سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۷
محمدحسن اصغرنيا: بنياد معين بايد تاسيس شود

محمدحسن اصغرنيا مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم بزرگداشت محمد معين كه عصر ديروز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برگزار شد، بار ديگر بر ضرورت تاسيس بنياد معين تاكيد كرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اصغرنيا در اين نشست با اشاره به كتاب «ستاره شمال» كه اخيرا به تلاش او و دكتر كياني هفت لنگ تاليف شده، گفت: در اين كتاب تلاش كرديم كاري براي نويسنده «ستاره ناهيد» انجام دهيم و بدين شكل، كتابي چاپ شد كه بيشتر شامل اسناد و نامه‌هاي علمي محمد معين است.

وي با خواندن نامه‌اي از مهدي محقق به جمالزاده درباره آخرين روزهاي بيماري محمد معين، افزود: شاگردان محمد معين، افرادي چون سيدجعفر شهيدي، جليل تجليل، اسماعيل حاكمي، خسرو فرشيدورد، حسن احمدي گيوي، محمدجعفر محجوب و محمد روشن بوده‌اند.

اصغرنيا به وصيت‌نامه نيما يوشيج اشاره كرد و با قرائت آن يادآور شد: اين نكته حايز اهميت بسيار است كه فردي چون نيما، معين را به عنوان قيم آثار خود معرفي مي‌كند، آن هم در شرايطي كه خود مي‌داند معين شعرهاي او و ذوق او را نمي‌پسنديده است.

مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به نامه دكتر محمد معين به اقبال ، نخست‌وزير وقت در سال 38 درباره سازمان لغتنامه دهخدا و با يادآوري نام اعضاي لغتنامه گفت: در لغتنامه، معين از وجود فردي چون علامه طباطبايي، مولف تفسيرالميزان سود مي‌برد.

وي با بيان اين كه پس از 30 سال از درگذشت محمد معين، ناشران فرهنگ معين را در قطع‌هاي مختلف و شكل‌هاي نامتعارف منتشر مي‌كنند، گفت: اگرچه قانون اجازه چنين كاري را داده، ولي ناشران بايد توجه داشته باشند كه اجازه تغيير فرهنگ معين و از جمله خلاصه كردن آن را ندارند. بديهي است كه فرهگ يك جلدي نمي‌تواند چون فرهنگ 6 جلدي باشد.

اصغرنيا افزود: خانه دكتر معين از سوي خانواده ايشان به شهرداري اهدا شده تا به صورت موزه و كتابخانه محمد معين درآيد. ولي چندي پيش كه ما براي بزرگداشت محمد معين در آن منزل بوديم، متوجه شديم كه شهرداري تعدادي كلاس خطاطي و نقاشي در آنجا برگزار مي‌كند و از بخشي از خانه نيز به عنوان مهدكودك شهرداري منطقه 14 استفاده مي‌شود.

وي تاكيد كرد: در اين شرايط ضرورت دارد كه NGO يي با عنوان بنياد معين تاسيس شود تا به اين مسائل رسيدگي كند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط