دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
«قلم» کتابخانه‌ای معمولی با ظاهری فریبنده نیست

درست است که کتابخانه‌ «قلم» در ابتدا با معماری متفاوت و کم‌نظیر خود نظرها را جذب می‌کند، اما به گفته مسئولان و شهادت مراجعه‌کنندگان، «قلم» تنها یک کتابخانه معمولی با ظاهری فریبنده نیست؛ بلکه مجموعه‌ای برای تامین نیازهای مختلف مراجعان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در خیابان آخوند خراسانی مشهد که در میان مردم به نام خیابان خاکی مشهور است، در بافت سنتی، قدیمی و مرکزی این شهر و در میان مغازه‌ها و ساختمان‌های کوچک و بزرگ، بنایی چشم‌نواز قرار دارد که به واسطه معماری خاصی که شاید بتوان گفت ترکیبی از معماری اسلامی و مدرن است، آنقدر متفاوت است که اگر تابلوی آن را نخوانیم، محال است بتوانیم کاربری آن را حدس بزنیم؛ ساختمان نسبتا عظیم و متفاوتی که بروی سردرب ورودی آن این عبارت درج شده است؛ «کتابخانه عمومی مشارکتی قلم».

وجود فضاهای تحقیقاتی و تخصصی، پیشرفته، مدرن و آرامش بخش برای مطالعه یا برگزاری کلاس‌های آموزشی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و رعایت نکات ریز و دقیق از معماری زیبا، مکان‌سازی و استفاده مناسب از فضا تا مکان‌یابی مناسب به منظور دستیابی همگانی به این کتابخانه‌، وجه تمایز «کتابخانه عمومی قلم» از سایر کتابخانه‌ها است.


اهداف «قلم»، کتابخوانی، فرهنگی و مذهبی است
سیدجواد مدرس غروی، مدیرعامل این مجموعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه «کتابخانه عمومی قلم» هم اکنون 2000 عضو دارد و بیش از 17 هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف را در خود جای داده است، می‌گوید: البته بیشتر منابع ما بر حسب (e_book) هستند و به سایت‌هایی همچون، آذرخش، سپنتا و آستان قدس رضوی متصل هستند که این مهم شرایط بسیار مناسبی را برای مطالعات تحقیقاتی دانشجویان فراهم می‌کند.

مدرس غروی با اشاره به اینکه این کتابخانه‌ یک موقوفه است و باید بر اساس اهداف واقف اداره شود، تاکید می‌کند تمام تلاش ما نیز اجرای کامل نیات خاندان شگفتی به عنوان واقف است.

وی با تاکید بر اینکه هدف واقف این مجموعه فعالیت‌های کتابخوانی، فرهنگی و مذهبی بوده است، می‌گوید: در این کتابخانه‌ علاوه بر فعالیت‌های معمول برای یک کتابخانه مجموعه‌ای از کلاس‌های آماده با تجهیزات کامل برای تدریس اساتید دانشگاهی حوزه‌های مختلف علوم، هنر، معماری، مذهبی و روانشناسی است و چندین سالن همایش نیز آماده استفاده برای همگان است.

مدیرعامل «کتابخانه عمومی قلم» می‌افزاید: سعی ما بر این بوده است تا شرایطی را فراهم کنیم که همگان بتوانند از این فضا بهره‌مند شوند؛ به همین دلیل نیز هم‌اکنون سالن‌های متفاوتی در سطح مجموعه قرار دارند که سالن ویژه کنکوری‌ها، ویژه خواهران، ویژه دانشجویان و سالن ویژه برای محققان از جمله آن‌ها است.

مدرس غروی در ادامه نیز تاکید می‌کند که برگزاری مراسم عزاداری ائمه اطهار و جشن‌های مذهبی از دیگر مواردی است که «کتابخانه عمومی قلم» در جهت تبدیل شدن به قطب علمی - فرهنگی و مرکز شعائر اسلامی ، آنها را اجرا می‌کند.

وی همچنین می‌گوید: با توجه به اینکه معماری مجموعه توسط تیمی حرفه‌ای و با استفاده از اِلِمان‌های معماری اسلامی و مدرن، انجام شده، تمامی فضاها از پیش تعیین شده و نکاتی نظیر نور مناسب و فضایابی مناسب به‌خوبی رعایت شده‌اند؛ به‌طوری‌که این معماری کتابخانه تاکنون موفق به دریافت چند جایزه در این حوزه شده است.

فعالیت قلم صرفا به کتابخوانی محدود نمی‌شود
بابک گوهرزاده مدیر روابط عمومی کتابخانه عمومی قلم هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه فعالیت قلم صرفا به کتابخوانی محدود نمی‌شود و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی از دیگر فعالیت‌های مجموعه است، می‌افزاید: همچنین برنامه‌های مشترک فراوانی نیز با همکاری نهاد‌ها و سازمان‌هایی نظیر: بنیاد شهید، بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)، نهاد رهبری، دفتر تبلیغات اسلامی و شهرداری مشهد در حوزه‌های فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی تاکنون اجرا شده است.

وی علت اصلی این میزان مشارکت را فراهم بودن بستر‌های مناسب و مواردی همچون دارا بودن کلاس‌های مجهز به پروژکتور و تجهیزات به‌روز آموزشی و از طرفی سالن همایشی که مدرن‌ترین سالن همایش در سطح استان محسوب می‌شود، عنوان می‌کند و می‌گوید: به دلیل فراهم بودن شرایط برگزاری تئاتر، همایش و سینما، این سالن چندمنظوره تلقی می‌شود.
 

وی تاکید می‌کند: در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از اماکن، کتابخانه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تعطیل شدند، اما ما تلاش کردیم که از تعطیلی فعالیت‌های خود جلوگیری کنیم و شکل آن را تغییر دهیم، به‌همین دلیل نیز در فضای مجازی فعالیت‌هایی نظیر معرفی کتاب، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آنلاین را داشتیم. امیدواریم در صورت بهتر شدن شرایط فعالیت‌ها را پلکانی آغاز کنیم.

گوهر زاده اضافه می‌کند: برای اعضا امکان دسترسی به  اینترنت با تخفیفات ویژه نیز وجود دارد؛ برای استراحت میز فضاهایی نظیر تریا برای اعضا در نظر گرفته شده است و کلاس‌های آموزشی با توجه به درخواست اعضا به صورت مستمر برگزار می‌شود.

وی همچنین می‌گوید: این کتابخانه به‌صورت مستقل و تحت نظارت نهاد کتابخانه‌های عمومی، اداره و هزینه‌های آن نیز توسط خیرین پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها