شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
لبخند بزنیم، قهوه بنوشیم، کتاب بخوانیم

معصومه سعادتی، مدیر «کافه کتاب سلام» در مشهد که چهار سال است این مجموعه را راه‌اندازی کرده و آن را مدیریت می‌کند و با تمام مشکلات سال‌های اخیر، مچنان چراغ این کافه کتاب را روشن نگه داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در گذشته نه‌چندان دور کافه‌ها جایی برای کتاب نداشتند و کتابفروشی‌ها هم جایی برای نشستن و نوشیدن؛ اما با گذر زمان و جسارت و ریسک برخی از افراد، کتاب و کافه با هم پیوند خوردند و کافه کتاب‌هایی در شهرهای بزرگ ایجاد شد. حضور نویسندگان و اهالی قلم و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در کافه کتاب‌ها و گفت‌وگوی آنها حول محورهای مختلف، دورهمی «کتاب» و «کافه» را لذتبخش کرد و به‌نوعی پای کتاب‌ها به کافه‌ها باز شد؛ به‌طوری‌که دیگر قفسه‌های کتاب محدود به کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها نیست.

شاید از عمر کافه‌ کتاب‌ها در مشهد نزدیک به یک دهه می‌گذرد اما فعالیت آنها در همین مدت نشان داده که تا چه میزان می‌توانند در افزایش سرانه مطالعه و ترغیب افراد به‌ویژه جوانان به حضور کتاب تاثیرگذار باشند، یکی از کافه کتاب‌های مشهد با نام «سلام» حدود چهار سالی از فعالیتش می‌گذرد. معصومه سعادتی مدیر این کافه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا می‌گوید با تمام مشکلاتی که در سال‌های اخیر حوزه نشر و کتاب با آن مواجه بوده، توانسته است با مدیریت و اجرای برنامه‌های متفاوت فرهنگی در قالب بستری دلپذیر فعالیت خود را ادامه دهد و همچنان چراغ کافه را روشن نگه دارد.
 

مدیر کافه کتاب سلام با اشاره به علاقمندی خود به فعالیت در حوزه فرهنگی، انتخاب اول خودش برای شغل را کتابفروشی عنوان می‌کند و می‌گوید: درحقیقت می‌خواستم فعالیت خود را تنها منحصر به فروش کتاب نکرده و در فضایی متفاوت افراد جامعه را دعوت به مطالعه کنم در همین راستا تصمیم به راه‌اندازی کافه کتاب سلام کردم.

وی با بیان اینکه نزدیک به چهار سال کافه کتاب سلام با شعار «لبخند بزنیم، قهوه بنوشیم، کتاب بخوانیم» در خیابان ابن سینا، در واقع در محل تجمیع کتابفروشی‌ها و کافه کتاب  فعالیت می‌کرد، اما چند ماهی است که به بلوار فلسطین نقل مکان کرده‌ایم، اضافه می‌کند: با هدف گسترش فضای کافه کتاب و همچنین انتخاب مکانی که کمتر فعالیتی برای کتاب و کتابخوانی در آن انجام شده این نقل مکان صورت گرفت و علاقمند بودم فعالیت فرهنگی و ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در نقاط مختلف شهر وجود داشته باشد.

سعادتی با اشاره به اینکه مبنای فعالیت ما فرهنگی است، تصریح می‌کند: اما در کنار کتاب‌ها نوشیدنی‌های سرد و گرم و صبحانه و میان وعده نیز برای مخاطبان سرو می‌شود، چون تصور می‌کنم با ایجاد فضای مناسب و دلپذیر مخاطبان بیشتری را می‌توان جذب کرد.

مدیر کافه کتاب سلام ادامه می‌دهد: با شیوع بیماری کرونا بسیاری از شغل‌ها از جمله کتابفروشی با مشکل مواجه شدند اما کافه کتاب سلام در مکان جدید با بهره گیری از  فضای باز  و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی باعث شده تا مخاطبان قبلی ما هنوز هم مراجعه کنند.


ارائه کتاب به‌صورت امانت
سعادتی در ارتباط با فعالیت‌های کافه کتاب سلام عنوان می‌کند: سایتی را برای کافه راه‌اندازی کرده‌ایم که علاوه بر معرفی کتاب‌های موجود و همچنین جدید، اقدام به ثبت‌نام و عضوگیری مخاطبان کرده و این فرصت را برای آنها به ارمغان می‌آورد که با ایجاد یک حساب کاربری و اهدای کتاب‌های خود به کافه کتاب از میزان استفاده این کتاب‌ها آگاه شده و خودشان نیز از خدمات کافه کتاب سلام بهره‌مند شود.

وی اضافه می‌کند: یکی دیگر از فعالیت‌های کافه کتاب سلام ارائه کتاب به صورت امانت برای اعضای خود است تا در زمانی که به علت افزایش قیمت کتاب و گرانی کاغذ امکان خرید از بسیاری از مخاطبان گرفته شده بتوانیم این سبد فرهنگی را برای دوستداران کتاب حفظ کنیم.
 

مدیر کافه کتاب سلام با بیان این که امانت کتاب در زمان شیوع بیماری کرونا برای اعضا با پیک رایگان انجام می‌شود، تصریح می‌کند: برنامه‌های مختلفی در کافه کتاب سلام همانند کارگاه‌های کوچک ادبی، آموزشی، فرهنگی و همچنین نشست‌های نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان جوان با هدف پویایی بخشی به علاقمندان به ادبیات و نویسندگی برگزار می‌شود.

سعادتی ادامه داد: یکی از اقدامات جدید ما برگزاری نشست‌های کتابخوانی در روزهای چهارشنبه است که انتخاب موضوع کتاب‌های نشست بر اساس جذاب‌ بودن و همه پسند بودن و بنا بر تقاضای مخاطبان خواهد بود.
 
 
وی همچنین یکی از چالش‌های جدی کافه کتاب‌ها را مرتبط با مشکلات صنفی عنوان می‌کند و می‌گوید: تداخل صنفی کافه و کتاب مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند و در این راستا نیازمند همراهی مسئولان فرهنگی هستیم تا بتوانیم گام‌های مثبت و بهتری برای ترویج فرهنگ مطالعه برداریم.

یادآوری می‌شود، کافه کتاب سلام در بلوار فلسطین، فلسطین 15 واقع شده و حدود یک هزار و 500 نسخه کتاب در کتابخانه کافه با موضوع‌هایی همچون ادبیات، فلسفه، هنر، روان‌شناسی، کودک و نوجوان و ... موجود است که در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها