چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
ایده اصلی داستان، نقشه راه و زیربنای داستان است

مرتضی حاتمی، نویسنده و منتقد ادبی در نشست مجازی انجمن داستان مهاباد ضمن نقد و بررسی آثار داستانی اعضا، در خصوص نحوه سوژه‌یابی و ایده‌های داستانی صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، در آغاز بیست‌ودومین نشست انجمن ادبی مهاباد -که با حضور کارشناس انجمن‌های ادبی اداره کل آفرینش‌های ادبی، کارشناس مسئول فرهنگی، هنری و ادبی و کارشناس ادبی و مربیان ادبی استان و اعضای انجمن و به همت واحد کارشناسی ادبی کانون استان برگزار گردید- از جریان‌سازبودن این شهر در حوزه‌های یادشده و مباحث سیاسی و اجتماعی در تاریخ معاصر بحث و گفت‌وگو شد.

مرتضی حاتمی، عضو شورای کتاب کودک در ایلام گفت: توجه به مفاهیم تربیتی و اخلاقی در داستان از اهمیت زیادی برخوردار است و ضروری است نویسنده، این مفاهیم را با بهره‌گیری از عناصر داستانی و رعایت زبان غیرمستقیم، به مخاطب انتقال دهد و بازنویسی و ویرایش اثر، ضرورتی تخصصی و بایسته است و خواننده حق دارد داستانی به دور از آشفتگی‌های متنی و نوشتاری بخواند.

نویسنده مجموعه داستان «بیمارستانی در باغچه» در ادامه به ژانر وحشت، به‌عنوان ژانری جذاب برای نوجوانان اشاره کرد و گفت: این ژانر دارای ویژگی‌های خاص خود است. ترس، خون‌آشام، دراکولا، دلهره و جادو، جن، وحشت، شکنجه، آشفتگی‌های روانی و ذهنی و نیز حضور ارواح از عناصر محتوایی این سبک است و مخاطبان زیادی این سبک داستانی را دنبال می‌کنند. تعدادی از نویسندگان همچون سیامک گلشیری، حمیدرضا شاه‌آبادی و مریم عزیزی در این سبک برای نوجوانان کتاب‌هایی منتشر کرده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت صمیمیت در نوشتار و متون داستانی بیان کرد: در داستان، هرچه زبان نوشتاری ساده، صمیمی و روان باشد، مخاطب بهتر می‌تواند با محتوای اثر ارتباط بگیرد و نویسنده می‌تواند صریح‌تر و سریع‌تر اندیشه‌اش را به خواننده انتقال دهد.

این مدرس ادبیات داستانی در ادامه به قالب داستان کوتاه اشاره کرد و افزود: در  داستان کوتاه نمی‌توان از شخصیت‌های زیاد و متعدد استفاده کرد؛ زیرا قالب و ساختار داستان کوتاه نمی‌تواند تعدد شخصیت بپذیرد و محدودبودن شخصیت‌ها از ضروریات داستان در قالب کوتاه است.

کارشناس آموزش و پژوهش اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام در پایان این نشست به بحث سوژه‌یابی در داستان و شیوه‌های یافتن ایده و فکر اولیه در داستان پرداخت و ادامه داد: ایده اصلی داستان، نقشه راه و زیربنای داستان است و هرچه سوژه تازه، جذاب و بکر باشد، داستان ماندگارتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: خواندن کتاب، یادداشت‌برداری، دیدن فیلم و کارتون، خاطره‌نگاری، توجه به محیط پیرامون و توجه به حواس پنج‌گانه، خصوصا بینایی، توجه به رویاها و آرزوها، مناسبت‌ها و اشتباهات فردی می‌تواند در انتخاب سوژه‌های داستانی مفید و کارآمد باشد.

یادآوری می‌شود؛ در پایان این نشست از سوی مهمان چند عنوان کتاب مناسب و منحصرا کتاب «۱۰۰۰ جرقه داستانی» (ایده‌هایی برای نوشتن داستان کوتاه و رمان) نوشته «برایان کوهن» به اعضا معرفی شد. بیست‌ودومین نشست انجمن داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز شماره ۲ مهاباد، به مدت دو ساعت با حضور مرتضی حاتمی، نویسنده و منتقد ادبی برای اعضا و مربیان ادبی در فضای مجازی به همت واحد کارشناسی ادبی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها