یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
نمایشگاه کتاب تهران هویت فرهنگی ما است

جوادی در نشست خبری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به رویکرد معاونت فرهنگی در تقویت صنوف مرتبط با نشر و کاهش تصدی‌گری دولت در این حوزه اظهار امیدواری کرد بعد از پایان سی‌ویکمین دوره نمایشگاه کتاب بتوان از افزایش مخاطب و میزان فروش صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر امروز با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه، همایون امیرزاده، سخنگوی نمایشگاه و امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و یحیی دهقانی، معاون این کمیته در تالار مرحوم عاشوری موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران برگزار شد.
 
جوادی با اشاره به جایگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران علاوه بر مهیاکردن فضایی برای فروش کتاب زمینه آشنایی جوانان با نویسندگان و فعالان حوزه کتاب را ایجاد می‌کند. کمیته‌های علمی و فرهنگی، اطلاع‌رسانی و بین‌المللی به‌طور مستقیم فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب را برنامه‌ریزی کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی چند ماه گذشته و چارچوب آئین‌نامه‌ها و سیاست‌های بالادستی که از معاونت فرهنگی دوره پیشین تدوین شده فعالیت‌های برگزاری نمایشگاه را به صنف و تشکل‌ها واگذار کرده است سیاستی که در آینده تقویت خواهد شد.
 
جوادی خطاب به اهالی قلم بیان کرد: باتوجه به سیاست‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری امور به صنف از همه نویسندگان و اهالی نشر دعوت می‌کنیم تا مشارکت بیشتری داشته باشند. نقش اصلی وزارتخانه به سمت حمایت از اهالی نشر حرکت می‌کند.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همزمانی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با 40سالگی انقلاب اسلامی بیان کرد: در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 9 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده است. بنابراین بزرگترین رویداد فرهنگی کشور به مثابه هویت فرهنگی ما است.
 
رئیس سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به جابه‌جایی مکان نمایشگاه افزود: علی‌رغم نگرانی‌ها برای جابجایی نمایشگاه کتاب تهران و انتقال آن از شهرآفتاب به مصلا همکاری‌های دوستان ما در مصلا و موسسه نمایشگاه‌ها، ناشران و صنوف مرتبط موجب شد تا این جابجایی به‌سهولت انجام شود.
 
جوادی درباره تقویت جنبه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران گفت: تلاش شده تا علاوه بر جنبه فروشگاهی نمایشگاه کتاب فضای مناسب برای دید و بازدید اهالی نشر فراهم شود تا بعد از پایان این رویداد بتوانیم درباره افزایش فروش و جذابیت‌ها و افزایش مخاطب صحبت کنیم.

پرسش و پاسخ خبرنگاران
دهقانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر کاهش یا افزایش تعداد ناشران با توجه به افزایش فضای مسقف گفت: تعداد ناشران در برخی از بخش‌ها افزایش و در برخی دیگر کاهش پیدا کرده است. به‌عنوان مثال در بخش کودک و نوجوان تعداد ناشران افزایش و در بخش ناشران آموزشی ناشران کمتر شده‌ است.
 
وی ادامه داد: فضای مسقف به ویژه در بخش عمومی در مقایسه با مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب افزایش پیدا کرده است. بخش ناشران آموزشی به دلیل کاهش تعداد ناشران هر چند در مقایسه با سال گذشته کمتر است متراژ مناسبت‌تری را در اختیار دارند.

شهرام‌نیا در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایبنا درباره تاثیر حضور مهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: حضور مسئولان فرهنگی کشور و شهر مهمان در نمایشگاه کتاب تهران از یک سو موجب افزایش ارتباط فرهنگی دو کشور می‌شود و از سوی دیگر زمینه افزایش تعامل گسترده بین ناشران دو کشور را فراهم می‌کند.
 
وی بیان کرد: ایتالیا مهمان ویژه نمایشگاه سی‌ام بود با توجه به اینکه ایران برای حضور کشور مهمان هزینه‌ای را متقبل نمی‌شود منبع درآمد نیز برای کشور فراهم می‌شود. حضور ایتالیا موجب شد که حداقل سه ناشر تخصصی به ترجمه آثار ایرانی به زبان ایتالیایی علاقه نشان دادند.
 
به گفته این مقام مسئول، امسال یکی از این ناشران در قالب بورسیه به نمایشگاه کتاب تهران دعوت شده است؛ این ناشر از سال گذشته 10 عنوان کتاب نویسندگان ایرانی را ترجمه و منتشر کرده است.

قائم مقام نمایشگاه افزود: صرب‌ها از نظر سیاسی در صحنه بین‌الملل گرایش مثبتی نسیت به ایران دارند و روحیه مردم صربستان روحیه ضد آمریکایی است. برخلاف تصور عامه مردم ایران که صربستان را گاهی با اقلیت جنایتکار جنگ بوسنی یکسان می‌پندارند، مردم این کشور کاملا از این گروه اقلیت که در دادگاه‌های مختلف محکوم شدند بیزارند و بسیار ایران دوست هستند.

اختلافی بین ناشران دانشگاهی و پزشکی وجود ندارد
دهقانی درباره انتقاد برخی ناشران دانشگاهی مبنی بر جانمایی غرفه‌‌هایشان در بخش ناشران پزشکی گفت:  انجمن ناشران دانشگاهی، متولی اصلی جانمایی ناشران دانشگاهی است. ایجاد فضای مستقل برای ناشران پزشکی با هدف دسترسی راحت‌تر دانشجویان پزشکی انجام شده است.
 
وی ادامه داد: به دلیل کاهش فضای ناشران دانشگاهی تعدادی از این ناشران در بخش ناشران پزشکی جانمایی شده‌اند که موجب اعتراض ناشران پزشکی شده است. تلاش شد تا رضایت ناشران پزشکی و ناشران دانشگاهی جلب شود. مقرر شد تا برای دسترسی راحت بازدیدکنندگان بنر‌های اطلاع‌رسانی در بخش ناشران دانشگاهی نصب شود.
 
حمایت از دانش‌آموزان با تجهیز کتابخانه‌ مدارس
امیرزاده درباره صدور بن‌های دانش‌آموزی بیان کرد: امسال حمایت از دانش‌آموزان به زیرساخت‌ها و تجهیز کتابخانه‌ مدارس معطوف شده است. دلیل اصلی حذف بن دانش‌آموزی ناظر بر این موضوع است که سال گذشته معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میزان اعتبار کافی را دریافت نکرد.
 
وی ادامه داد: اطلاعات دانش‌آموزان شامل کد ملی و کد دانش‌آموزی در اختیار معاونت فرهنگی قرار نگرفت.  دریافت اطلاعات از طریق سامانه نیز دچار با مشکل همراه بود براساس توافق با معاون فرهنگی مقرر شد تا حمایت از دانش‌آموزان با تجهیز کتابخانه مدارس تهران انجام شود.
 
به گفته سخنگوی سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تجهیز کتابخانه مدارس شهرستانی از طریق نمایشگاه‌های استانی جبران می‌شود.
 
امیر‌زاده افزود: اعتبار 15 میلیارد ریالی تخصیص داده شده است. آموزش و پرورش اردو‌های یک روزه بازدید از نمایشگاه را پیش‌بینی کرده است.
 
امیر‌زاده در ادامه درباره ناشر اولی‌ها در نمایشگاه کتاب بیان کرد: حضور ناشران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران براساس قوانین پیگیری می‌شود. تعداد عنوان‌ کتاب‌ در واقع مبنای این حضور است. 40 عنوان برای بزرگسال و 45 عنوان برای ناشران کودک و نوجوان مبنای حضور ناشران است.
 
به گفته این مقام مسئول، کتاب ناشرانی که منافع عمومی را در نظر داشته‌اند در کارگروه مربوطه بررسی و امتیاز گرفته‌اند. تعدادی از این ناشران با نظر این کارگروه موفق به حضور در نمایشگاه شده‌اند.

مصلا به تعهدات خود پایند است       
صفری درباره عملکرد مصلا درباره واگذار نشدن بخشی از این فضا به ناشران گفت: همه فضای توافق شده با مصلا به مسئولان مصلا تحویل داده شده است. شبستان اصلی که میزبان نمایشگاه قرآن بود کمتر از یک روز تخلیه و به مسئولان نمایشگاه تحویل شد. همه فضا‌ها را در اختیار داریم.
 
امیر‌زاده درباره فاصله بین 152 هزار بن دانشجویی با  دو هزار بن گفت: معاونت از مدیریت مجموع یارانه‌ها و یا در نمایشگاه استفاده نشود‌ استقبال می‌کنیم. چرا بن‌های دانشجویی به سقف دو هزار نفر نرسیده چند دلیل دارد. دانشجویان ظرف چند سال اخیر دانشجویان از نمایشگاه‌های استانی منابع خود را تامین می‌کنند.
 
به گفته این مقام مسئول، تقویت روش‌های نظارتی و کنترلی ثبت‌نام در جریان این موضوع موثر بوده است.
 
براساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری افزایش تعرفه نداشته باشیم. افزایش تعرفه در فضای پایین مصلا وجود ندارد فقط ناشرانی که متراژ بالا داشتند مصوب شد که افزایش تعرفه اعمال شود. مقرر شد تا ناشران، پرداخت‌ها را انجام دهند تعرفه یکسان اعمال می‌شود یا اگر استرداد شد مبالغ در فرصت دیگری بازپرداخت می‌شود.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها