پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
برنامه‌های سازمانی؛ تلاش های مردمی

هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار به روزهای پایانی رسیده است، اما در خراسان رضوی و به ویژه مشهد، شور و حال هفته کتاب ادامه دارد و مردم و مسئولان با وجود محدودیت‌های کرونایی، همچنان با حضور در کتابفروشی‌ها، اجرای برنامه‌های مجازی و اخبار و مسابقات حوزه کتابخوانی این هفته را گرامی می دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی روزهای پایانی هفته کتاب امسال که همراه با محدودیت‌های کرونایی و پروتکل‌های بهداشتی همراه است در خراسان رضوی و مشهد، موضوع کاهش محسوس دمای هوا به همراه بارش‌های پاییزی هم اضافه شد اما همه این موارد نتواستند که شور و اشتیاق مردم فرهیخته و کتاب دوست این خطه را نسبت به پاسداشت هفته کتاب و کتابخوانی کمرنگ کنند و در گوشه و کنار استان مردم و مسئولان بخش‌های مختلف این هفته را گرامی می‌دارند.

حمایت شهرداری مشهد از ترویج کتابخوانی
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد طی بازدید از فروشگاه و نمایشگاه دائمی کتاب شماره یک جهاد دانشگاهی همزمان با اجرای طرح فروش پاییزه کتاب گفت: رونق فرهنگ کتاب و کتابخوانی جزو اولویت‌های مدیریت شهری است و این آمادگی وجود دارد که در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، حمایت‌های بیشتری را از فعالان صنعت نشر انجام دهیم.

مصحفی خاطرنشان کرد: سال گذشته شهر مشهد در طرح فروش پاییزه کتاب رتبه اول کشوری را کسب کرده است که امیدواریم مدت زمان طرح تمدید و یا حداقل تا هزینه‌کرد کامل بودجه اختصاص یافته به این طرح ادامه پیدا کند تا به واسطه آن بتوانیم کمکی هرچند اندک را به اهالی هنر و فرهنگ شهر مشهد ارائه دهیم.
وی با اشاره به استقبال خوب مردم از این طرح، اضافه کرد: این آمادگی وجود دارد که در قالب طرح‌های بهاره، تابستانه و زمستانه نیز آن را تکرار کنیم.
 


عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی هم در اطلاعیه‌ایی اعلام کرد امروز پنجشنبه 29آبان،همزمان با ششمین روز از هفته کتاب عضویت رایگان در کتابخانه‌‌های عمومی با ارسال پیامک انجام می‌شود.
با توجه به محدودیت‌های کرونایی در استان و تعطیلی کتابخانه‌ها جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اقدام به عضویت علاقه مندان به مطالعه در کتابخانه‌های عمومی با ارسال پیامک کرده است.
در این طرح علاقه مندان می‌توانند با ارسال کد ملی به شماره پیامک 50002929  در روزپنجشنبه 29آبان‌ماه به صورت رایگان عضو کتابخانه‌های عمومی شوند.
 
احتمال تمدید طرح پاییزه کتاب در خراسان رضوی
افشین تحفه گر، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی هم ضمن بازدید از پردیس کتاب و کتابسرای قاف مشهد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در حوزه نشر کتاب برای تعداد ۲۹۸۸عنوان کتاب در خراسان رضوی مجوز صادر که تعداد ۲۲۰ عنوان کتاب در آبان ماه بوده است،
تحفه گر همچنین در خصوص طرح پاییزه کتاب افزود: مبلغ کل یارانه اختصاص یافته به این استان تاکنون مبلغ ۴ میلیارد ۵۷۰ میلیون  ریال،که تا امروز مبلغ ۲میلیارد و ۳۷۴ میلیون ریال آن مصرف شده است. کل فروش کتابفروشی‌های استان تا امروز مبلغ ۱۲میلیارد و ۶۸۸ میلیون  ریال و تعداد ۳۰۸۵۶جلد کتاب فروش رفته است.
وی همچنین از احتمال تمدید طرح پاییزه کتاب در خراسان رضوی خبر داد و گفت: برای این موضوع در حال مذاکره با خانه کتاب هستیم.
 
 

کسب 3 عنوان جایزه کشوری توسط «به نشر» همزمان با هفته کتاب
مدیر عامل به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) هم روز گذشته گفت: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی سه عنوان جایزه کشوری به این انتشارات اختصاص یافت.
حسین سعیدی عنوان کرد: کسب عنوان‌های ناشر برگزیده سال ۱۳۹۷‌، ناشر برگزیده آثار دانشگاهی و همچنین ناشر برگزیده کتاب دفاع مقدس‌، سه عنوان کشوری است که طی هفته کتاب و کتابخوانی به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: بر اساس اعلام دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هشت ناشر برگزیده سال ۱۳۹۷ به صورت مجازی، معرفی و تقدیر شدند که به نشر یکی از این هشت ناشر برگزیده است، بر اساس وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشر در بخش ناشران کودک و نوجوان غیر خصوصی به عنوان برگزیده رسیده است.
سعیدی ادامه داد: همچنین در این هفته برگزیدگان «بیست و هفتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی» معرفی شدند و سه ناشر انتشارات حیدری، به ‌نشر و انتشارات جامعه ‌نگر به عنوان ناشران برگزیده آثار دانشگاهی معرفی شدند.
وی همچنین با اینکه همزمان با هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار هجدهمین «دوره کتاب سال دفاع مقدس» برگزار شده است، افزود: در این مراسم هم در بخش منتخب(گروه نشر) به نشر ناشر برتر بخش کودک و نوجوان خراسان رضوی معرفی شد.
 
 

«امانت آنلاین»، خدمت جدید کتابخانه دیجیتال رضوی
مدیر کتابخانه دیجیتال رضوی هم همزمان با هفته کتاب، «امانت آنلاین»(امانت دیجیتالی) را خدمت ویژه ای از سوی این کتابخانه برای کاربران عنوان کرد که برای اولین بار در سطح کتابخانه‌های دیجیتالی داخل کشور برای دستیابی کاربران به منابع اطلاعاتی مورد نیاز و با توجه به تعطیلی کتابخانه‌ها ارائه شده است.
علی ضرابی گفت: امکان ارائه کل محتوای یک منبع دیجیتال در سایر بخش های خدماتی کتابخانه دیجیتال، مانند مطالعه آنلاین و یا خدمات تحویل مدرک، با توجه به بحث مالکیت معنوی و قانون کپی رایت، وجود ندارد.
وی ادامه داد: در این طرح، ضمن ارائه کل محتوای یک منبع دیجیتال به صورت امانت آنلاین و قابلیت تورق آن در پروفایل شخصی کاربر، منبع دیجیتال از دسترس سایر مخاطبان خارج شده و طی مدت زمان مشخصی به صورت رایگان در اختیار شخص متقاضی قرار می‌گیرد.
ضرابی با توجه به شیوع بیماری کرونا گفت: ارائه این خدمت در کنار بهره مندی کاربر به مطالعه کل محتوای یک منبع دیجیتال، وی را از حضور در محل کتابخانه و امانت فیزیکی کتاب نیز بی نیاز می‌کند.

همزمان با هفته کتاب اهدای 36 هزار جلد کتاب به مراکز فرهنگی
همچنین روز گذشته رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم از اهدای 36 هزار جلد کتاب به مراکز فرهنگی و اجتماعی همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی تأکید کرد: تا زمانی که کتابخوانی به عنوان فرهنگ رایج در کشور توسعه پیدا نکند، رشد فرهنگی صورت نخواهد گرفت، چرا که مطالعه و کتابخوانی زیربنای علم و دانش، دانایی، فرهنگ و هنر کشور است.
وی همچنین با اشاره به نقش کتابخانه‌ها در عرصه خدمت فرهنگی گفت: کتابخانه‌های آستان قدس رضوی همواره در موضوع اهدای کتاب از سوی مردم و همچنین دریافت کتاب به صورت اهدایی یا امانت بلند مدت از سوی نهادها و موسسات و مراکز فرهنگی مورد توجه و مراجعه بوده است.


 
آغاز مسابقه کتابخوانی به «جوانان عزیزم»
مسابقه بزرگ کتابخوانی به جوانان عزیزم با موضوع  بیانیه گام دوم انقلاب با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و کانون فرهنگی و هنری شهید روحی مشهد همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی آغاز شد.
این مسابقه با حمایت ویژه اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و با همکاری و همراهی دستگاه‌های فرهنگی اجرائی استان از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجدخراسان رضوی، معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا علیه السلام، مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی، اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، ستاد امر به معروف ونهی از منکر خراسان رضوی، اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اداره کل دیوان محاسبات خراسان رضوی، شرکت به نشر، کمیته امداد خراسان رضوی، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، روزنامه خراسان، روزنامه شهرارا برگزار می‌شود
علاقه مندان می‌توانند جهت شرکت در مسابقه بامراجعه به مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی به آدرس www.m-ketab.ir مراجعه و تا 12 بهمن ماه فرصت دارند در مسابقه آنلاین شرکت کنند، مراسم اختتامیه و اهدای جوائز درسالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب در ایام ا... دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.
 
 

افتتاح 3 سالن مطالعه در مشهد 
مراسم آغاز فعالیت رسمی 3 سالن مطالعه مادر، آریانا و عارف4 در مشهد مقدس با تحویل مجوز به موسس سالن مطالعه برگزار شد.
حجت الاسلام سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در این مراسم فعالیت سالن‌های مطالعه را فرصتی برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی عنوان کرد.
وی ادامه داد: هرچند سالن‌های مطالعه بیشتر با هدف مطالعه برای موفقیت در کنکور و یا قبولی در آزمونهای علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در این سالن‌ها نیز زمینه‌های انجام فعالیت‌های ترویجی کتاب و کتابخوانی نیز وجود دارد.
سبزیان ادامه داد: برای سالن‌های مطالعه نیز نبود نظارت و جایگاهی رسمی و اداری برای اخذ مجوز یکی از مشکلات کاری بود که با ورود اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، مسیر اخذ مجوز برای سالن‌های مطالعه از طریق نهاد کتابخانه های عمومی میسر شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: در هفته کتاب سال جاری مجوز سه سالن مطالعه در مشهد مقدس صادر شد و در آینده نزدیک مجوز فعالیت سالن‌های مطالعه بیشتری در مشهد و استان خراسان رضوی صادر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها