چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
منتخبان جایزه کتاب سال استان آذربایجان‌غربی تقدیر شدند

در حاشیه مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال استان آذربایجان غربی که با همکاری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب برگزار شد، از جمعی از نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر این جایزه، تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، ظهر دیروز در مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال استان آذربایجان‌غربی که در سالن استاد صدری افشار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، از کتاب «ارومیه از دیرینه زمان تا امروز» نوشته پرویز عقلمند با حضور نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر شهرستان ارومیه، رونمایی به عمل آمد.

حجت الاسلام و السملمین ناصر خدایاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، در این مراسم اظهار کرد: در استان آذربایجان‌غربی اساتیدی همچون شهریار را داشته‌ایم که هیچ رسّامی به زیبایی ایشان نمی‌تواند آیین، آداب، رسوم و اندیشه استان ما را به تصویر بکشد.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم چنین شخصیت‌هایی را بیشتر بشناسیم باید آثار آنها را مطالعه بکنیم که تبلور، تفکر آنها است.

این مسئول با بیان اینکه نویسندگان سرمایه‌های استان هستند، ادامه داد: رونمایی از کتاب وزین و نویسنده‌ای شاخص در استان می‌‌تواند منبع آگاهی برای نسل‌های بعدی باشد. و تاثیر شخصیت‌ها در تاریخ عمیق است.


رسول بابازاده، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: سومین دوره کتاب سال آذر‌بایجان غربی با هدف شناسایی و معرفی نویسندگان، مترجمان و ناشران فعال، ارتقای سطح کیفی نشر استان و تقویت شاخص مطالعه، تولید و توزیع کتاب در استان از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذر‌بایجان غربی و با همکاری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

وی افزود: طرح کتاب سال استان آذربایجان غربی به منظور تشویق ناشران و نویسندگان برای ارائه آثار خود در طول یک دوره زمانی یک سال برگزار شد و به بهترین کتاب‌ها و آثاری که دارای ویژگی‌های فنی، محتوایی و موضوع  خوب و شایسته‌ای باشند، پس از ارزیابی از طرف داوران خانه کتاب و ادبیات ایران، امروز در مراسم اختتامیه جوایزی اهدا می‌شود.

بابازاده ادامه داد: به این دوره از جایزه کتاب سال 103 عنوان کتاب ارسال شده که بعد از ارزیابی 20 عنوان به مرحله دوم راه یافته‌اند که از این تعداد 6 عنوان کتاب برگزیده و 14 عنوان نیز بصورت شایسته تقدیر انتخاب شده‌اند.

پرویز عقلمند، نویسنده کتاب «ارومیه از دیرینه زمان تا امروز» در ادامه نیز به معرفی کتاب پرداخت و گفت: ارومیه از دیرینه زمان تا امروز، نخستین اثری است که با نگاهی نو پیشینه تاریخی این شهر دیرپا را با بررسی ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن بازگو می‌نماید. شهری که در کتب تاریخی به علت سرسبزی لقب دارالنشاط و به علت تسامح و تعامل اقوام لقب شهر بین‌المللی به خود گرفته است.

وی افزود: در این کتاب اسناد تاریخی برای اولین بار بازخوانی شده و از نقشه‌ها و تصاویر قدیمی برای شناخت اسامی کوی‌ها، گذرها، محلات، دروازه‌ها و آرامگاه‌ها استفاده شده است. بخش عمده‌ای به معماری و شهرسازی ارومیه در کنار معرفی آثار تاریخی جهت استفاده دانشجویان اختصاص یافته است، نیز نقش ارومیه در انقلاب مشروطیت، نهضت ملی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همراه با تصاویر مربوطه بررسی گردیده است. و بالاخره در جلد دوم کتاب تاریخچه شهرداری، شهرداران و دستگاه‌های وابسته به آن همراه با رویدادهای تاریخی رقم خورده است.

در این مراسم همچنین کتاب «بررسی عوامل بازمانی نیروهای اجتماعی به قدرت»، به نویسندگی حجت الاسلام و المسلمین ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی نیز توسط وی معرفی شد.

اهدا لوح تندیس و جایزه نقدی به نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر شهرستان ارومیه
همچنین در حاشیه مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال استان آذربایجان غربی که با همکاری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب برگزار شد، از نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر این جایزه، تجلیل شد.


بر اساس این گزارش، به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از برگزیدگان شهرستان‌های تابعه نیز بعدا به نحو دیگری تجلیل خواهد شد.
 
برقراری ارتباط مجازی با محمدباقر بابایی طلاتپه، عضو هئیت علمی دانشگاه امام صادق (ع) یکی دیگر از برنامه‌های این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها