یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
صالحی: تجلی مفهوم «اخلاق» در رسانه‌ها کم‌رنگ است/ توسعه کشور با پیوند نخبگان، رسانه و کتاب

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تأکید بر لزوم پرداختن بیشتر رسانه‌ها به مفهوم اخلاق در جامعه، گفت: بین پدیده‌ای با عنوان «نخبگان» و پدیده‌هایی به نام رسانه، کتاب، کتابخانه و کتابخوانی، رابطه وثیقی وجود دارد؛ به طوری که ما برای دست‌یابی به توسعه فرهنگی، باید به کتاب و کتابخوانی بپردازیم. به همین دلیل است که ما منابع موجود در کتابخانه ملی را بسیار ارزشمندتر از داشته‌های بانک مرکزی می‌دانیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، امروز 18 مرداد، با حضور سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و معاونان این سازمان و جمعی از اصحاب رسانه، در تالار اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی، برگزار شد.

صالحی امیری در این مراسم با تبریک روز خبرنگار، طی سخنانی گفت: تجربیات سالیان و مجموع مطالعات بنده، نشان از آن داشته که توسعه کشور باید از حوزه فرهنگ آغاز شود، البته مشروط به اینکه این درک و باور در جامعه ایجاد شود و رسالت ایجاد این درک را ابتدا نخبگان و سپس رسانه‌ها بر عهده دارند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه دولت‌ها نقش مؤثری در تداوم حیات فرهنگی جوامع دارند، گفت: دولت آقای روحانی در حوزه فرهنگ برنامه ویژه‌ای داشته و گام‌های مؤثری را هم برداشته که خوشبختانه تبعات مثبت این موضوع در دو سال گذشته قابل مشاهده بوده است؛ به طوری که می‌توان گفت دولت آقای روحانی بر پایه فرهنگ بنا شده است.

وی «اخلاق» را جوهر فرهنگ دانست و ادامه داد: جامعه ایران بیش از هر چیز دیگر به اکسیر حیات‌بخشی به نام «اخلاق» نیازمند است؛ چراکه تمام آسیب‌های اجتماعی ریشه در اخلاقیات دارد و هیچ جامعه‌ای بدون اخلاق نمی‌تواند زیست فرهنگی سالمی داشته باشد اما متأسفانه تجلی این موضوع در رسانه‌ها بسیار کم‌رنگ است و من کمتر دیده‌ام که رسانه‌ای به مفهوم اخلاق بپردازد.

صالحی امیری در ادامه به نسبت بین جامعه فرهنگی و کتاب اشاره کرد و گفت: بین پدیده‌ای با عنوان «نخبگان» و پدیده‌هایی به نام رسانه، کتاب، کتابخانه و کتابخوانی، رابطه وثیقی وجود دارد؛ به طوری که ما برای دست‌یابی به توسعه فرهنگی، باید به کتاب و کتابخوانی بپردازیم. به همین دلیل است که منابع موجود در کتابخانه ملی را بسیار ارزشمندتر از داشته‌های بانک مرکزی می‌دانیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: وجود 2700 هزار جلد کتاب، 38 هزار نسخه خطی، 35 هزار نسخه چاپ سنگی، 5 میلیون نشریه مربوط به 170 سال گذشته، یک میلیون نسخه غیر خطی و 20 هزار پایان‌نامه، بخشی از میراث معنوی جامعه ایران است که مرتبط کردن نخبگان با این گنجینه می‌تواند گام مهمی در جهت توسعه کشور باشد که به کارگیری سیاست‌های هشت‌ گانه کتابخانه ملی در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود.

وی درباره سیاست‌های هشت گانه کتابخانه ملی گفت: کتابخانه ملی الزاماً در دهه چهارم پس از انقلاب باید دستخوش چند تحول بنیادین شود که اولین آن توسعه نظام دیجیتال‌سازی و انطباق با تکنولوژی‌های جدید است. اگر بر اساس چشم‌انداز 1404 نتوانیم مجموع این تحولات را در کتابخانه ملی ایجاد کنیم، فاصله‌ای عمیق با نسل جدید پیدا خواهیم کرد.

صالحی از کتابخانه ملی به عنوان کانون بزرگ فرهنگی یاد کرد و گفت: این مرکز علاوه بر رسالت کتابداری و خدمات خود در عرصه اسناد، یک کانون بزرگ فرهنگی است؛ ما برای برای تقویت این موضوع مکانی را به عنوان اندیشگاه فرهنگی در کتابخانه راه‌اندازی کردیم که سال گذشته توسط آیت‌الله سید حسن خمینی افتتاح شد و اکنون روزانه بین یک تا سه‌ نشست تخصصی در آن برگزار می‌شود. اندیشگاه فرهنگی در سال گذشته میزبان 160 نشست و در سه‌ماهه نخست امسال میزبان 130 نشست تخصصی بوده است.

رئیس کتابخانه ملی در ادامه به فعالیت‌های حوزه امور بین‌الملل کتابخانه پرداخت و گفت: کتابخانه ملی در حال حاضر با بیش از 50 کتابخانه ملی در سراسر دنیا ارتباط دارد و توانسته سطح این رابطه را از روابط تشریفاتی به روابط فعال تبدیل کند و به تبادل منابع و برگزاری دوره‌های آموزشی با این کتابخانه‌ها بپردازد. همچنین توسعه روابط با سایر سازمان‌های بین‌المللی مانند ایفلا، ایکا و یونسکو از دیگر فعالیت‌های کتابخانه ملی در این حوزه بوده است.

وی با اشاره به تشکیل نهاد تازه تأسیس مجمع کتابخانه های بزرگ (مکتب) متشکل از 63 کتابخانه بزرگ کشور که هر کدام حدود 100هزار جلد کتاب در مخازن خود دارند، گفت: این مجمع یک نهاد صنفی برای حمایت و پیگیری مشکلات تمام کتابخانه‌ها و کتابداران در سراسر کشور است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین به فعالیت مجمع «مهتاب» متشکل از 15 مرکز اسنادی کشور اشاره کرد و گفت: این مجمع با هدف عدم تداخل و موازی کاری در حوزه اسناد به وجود آمد تا این مجموعه‌ها به جای رقابت، به همکاری با یکدیگر بپردازند.

صالحی امیری همچنین درباره روند پژوهش‌های بنیادین در کتابخانه ملی گفت: دانشنامه فرهنگ معاصر پس از یک سال کار مقدماتی، رسماً دارای یک هیات تدوین متشکل از 30 نفر از نخبگان عرصه فرهنگ شده و قرار است در سه هزار مدخل منتشر شود؛ همچنین انتشار چهار مجلد از پروژه تاریخ شفاهی ایران (عصر پهلوی دوم) از ادامه این پروژه و انتشار مجلدات دیگر آن به تدریج طی ماه‌های آتی به انجام خواهد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها