دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
تصدی‌گری جای خود را به واگذاری برنامه‌های هفته کتاب داده است

دبیر اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست خبری هفته کتاب گفت: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در دوره‌های پیشین هفته کتاب، هم سیاست‌گذار و هم مجری برنامه‌ها بود. امسال برای نخستین بار این معاونت فقط به بخش سیاست‌گذاری می‌پردازد و نگاه نظارتی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) برزین ضرغامی، در نشست پرسش و پاسخ برنامه‌های هفته کتاب، گفت: ستاد برگزاری بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بدون تردید برگزاری بخشی از فعالیت‌ها را تا جایی که امکان داشته باشد، به استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور واگذار خواهد کرد.

ضرغامی به پرسش خبرنگار دیگری که درباره جایگاه موضوع دفاع مقدس در برنامه‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پرسید، گفت: بنیاد شهید به‌صورت ویژه در این دوره از هفته کتاب، برنامه‌های گسترده‌ای اعم از برگزاری نشست‌های تخصصی و برپایی نمایشگاه کتاب در دستور کار دارد. همچنین سپاه نیز در این ایام برنامه‌های متعددی اجرا خواهد کرد. حوزه هنری نیز برنامه «شب خاطره» را در هفته کتاب برگزار می‌کند.

دبیر اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که از بودجه‌ها و اعتبارات این دوره از هفته کتاب همچنین از چگونگی کاهش هزینه‌های این دوره از هفته کتاب پرسید، اظهار کرد: امسال نسبت به سنوات گذشته، هفته کتاب کمترین هزینه را دارد. چراکه سعی کردیم در اجرای برنامه‌ها از ظرفیت سایر نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها استفاده کنیم؛ همه برنامه‌های نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با هزینه خودشان برگزار خواهند شد.



۱۰ روستا به‌عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب می‌شود
وی در پاسخ به این پرسش که «در جشنواره روستای دوستدار کتاب چند روستا انتخاب خواهد شد و ملاک انتخاب روستا در این جشنواره چیست؟ آیا این جشنواره فقط در ایام هفته کتاب برپا خواهد بود یا در طول سال ادامه خواهد داشت؟» گفت: در این جشنواره از هر استان، ۱۰ روستا به‌عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب می‌شود.

ضرغامی در ادامه سخنانش، گفت: ملاک انتخاب روستاهای برتر، همان زیرساخت‌های فرهنگی است؛ به این معنا که روستایی که تعداد باسوادان بیشتری داشته باشد یا تعداد زنان، کودکان و نوجوانان کتابخوان بیشتری داشته باشد، به‌عنوان روستای برتر انتخاب خواهد شد. آغاز به کار این جشنواره در هفته کتاب صورت خواهد گرفت اما در طول سال، شاهد ادامه این برنامه خواهیم بود.

آمار دقیقی در کشور از سرانه مطالعه وجود ندارد
خبرنگار دیگری به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد. محسن رضایی، مشاور عالی ستاد بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش، گفت: متأسفانه به‌جز دانش‌آموزان، دانشجویان، استادان و محققان، یک بخش بسیار عظیمی از جامعه ما اصلاً کتاب نمی‌خوانند. هفته کتاب راه‌اندازی شده است تا دولت سیاست‌های خود در حوزه کتاب را منسجم کند و در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گام بردارد.

وی در ادامه سخنانش، گفت: البته ناگفته نماند که هنوز آمار دقیقی در کشور از سرانه مطالعه وجود ندارد. آنچه که از این آمارها تاکنون ارائه‌شده‌اند، مطالعات بخشی و اندک در کشور است که به لحاظ علمی نمی‌توان اعتماد چندانی به آن‌ها کرد.

ضرغامی در پاسخ به خبرنگاری که از چرایی برگزار نشدن جشنواره کتاب و رسانه برتر در این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پرسید، گفت: فراخوان این دوره از جشنواره کتاب و رسانه برتر در هفته کتاب منتشر خواهد شد چرا که در نظر داریم هفته کتاب امسال را نیز جزو ملاک‌ها و چارچوب‌های ارزیابی این جشنواره قرار دهیم.

خبرنگار دیگری در این نشست گفت «شما از کم بودن هزینه‌های این دوره از هفته کتاب سخن می‌گویید درحالی‌که نمایشگاه‌هایی که به مناسبت این هفته برگزار می‌شوند با کمبود بودجه مواجه‌اند. نظر شما در این مورد چیست؟» ضرغامی نیز در پاسخ به این پرسش گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بسیاری از نمایشگاه‌ها ورود کرده و حتی مشارکت هم داشته. این مشارکت و همکاری تنها در هفته کتاب نیست بلکه در طول سال هم مشارکت داشته است. چراکه یکی از رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال و به شکل فصلی مشارکت در نمایشگاه‌های موضوعی و تخصصی است.

نشست خبری بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران امروز (۱۹ آبان ماه) در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد. این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ترویج کتاب، ترویج امید» از ۲۴ آبان ماه تا یک آذرماه برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط