دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
پایان‌نامه‌های دانشجویان تئاتر در تنها کتابخانه تخصصی تئاتر جایی ندارد

کتابخانه و مرکز اسناد مجموعه تئاترشهر، تنها کتابخانه تخصصی تئاتر در کشور است. از زمان شروع به کار این کتابخانه در سال 1366 تا به امروز حتی یک نسخه از پایان‌نامه‌های دانشجویان رشته تئاتر در این کتابخانه ثبت و ضبط نشده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ کتابخانه و مرکز اسناد مجموعه تئاتر شهر، تنها کتابخانه تخصصی تئاتر در کشور است که در سال 1366 با تلاش منصور خلج، پژوهشگر پیشکسوت تئاتر و مولف کتاب‌هایی چون «درام‌نویسان جهان» بنیان گذاشته شد. این کتابخانه اکنون بیش از 25 هزار جلد کتاب فارسی و بیش از سه هزار جلد کتاب لاتین دارد.

به‌طور معمول یکی از بخش‌های اصلی کتابخانه‌های تخصصی، بخش پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با فعالیت آن کتابخانه است اما کتابخانه تئاترشهر فاقد این بخش است. این کتابخانه از زمان آغاز به کار آن تاکنون، حتی یک پایان‌نامه دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد رشته تئاتر دریافت و ثبت نکرده است.

با توجه به این نکته که کتابخانه تئاترشهر تنها کتابخانه تخصصی تئاتر در کشور است، وجود پایان‌نامه‌های دانشجویی در این کتابخانه اهمیت بسیاری دارد. به دلیل نبود تعریف رشته تئاتر در مقطع دکترا در نظام آموزش آکادمیک کشور، بیشتر دانشجویان رشته تئاتر در مقطع کارشناسی ارشد، رشته‌های پژوهش هنر یا فلسفه هنر را برای مقطع دکتری انتخاب کرده و پایان‌نامه (تز) دکتری خود را در موضوعی مرتبط با تئاتر انتخاب می‌کنند. بسیاری از این پایان‌نامه اهمیت بسیاری داشته و از منظر آموزشی برای دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد تئاتر، کاربرد بسیاری دارند اما تاکنون این پایان‌نامه نیز در تنها کتابخانه تخصصی تئاتر در کشور، ثبت و ضبط نشده‌اند.

به‌عنوان مثال عنوان پایان‌نامه مقطع دکتری نغمه ثمینی، نمایشنامه‌نویس و منتقد، در رشته پژوهش هنر «تجزیه و تحلیل ظهور کهن نمونه‌ها و اساطیر در ادبیات نمایشی ایران: از آغاز تا انقلاب اسلامی» بود. ثمینی از این پایان‌نامه در سال 1381 با راهنمایی محمود طاووسی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس دفاع کرد. بحث اسطوره در ادبیات نمایشی از جمله مباحث مهم و کلیدی است. بسیاری از منتقدان، مفسران و پژوهشگران علت شکل‌گیری تئاتر در یونان باستان را بحث اسطوره‌های این سرزمین و دیالکتیک بین آنها می‌دانند و بر همین طریق، نبود سابقه تئاتر در تمدن ایرانی، عدم شکل‌گیری «دیالکتیک اساطیر» است. با وجود اهمیت بحث ارتباط اساطیر با ادبیات نمایشی، تاکنون کتابی کامل و مفید در این حوزه منتشر نشده است. بنابراین مطالعه این پایان‌نامه برای دانشجویان تئاتر مفید است.

بر اساس اطلاعات و آمارهای سازمان سنجش و مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، اکنون 14 دانشکده تئاتری در کشور فعالیت داشته و دانشجو جذب می‌کنند. مرکز هنرهای نمایشی ایران می‌تواند با همکاری وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی، تحویل یک نسخه از پایان‌نامه‌های دانشجویان تئاتر به کتابخانه تئاترشهر را به صورت یک قانون مصوب کند. به‌یقین وجود این پایان‌نامه‌ها در کتابخانه تئاترشهر کمک بسیاری به دانشجویان و پژوهشگران تئاتر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها