دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
مراسم بزرگداشت سهروردی امسال مجازی برگزار می‌شود

به‌دلیل شیوع ویروس کرونا مراسم سالروز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی در زنجان به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، شهاب‌الدین سهروردی، بنیانگذار حکمت اشراق در سال ۵۴۹ قمری در دهکده پرآوازه سُهرَورد در نزدیکی شهر سلطانیه در زنجان به دنیا آمد.

وی در مراغه، اصفهان و شهرهای آناتولی درس ظاهر و باطن آموخت و در ۳۶ سالگی به حلب رفت و سرانجام در سال ۵۸۷‌ ق در ۳۸ سالگی به حکم فقیهان بی‌ذکر و فکر، به دار آویخته شد.

سهروردی یکی از درخشان‌ترین چهره‌های‌ اندیشه و فرهنگ ایرانی است، در تاریخ فرهنگ ایران سهروردی از جهتی قرین و قرینه فردوسی بوده و مهمترین اثر وی «حکمه‌الاشراق» نام دارد.

مکتب فلسفی اشراق، توسط شهاب‌الدین سهروردی یا شیخ اشراق، در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم، نُزخ گرفت و سپس در کتاب حکمت‌الاشراق، به اصول و فروع این نظریه پرداخته شد.

فلسفه شیخ اشراق پیشینه‌ی استوار در سنت فلسفی مسلمانان دارد و فیلسوفان برجسته‌ای همچون ابن سینا از حامیان و مروجان آن بودند.

به واسطه همین موضوع سهروردی را رهبر افلاطونیان جهان اسلام لقب داده‌اند، اما او خود فلسفه‌اش را حکمت اشراق نامیده بود که به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب است و اقوام لاتین آن را aurora consurgens نامگذاری کرده‌اند.

روز بزرگداشت وی، به تأیید مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۸ مرداد هر سال برابر با ۲۹ ژوئیه است که در این روز همایش‌ها، بزرگداشت‌ها و یادبودهایی برای او برگزار می‌شود.

این روز را روز زنجان هم نامگذاری کرده‌‌اند و هر سال همزمان با این روز بزرگداشتی با حضور مفاخر استان زنجان در زادگاه سهروردی برگزار می‌شود.

طی سال‌های گذشته جشنواره «جایزه کتاب شیخ اشراق» و همایش ملی «حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار شیخ شهاب‌الدین سهروردی» و نیز بزرگداشت وی با حضور چهره‌هایی مانند بهمن نامور مطلق، محیط طباطبایی، واعظ مهدوی، یدالله کابلی، پرفسور ثبوتی و ... برگزار شده است.

امسال اما به علت شیوع ویروس کرونا قرار است سالروز بزرگداشت شیخ اشراق به‌صورت مجازی برگزار شود. استاندار زنجان ضمن گرامیداشت روز زنجان و سالروز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی، در این رابطه گفت: شیخ شهاب‌الدین سهروردی یکی از چهره‌های درخشان فلسفه و حکمت از مردان نامدار استان زنجان است.

فتح‌الله حقیقی به ظرفیت‌های بالای استان زنجان در حوزه پرورش دانشمندان و افراد نامی اشاره کرد و گفت: خطه ادب‌خیز زنجان امروزه نیز از نعمت وجود مردان و زنان بزرگ و نامی در عرصه‌های مختلف برخوردار است و همین امر نیز این استان را در زمینه علوم مختلف سرآمد کرده است.

وی گفت: امیدواریم با همراهی مردم غیور و پرتلاش استان بتوانند بسترهای توسعه و بالندگی زنجان و درخشش مردمان نیک این دیار را بیش از پیش فراهم و از ظرفیت‌های بی‌شمار این استان برای پویایی و توسعه استفاده کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا ضمن گرامیداشت روز زنجان گفت: باید دبیرخانه‌ای برای شناسایی مفاخر زنجان راه‌اندازی شود تا آنها را به جامعه معرفی کند.

خدابخش مرادی نافچی با بیان اینکه آشنا کردن نسل امروز و فردا با مشاهیر و گذشتگان امری مهم و حیاتی است، اضافه کرد: متاسفانه تاکنون افرادی همچون سهروردی به جامعه شناسانده نشده است.

معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان درباره برگزاری مراسم روز زنجان (سالروز تولد شیخ‌ شهاب‌الدین سهروردی) به خبرنگار ایبنا گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت برگزاری همایش و مراسم جمعی، امسال این مراسم به‌صورت حضوری برگزار نخواهد شد.

وی در ارتباط با حاضرین در شب شعر مجازی تدارک دیده شده هم عنوان کرد: در صورت هماهنگی با مسئولان و یا شاعران و نویسندگان موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

محمود علیمحمدی گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به‌دنبال ایجاد زیرساخت برای برنامه لایو اینستاگرام در قالب شب شعر است که قطعیت این موضوع فردا نهایی خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین مراسم دیگری توسط بخش خصوصی در قالب برنامه موسیقی و شاد با حضور هنرمندان زنجانی برگزار خواهد شد.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان تصریح کرد: مراسم بزرگداشت سهروردی به صورت مجازی و در قالب لایو اینستاگرامی از صفحه ZANGAN TV  پخش خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها