چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
همایش ادبی فرهنگ عاشورایی در زبان و ادبیات ترکمن برگزار شد

به‌همت انجمن آینا شهرستان آق‌قلا و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، موسسه فرهنگی پیام سرو و انجمن‌های ادبی ترکمن، همایش ادبی فرهنگ عاشورایی در زبان و ادبیات ترکمن در گرگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، همایش ادبی فرهنگ عاشورایی در زبان و ادبیات ترکمن با حضور هادی حق‌شناس استاندار گلستان، عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، آخوند میرزاعلی امام‌جمعه آق‌قلا و مدیرکل کتابخانه‌های استان، حمیدرضا آقاملایی سخنگو و عضو هیئت ‌رئیسه شورای عالی استان‌ها و جمعی از فرهیختگان ترکمن و محبان امام حسین (ع) و دوستداران ادبیات اصیل ترکمن، شامگاه چهارشنبه 16 مهرماه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعد گرگانی برپا شد.

در ابتدای همایش «موسی جرجانی» نویسنده و پژوهشگر ترکمن و دبیر همایش، با اشاره به ارادت ترکمن‌ها به امام حسین (ع) گفت: ترکمن‌ها آیین خاصی در عاشورای حسینی دارند و این سنن اهمیت ماه محرم و عاشورای حسینی را در نزد ترکمن‌ها نشان می‌دهد و ترکمن‌ها به ماه محرم (عاشر آی) یعنی ماه عاشورا می‌گویند.

وی افزود: امام حسین (ع) در موسیقی و شعر ترکمن هم جاری است که می‌توان به مختومقلی فراغی اشاره کرد که درباره امام حسین (ع) اشعاری ماندگار و با مضامینی والا دارد، همچنین اغلب شاعران معاصر ما هم معمولاً یک یا چند شعری درباره اهل‌ بیت (ع) دارند.

جرجانی در ادامه با اشاره به برخی کتب تألیفی نویسندگان ترکمن درباره امام حسین (ع) و اهل‌ بیت رسول اکرم (ص)، گزارشی مبسوط از همایش ارائه کرد و گفت: خوشبختانه این همایش با استقبال خوبی همراه بود و بسیاری از علاقه‌مندان در بخش شعر، داستان، مقاله و ... آثار ارزشمندی را ارائه کردند.

سپس عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، ضمن تسلیت اربعین حسینی و قدردانی از عوامل برپایی این همایش، گفت: جمعیت چشمگیری از استان گلستان را ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند. ترکمن‌های نجیب ایرانی با فرهنگ و هنر غنی و با پشتوانه عظیم که دوستدار پیامبر (ص) و اهل ‌بیت (ع) هستند.

وی با یادآوری محورهای این همایش، افزود: جلوه‌هایی کم‌نظیر فرهنگی و هنری در آثار هنرمندان و پژوهشگران فرهنگ‌ عامه ترکمن به چشم می‌خورد که در این میان عناصری بدیع و ماندگاری از فرهنگ عاشورایی هم در تاروپود این فرهنگ جای گرفته است و جلوه‌ای از وفاق و همدلی اهل تشیع و اهل سنت در استان گلستان را شاهد هستیم.

سپس «محمد شیرمحمدلی» از منتخبین این همایش یک قطعه شعر و «شریفه جرجانی» هم داستانی با مضمون عاشورا قرائت خواندند و در ادامه «اراز محمد سارلی» از نویسندگان ترکمن و مدیر، مدرس دانشگاه و مدیر انتشارات مختومقلی فراغی، چکیده‌ای از مقاله منتخب خود در این همایش با عنوان «امام حسین در واقعه عاشورا بر اساس نسخه‌ای خطی از فرهنگ ترکمن» را قرائت کرد که موضوع بدیع آن مورداستقبال حاضران در همایش قرار گرفت.

در ادامه اجرای روایتگری امام حسین (ع) و کربلا با دوتار و اجرای سرود با دوتار با عنوان «سرو روانم علی» در منقبت حضرت علی‌ اکبر (ع) به هنر و سرپرستی حاجی محمد ایری (مخی ایری) اجرا شد.

در بخش پایانی برنامه هم در حضور استاندار گلستان و جمعی از مسئولان و فرهیختگان ترکمن، از آخوند حبیب لی پدر دو شهید سرافراز ترکمن، خانواده شهدای خدمت در حادثه سیل گلستان شهیدان عبدالعظیم نیسانی و تاجقلی جهانی و خانواده مرحوم فریده هیوه‌چی تجلیل به عمل آمد.

یادآوری می‌شود، پس از برپایی آیین تجلیل و قرائت بیانیه هیئت‌ داوران، از برگزیدگان همایش ادبی فرهنگ عاشورایی در زبان و ادبیات ترکمن با اهدای جوایزی قدردانی به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها