جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
سومین جشنواره سراسری داستانک کُردی در مهاباد به کار خود پایان داد

سومین جشنواره سراسری داستانک کُردی در مهاباد با معرفی آثار برتر به صورت مجازی امروز، پنجشنبه به‌کار خود پایان داد.

سیامند جوانبخت، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: سومین «جشنواره سراسری داستانک کوردی هاژه» با استقبال گرم داستان‌نویسان همراه بود و از سراسر کشور، آثاری فاخر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده‌است.

وی با بیان اینکه فراخوان سومین جشنواره در زمستان سال گذشته منتشر و به‌دلیل شیوع ویروس کرونا فراخوان تا ۱۵ فروردین سال‌جاری تمدید شد.

جوانبخت با اشاره به سطح بالای آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره تصریح کرد: در این فستیوال آثار  ۱۳۶ داستان‌نویس از ۱۵ استان کشور و سایر شهرهای کوردنشین با گویش‌های مختلف کوردی به دبیرخانه ارسال شده‌است.

هرمان وطمانی، دبیر اجرایی جشنواره سراسری داستانک کُردی مهاباد نیز در این خصوص به خبرنگار ایبنا در آذربایجان‌غربی گفت: ۳۰۲ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تطبیق آثار با شرایط و چارچوب‌های تعریف شده، ۲۴۷ اثر از ۱۳۶ داستان‌نویس به بخش داوری راه یافت.

وی افزود: داوران پس از بررسی آثار، پنج اثر را به‌عنوان آثار برتر انتخاب کرده و ۲۱ اثر را نیز شایسته تقدیر دانستند و بر اساس تصمیم مسئولان این جشنواره تصمیم گرفته شد تا تمامی آثار برتر و شایسته تقدیر جشنواره‌های گذشته و امسال به‌زودی در قالب کتابی توسط نشر «ژیر» چاپ و منتشر ‌شود.

وطمانی ادامه داد: امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا جشنواره امسال به‌صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد:  نفرات برتر این جشنواره با اهدای تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی مورد تجلیل قرار خواهند گرفت و به صاحبان آثار شایسته نیز لوح اهدا خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره سراسری داستانک کُردی مهاباد گفت: با رای داوران اثر «فرید عباسی‌فرید» «آزاد عزیزی» «بیژن رحمانی» هر سه نفر از بوکان به ترتیب رتبه اول تا سوم و «منصور مهرجویان» و «کویستان عبداللهی» از مهاباد نیز به ترتیب رتبه چهار و پنجم این جشنواره را کسب کردند.

وی افزود: طبق رای هیات داوران این جشنواره همچنین آثار «بیتا اتمانی» و «هدیه گل محمدی» از سلماس، «ثریا فرجامیان» از سرپل ذهاب، «معصومه باباخانی» از کرمانشاه، «ماشاءالله نوری» از سنندج، «حمید حقی» از هرسین، «شیما رحمانی» و «کریم رحمانی» از بانه، «شادی پاکزاد» و «گلاله ستاوند» از مهاباد، «سمیع میرزایی» از دیواندره، «محمد تقوی» از شیروان خراسان، «دیار علی نیا»  از  بجنورد، «لیلا مصطفی‌نژاد» و «محمد مردانی افضل« از پیرانشهر، «شلر امراه‌نژاد» از تهران، «عزیز فتاحی» و «کوثر حسنی فرد» از بوکان، «عیسی رسولی» از ماکو، «بهاره ضیغمی» از فاروج خراسان و «سمیه فلاحی» از ایلام شایسته تقدیر شدند.

وطمانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برای جلوگیری از هرگونه پیش‌داوری و اغماض در بررسی آثار، سعی شده در هر جشنواره از تجربیات داوران مختلف استفاده شود، افزود: سه داور با تجربه و مسلط به گویش‌های مختلف کُردی شامل «لیلا صالحی»، «محمد رحیمیان» و «مراد اعظمی» داوری آثار را برعهده داشته و داوران جشنواره از نظرات مشاوران خود نیز استفاده کردند.

وی گفت: در دومین جشنواره داستانک کُردی در مجموع ۱۶۲ اثر از ۸۸ داستان‌نویس از پنج استان کشور شامل آذربایجان‌غربی، ایلام، کرمانشاه، لرستان و کردستان به گویش‌های سورانی، بادینی، هورامی، کلهری و لکی به دبیرخانه همایش ارسال شده بود.

 
مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است و از قطب‌های فرهنگ و هنر آذربایجان‌غربی در عرصه‌های مختلف به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها