شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱
تسلیم فشار بولتن‌سازها نمی‌شویم و به قانون عمل می‌کنیم

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه گفت: همواره از رسانه‌ها درخواست داشتم تلاش کنند بحث نشر و کتاب وارد حاشیه نشود. ما به قانون عمل می‌کنیم و تسلیم فشار برخی رسانه ها و بولتن‌سازها نمی‌شویم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از علت انتشار کتاب‌های نویسندگانی مانند اسماعیل خوئی و مقاومت وزارت ارشاد در برابر چاپ کتاب آقای میرکاظمی پرسید، گفت: ما کاری به شخصیت نویسنده نداریم بلکه با توجه به فهم از ضوابط نشر می‌خواهیم به مُر قانون عمل کنیم. بارها گفته‌ام و باز هم می‌گویم، باید بدانید قانون بد بهتر از بی‌قانونی است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد اظهار کرد: برخی‌ها می‌گویند باید به مولد هم نگاه کنیم و ما این بحث و فهم را به هیأت نظارت ارجاع می‌دهیم، چون ساختار قانونی بهترین فصل الخطاب است و نباید بحث‌ها را به سمت لجاجت برد. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: روزانه حدود 180 کتاب به اداره کتاب می‌آید که در مجموع در ماه حدود 5 یا 6 هزار عنوان می‌شود. این تعداد قابل توجه و انبوه است اما تلاش داریم در ابتدا اداره کتاب  و سپس سرگروه‌ها و بررس‌ها همه عمل به قانون داشته باشند، اما مجری در فضای فهم قانون حرکت می‌کند و باید فهم را به سمت وحدت رویه سوق داد تا مجریان قانون یکسان عمل کرده و گرفتار ابطال نشوند.

صالحی گفت: آن‌چه درباره کتاب آقای براهنی یا خوئی مطرح شد این بود که برداشت اولیه مجریان قانون اعمال شده و ما کار به نویسنده نداریم، بعد که برخی کتاب‌ها عرضه می‌شوند عده‌ای که در فضای تدوین قانون بودند عنوان کردند ما از قانون چنین برداشتی نداریم؛ این اتفاقات همان نگاهی است که می‌گویند ما تسلیم فشار برخی رسانه‌ها و بولتن‌سازی و فضاسازی‌ها می‌شویم، باید در مسیر قانون حرکت کنیم. در چنین شرایطی طبیعی است که تحت فشار باشیم.

وی با بیان این که نباید تسلیم فشارهای غلط شویم و تسلیم نخواهیم شد گفت: معاونت فرهنگی طبیعی است با حجم 35 هزار کتاب چاپ نخست تحت فشار بوده، نه از باب لجاجت بلکه از اجرای قانون برخی مقاومت داشتند و خواهند داشت اما به معنای این نیست که اگر فهم‌مان درست نباشد آن را تصحیح نمی‌کنیم.

در ادامه این نشست علی شجاعی صائین، مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دراین باره گفت: ‌معیار ما رعایت نص قانون است، ضمن این‌که این روزها دیدگا‌ه‌هایی در برخی رسانه‌ها درباره این کتاب‌ها دیده شده است. این دیدگاه‌ها را به هیأت نظارت و نشر ارائه می‌کنیم اگر تایید کردند و رویه درست بود که هیچ اما اگر دیدگاه متفاوتی ارائه شود دوباره بررسی می‌کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد افزود: ما از اداره کتاب برای کتاب آقای میرکاظمی هنوز ابلاغی صادر نکرده‌ایم.

شجاعی صائین در پاسخ به خبرنگار دیگری که پرسید: «در نمایشگاه کتاب با وجود تاکیدات بسیار شاهد جمع‌آوری برخی آثار بودیم گویا معاونت فرهنگی زیر فشارها کوتاه می‌آید و ناچار می‌شود چنین اقداماتی را انجام دهد، آیا قصد دارید پای مجوزهای اعطاء شده بایستید؟» گفت: باور به بحث فشار رسانه‌ای ندارم، آزادی وجود دارد و ما هم نظر می‌دهیم. این کتاب‌ها در مسیر جاری مجوز گرفته‌اند، این‌گونه نیست که ما به هیأت نظارت روی تک تک کتاب‌ها ارجاع داده و آنها نظر داده باشند بلکه اشراف کلی دارند اما دیدگاه‌های جدی و دارای منطق قابل دفاع را درباره هر کتاب به هیات نظارت و نشر گزارش می‌دهیم و این به معنای عقب‌نشینی ما نیست. 

صالحی در تکمیل این پاسخ گفت: باید چند مسئله را تفکیک کنیم، نخست حوزه موضوع عمل به قانون است؛ از ابتدای ورودم عنوان کردم که 4 مسئله دین، اخلاق و قانون و نظام اسلامی معیارهایم هستند. این معیار 4 گانه طبعاً می‌تواند در اجرا برداشت‌های متفاوت داشته باشد حتی در فهم آن. 

وضعیت کاغذ در طول یک سال گذشته روال خوبی داشته است
محمودرضا برازش، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از نبود اقدامات شایسته در حوزه توسعه تولید کاغذ در داخل کشور و رفع مشکلات ناشران انتقاد کرد، گفت: وضعیت کاغذ در طول یک سال گذشته روال خوبی داشته است؛ قیمت کاغذ در بازار آزاد از قیمتی که می‌توان آن را وارد کرد ارزانتر است و طی یک سال گذشته ما بحران کاغذ و مواد اولیه نداشتیم. 

وی به بازدید خود از کارخانه کاغذ اترک اصفهان در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: در نمایشگاه کتاب تهران هماهنگی‌هایی با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کاغذ داشتیم و به طور کل باید بگویم در یک سال گذشته بحران کاغذ نداشته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت کاغذ روال عادی داشته باشد. 

مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد اظهار کرد: علاوه بر این ما در چندین جلسه کمیسیون ماده یک دولت در خصوص تعرفه‌های وارداتی کاغذ نظرات خود را ارائه کردیم.

اولویت ما محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران است
امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایبنا» مبنی بر این‌که تکلیف برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی به کجا رسید؟ گفت: کارگروهی برای بررسی مکان برگزاری نمایشگاه کتاب در سال آینده تشکیل شد. گزینه نخست شهر آفتاب بود که چون هنوز به صورت جدی آماده نشده است این مکان منتفی شد. مکان دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی که سال‌ها در آن نمایشگاه برگزار شده بود؛ چالش‌هایی مانند ترافیک و تقارن زمان نمایشگاه با نمایشگاه نفت را پیش رو دارد. گزینه سوم ما مصلای امام خمینی(ره) است که هنوز در این زمینه به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. 

وی توضیح داد: اولویت ما محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران است اما باز هم نیاز به کار کارشناسی داریم. به زودی مکان نمایشگاه کتاب سال آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

مشکل کتاب نخواندن را باید در بخش‌های دیگری جست‌وجو کرد
علی شجاعی صاعین، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که از نبود اقدامات شایسته در حوزه کتابخوان کردن مردم انتقاد کرد گفت: باید بگویم قیمت کتاب در سالیان گذشته با وجود این‌که صنعت نشر جزو نخستین بخش‌هایی بود که یارانه‌اش حذف شد هیچگاه بیش از تورم نبوده است. برخی سال‌ها حتی کمتر از نرخ تورم نیز بوده است.

وی توضیح داد:  به نظر من مشکل کتاب نخواندن را باید در بخش‌های دیگری جست‌وجو کرد. ما برای تولید تقاضا باید فکر کنیم. در تعامل با دستگاه‌های سیاستگذار فرهنگی کشور باید تقاضا و مصرف مخاطب را افزایش دهیم، تمرکز صرف بر قیمت کتاب راهگشا نخواهد بود.

صالحی در تکمیل این پاسخ اظهار کرد: حوزه نشر حوزه کم توقعی است. آمار 5 سال نخست سال را که حساب می‌کردیم به این نتیجه رسیدیم که کتاب‌های تجدید چاپی با 10 ذرصد افزایش قیمت و کتاب‌های چاپ نخست با 17 درصدافزایش روبه‌رو بودند. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: متاسفانه کتاب‌های خوب دیده نمی‌شوند کتاب‌های خوب اگر دیده شوند خوانده هم می‌شوند. ما باید برای دیده شدن کتاب‌های خود برنامه‌هایی داشته باشیم.
 
وی توضیح داد: از دلایل حضورم به صورت جدی در نمایشگاه‌ کتاب استانی این است که فرصت دسترسی به کتاب را بالاتر ببریم و تسهیلات کتابفروشی‌ها، بازارچه‌های کتاب و... فرصتی است که موجب می‌شود در رسانه‌ها نیز فرصت دیدن کتاب نیز افزایش یابد. 

شجاعی صائین، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد در پاسخ به خبرنگاری که درباره پرونده انتشارات عصر داستان پرسید؟ گفت: ما تقاضا کردیم پرونده عصر داستان بررسی شود که هنوز جلسه آن تشکیل نشده است. 

صالحی در این نشست در پاسخ به  سوال خبرنگاری مبنی بر این که «با توجه به اصطکاک‌هایی که بین بخشی از مدیران مجموعه‌های وابسته به معاونت فرهنگی وجود داشته است، آیا فکر نمی‌کنید این مسائل موجب خواهد شد عملکرد معاونت فرهنگی دچار اخلال شود؟» گفت: وقتی مسیر حرکت رو به جلو باشد، ممکن است این بحث‌ها هم به وجود بیاید که البته ممکن است برداشت‌های مختلفی هم از آنها شود. 

تلاش کنیم بحث نشر و کتاب وارد حاشیه نشود
معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان این‌که از زمان آمدنم به معاونت فرهنگی، همواره از رسانه‌ها درخواست داشتم تلاش کنند بحث نشر و کتاب وارد حاشیه نشود توضیح داد: وقتی ما این همه مساله در حوزه نشر و در واقع مسائل بسیار مهم در این زمینه داریم، یقینا بحث‌های حاشیه‌ای می‌تواند در این بخش اخلال ایجاد کند.

در ادامه نشست، مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته جوایز کتاب به صورت کامل پرداخت نشده است، چه اندازه برای جایزه جلال آل احمد و پروین اعتصامی دارید؟» گفت: در جایزه جلال آل احمد تنها در یک دوره به یک بخش 110 سکه داده شد در برخی دوره‌ها به دلیل کمبود منابع مالی و در برخی دوره‌ها به دلیل این‌که داوران تشخیص دادند، 110 سکه به صورت کامل پرداخت نشد. 

وی ادامه داد: نظر ما بر این است که قانون اجرا شود و اگر به هر دلیل نتوانیم این قانون را اجرا کنیم در قانون بازنگری کرده و تصمیم درستی خواهیم گرفت. اما این‌که چه اتفاقی خواهد افتاد در حال حاضر قابل بیان نیست.

قزلی در پاسخ به خبرنگاری که درباره مکان جدید بنیاد ادبیات داستانی پرسید، گفت: پیگیری جدی از سوی معاون فرهنگی در این زمینه وجود دارد اما تلاش خواهیم کرد با توجه به افزوده شدن دبیرخانه جوایز به بنیاد بتوانیم تا یکی دو ماه آینده این موضوع را حل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط