیمی‌ترین کتاب به نثر فارسی است که در شرح احوال و عقاید صوفیه و نحله‌های مختلف عرفان به رشته تحریر درآمده و نزد علما و عرفا شهرت و مقبولیت زیادی دارد. اشاره به اصحاب و اهل بیت (ع) در کتاب عرفانی کشف المحجوب نشان دهنده این حقیقت است که بزرگان ما برای شناخت حقیقت ذات خداوند، کمک گرفتن از اهل بیت اطهار (ع) و اصحاب رسول (ص) را لازم می‌دانستند.

پروفسور احمد رفیق اختر؛ اندیشمند و صوفی شناس مشهور پاکستانی از دیگر سخنرانان در این کنفرانس گفت: عرفای شبه قاره هند نقش مهمی در بسط و توسعه اندیشه اسلامی داشتند به نحوی که اکثریت مردم شبه قاره، بر خلاف تبلیغات دشمنان اسلام که می‌گویند اسلام با زور شمشیر گسترش یافت، تحت تاثیر عرفان اسلامی و با رغبت و علاقه به دین مبین اسلام مشرف شدند.
وی افزود: در عصر معاصر که درگیری‌ها و فاصله تمدنی بین اسلام و غرب افزایش چشمگیری یافته است، یقیناً بازگشت به آموزه‌های عرفان اسلامی در جوامع مسلمان می‌تواند وحدت و یکپارچگی را برای بشریت به ارمغان آورد.

پیر سید سعید الحسن شاه؛ وزیر اوقاف و امور مذهبی پنجاب نیز در افتتاح کنفرانس، با تاکید بر ضرورت پیروی از تعلیمات علی هجویری عارف بزرگ شبه قاره گفت: استفاده از اندیشه و افکار داتا گنج بخش می‌تواند ما را برای تشکیل جامعه‌ای اسلامی مبتنی بر تحمل و بردباری، زندگی مسالمت آمیز و احترام به عقاید یکدیگر راهنمایی کند.
وی افزود: نگاهی به زندگی علی هجویری نشان می‌دهد که اتحاد اسلامی و ترویج و تبلیغ اسلام اصیل، تنها دغدغه این عارف بزرگ در یک هزار سال قبل بوده است به نحوی که ایشان همه زندگی خود را در راه گسترش و اعتلای اسلام سپری کرد.

در این کنفرانس محمد نجیب اوجی به نمایندگی از کشور ترکیه، شیخ احمد دباغ از یمن نیز هر یک با اشاره به چالش‌های پیش رو در جهان اسلام بر ضرورت گفت‌وگو بین مذاهب مختلف اسلامی و حل مشکلات جهان اسلام تاکید کردند. در پایان در بیانیه اختتامیه کنفرانس، ضمن ضرورت بر احیاء ارزش‌های اسلامی و ترویج آن در امت اسلام، بر پیروی از راه علی هجویری برای ریشه کنی تفکر افراط گرایی درجهت بازتاب چهره‌ای روشن و حقیقتی از اسلام در جهان تاکید شد.

دکتر خالد دادملک؛ رئیس بخش علوم انسانی دانشگاه پنجاب، مفتی رمضان سیالوی؛ خطیب داتا دربار، دکتر زاهد منیر عامر؛ مدیر اداره زبان و ادبیات پنجاب دانشگاه پنجاب، دکتر حامد اشرف همدانی؛ رئیس دانشکده عربی دانشگاه پنجاب، دکتر عظمی زرین؛ استاد زبان فارسی دانشگاه پنجاب؛ دکتر سید اصغر زیدی؛ رئیس دانشگاه جی سی لاهور از دیگر شرکت کنندگان در کنفرانس سه روزه تصوف در لاهور بودند.

مراسم عرس یا سالگرد وفات علی هجویری؛ معروف به داتا گنج بخش از ۲۶ تا ۲۸ سپتامبر (۴ تا۶ مهرماه) در مزار علی هجویری با حضور هزاران نفر از پیروان وی برگزار خواهد شد. دولت محلی ایالت پنجاب اعلام کرد ۱۰ هزار نفر از نیروهای پلیس، وظیفه تامین امنیت زائران را بر عهده خواهند گرفت. فردا مراسم گردگیری و غبار روبی در مقبره علی هجویری با حضور مقامات بلند پایه دولتی برگزار خواهد شد. پخت غذاهای نذری، طبل کوبی به روش صوفیان و مراسم دعا و نیایش از جمله آیین مراسم عرس علی هجویری در شهر لاهور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها